• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Emiems

Hehe ja vi får väl se om bebisen har mkt hår eller inte =)

Igår så kände jag igen & jag är öppen nu. känner bara en hinna & så ligger babyn där.., de kom ut lite blod oxå.. med lite slem i..
    Hade handskar på mig & kände bara försiktigt..
    Hoppas det kommer komma igång nu!

Jag fick in fingret i tappen & sen kände jag ett hål när ja kom fram.
    Jag har mkt sammandragningar med mensvärkliknande känsla?
    Dom är ganska relegbundna men dom gör inte så ont.. så jag väntar tills dom gör ont..

Går in i vecka 39 i morgon enligt mina egan beräkningar.. & enligt BM så går jag in i vecka 37.
    Det är två veckors skillnad. men jag vet när jag hade sex & inte.
    Dom vill inte lyssna =)

Hoppas bebis kommer i helgen!!!
    Skulle bli överlycklig då.. fick hem nya vagnen igår.. en Bugga =) såå himla nöjd =)

Hur mår ni?

• Familjen no1

Tjopp så ändrade sig foglossningssmärtan, har haft så vidrigt ont att vissa dagar varit fruktansvärda och behövt hjälp av kryckor, men så i tisdags slutade den där brännande, svidande näst intill outhärdliga smärtan och nu känns det mer bara som ordentlig konstant träningsvärk Glad. Och ett annat tryck bakåt och rörelserna nere i magen känns inåt/neråt mot rumpan, kanske glidit ner och stabiliserat bäckenet, skönt är det i alla fall .
    Idag är det "bara" 11 dagar till igångsättning, guuud så jag längtar!!!

• Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-03-07 10:35:56 följande:
    Tjopp så ändrade sig foglossningssmärtan, har haft så vidrigt ont att vissa dagar varit fruktansvärda och behövt hjälp av kryckor, men så i tisdags slutade den där brännande, svidande näst intill outhärdliga smärtan och nu känns det mer bara som ordentlig konstant träningsvärk Glad. Och ett annat tryck bakåt och rörelserna nere i magen känns inåt/neråt mot rumpan, kanske glidit ner och stabiliserat bäckenet, skönt är det i alla fall .
    Idag är det "bara" 11 dagar till igångsättning, guuud så jag längtar!!!
    va skööönt :)
    Vilken vecka va du i?
  • Sweetboxen
    Emiems skrev 2014-03-07 09:41:35 följande:
    Hehe ja vi får väl se om bebisen har mkt hår eller inte =)

Igår så kände jag igen & jag är öppen nu. känner bara en hinna & så ligger babyn där.., de kom ut lite blod oxå.. med lite slem i..
    Hade handskar på mig & kände bara försiktigt..
    Hoppas det kommer komma igång nu!

Jag fick in fingret i tappen & sen kände jag ett hål när ja kom fram.
    Jag har mkt sammandragningar med mensvärkliknande känsla?
    Dom är ganska relegbundna men dom gör inte så ont.. så jag väntar tills dom gör ont..

Går in i vecka 39 i morgon enligt mina egan beräkningar.. & enligt BM så går jag in i vecka 37.
    Det är två veckors skillnad. men jag vet när jag hade sex & inte.
    Dom vill inte lyssna =)

Hoppas bebis kommer i helgen!!!
    Skulle bli överlycklig då.. fick hem nya vagnen igår.. en Bugga =) såå himla nöjd =)

Hur mår ni?

Jag blev oxå tillbakaflyttad två v med mitt sista barn. Vilket i min värld va helt befängt för jag testa ju positivt, spydde o hade mig på bim+1. Som då enligt RUL eg först va ÄL. Vilket vilken idiot som helst fattar att man inte kan testa gravpositivt etc på ÄL. Men men. 
    Veckorna gick, symptom, sparkar, sf-måtten va högre än normalt hela vägen, dvs jag va längre gången enligt allt. Utan RUL.  

Det slutade med att hon kom på BF, enligt RUL, torr o skrynklig, stor o grann. I min värld hade jag gått över ca två v. O med tanke på hur hon såg ut etc så gick jag över ca 2 v, precis som jag gjort med mina andra två före. 

Så du är säkert längre gången än de säger. Men bli inte förvånad om den kommer senare ändå, för över tiden är ju normalt att gå. 
    Men sluta pilla där nere på dig själv. Låt kroppen ha sin gång. Stressa inte igång ngt för det mår varken din bebis eller du bra av om det skulle köra igång pga ditt pillande o inte för att den faktiskt är redo. O tänk på infektionsrisken. Samtidigt som du för in fingret där så kan du få med dig ngt på vägen upp, ngt som sitter i dina slidväggar el dylikt, fast att du tvättat dig etc. Låt bli! 

• Familjen no1
    Emiems skrev 2014-03-07 10:44:10 följande:
    va skööönt :) Vilken vecka va du i?

Är idag på 36+3. Sammandragningarna kommer inte lika ofta längre men när de gör det är de ondare, mer mensvärklika. Och bebben är helvild
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-03-07 12:26:06 följande:

Är idag på 36+3. Sammandragningarna kommer inte lika ofta längre men när de gör det är de ondare, mer mensvärklika. Och bebben är helvild
    Mina med!¨Har haft så i en vecka.. vissa känns mer än andra.

Nää jag ska inte pilla nå mer! Barnet kommer när den kommer.
    Ville kolla då jag är öppen & mina förvärkar är så förvirrande.

Min mamma hade otroligt snabba förlossningar.. jag kom på 1 timme inkl krystvärkar. & hon kände inget innan.. så antagligen hade hon förvärkar som hon inte tänkte på att de var riktiga värkar..

Något har ju hänt med alla förvärkar eftersom jag är öppen iaf.. men jag åker in så fort vattnet går eller när de gör ondare helt enkelt..
  • Fröken Frågvis

Här har vi sjukstuga. Dottern var dålig hela förra veckan med feber och förkylning (influensa?) och i torsdags blev maken också sjuk. Jag är dundertrött, förkyld, har väldigt ont i halsen och ont i kroppen men ännu ingen feber. Om det är influensan så är jag vaccinerad och borde då få ett lindrigare förlopp. Oavsett vilket så får bebis stanna i magen tills vi är friska!

• Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-03-08 07:12:08 följande:
    Här har vi sjukstuga. Dottern var dålig hela förra veckan med feber och förkylning (influensa?) och i torsdags blev maken också sjuk. Jag är dundertrött, förkyld, har väldigt ont i halsen och ont i kroppen men ännu ingen feber. Om det är influensan så är jag vaccinerad och borde då få ett lindrigare förlopp. Oavsett vilket så får bebis stanna i magen tills vi är friska!
    Usch krya på er!
    Min man är oxå lite hängig men börjar bli bättre..

Jag är sjukt trött sover mest hela tiden!
    Har starkare smärta i magen nu, som mensvärk.. har pågått i en vecka men blir värre & värre.. vill att barnet ska komma nu..men nu ska jag "sluta" vänta, jag ska bara koppla av & då kommer säkert bebben!
  • Emiems
    Måste berätta....

Allt började med att jag haft som mensvärk i ca en vecka som blev starkare & starkare.
    Sen i onsdags kväll åkte jag in för en blödning.. jag blev undersökt & det visade sig att min tapp var i princip utplånad & jag var öppen ca 1,5 cm..
    Jag skickades hem...
    Började känna av lite värkar på natten..som sedan fortsatte på dagen..

Kl 14.00 visste jag att det var en riktig värk.
    Sen blev dom bara starkare & starkare.. Fick även en till blödning..
    Åkte in vid 20 tiden.. hade med mig alla väskor osv..
    Just då var värkarna regelbunda & kom med ca 5 min mellanrum, hade även sk "tvilling värkar" emellan.

Jag sattes med Ctg, vilket visade mina värkar.. dom kom upp i 100..

Sen blev jag undersökt av en läkare..
    Han  kunde knappt svenska & jag kände mig obehaglig han var inte trevlig alls.... han körde in ngt instrument för att se hur tappen såg ut, han kollade enbart med ögonen ej med händerna eller med något vaginalt UL.. han sa att tappen var helt opåverkad! VA??!! vad fan säger han?? hur kan det komma sig, en läkare kollade igår på TRE olika sätt, med fingrar, med intrument, & med vaginalt UL PLUS vanligt UL, & förresten hur kan han se att den var opåverkad? 

Han kunde inte svara på varför hon hade sagt så men jag var iaf INTE i förlossnings skede & min tapp var helt opåverkad.. jätte konstigt för min tapp var redan påverkad för tre veckor sen.. då till häften förkortad!

Dom hade ju sett på ctg att jag hade "fina regelbundna värkar" enligt BM. 
    Jag frågade honom, eller rättare sagt SKREK åt honom (kände mig så jävla besviken för jag hade ju värkar & jag var på samma ställe dagen INNAN & då hade dom sagt en annan sak, nu säger han att jag inte har värkar utan  "lite"SAMMANDRAGNINGAR & jag var INTE i förlossnings skede ALLS..??!!!

Jag VET för fan när jag har värkar sa jag.. & jag sa att jag fattar inte hur dom kan säga olika till mig..
    Jag fattar inte hur han ens kunde SE min tapp hur den såg ut utan att ens känna? han tittade bara..

Han sa att han "inte ville sätta igång en förlossning genom att kolla om jag var öppen eller ej"
    Jag var ju inte fullgången & det va bra om förlossningen kunde dröja en vecka eller två till..sa han..
    Vilket skitsnack sa jag & jag valde att åka hem istället.

Han sa mer eller mindre att mina värkar inte var på riktigt & att läkaren som undersökt mig så noga hade ljugit?Eller så trodde han väl att JAG ljög, men det ska ju stå i mina journaler iaf vad den andra läkaren hade sett.

Det kändes INTE så kul att en läkare står & säger detta till mig när jag har så pass ONT av mina värkar.
    Vid denna tidpunkt hade jag rejäla värkar.

Skämde ut mig som FAN, hade starka värkar nu.. kunde knappt andas mellan värkarna.
    Vi åkte hem, besviken & hade ont..var skit ledsen & kände mig inte trygg någonstans..

Var hemma i tre timmar, var upprörd & kände mig så orättvist behandlad.. nu hade jag så pass ont att jag ville skrika nästan..
    Men visste inte vart jag skulle ta vägen? Ville inte åka dit igen & bli hemskickad..

Efter tre timmar så gick vattnet som tur var..då hade jag en bra anledning att komma in... då ringde min man in, jag ville egentligen inte ens åka tillbaka dit efter allt som hänt..- dom trodde ändå inte på att jag var i förlossnings skede ju??

Men jag klarade inte av att vara hemma mera.. hade plågats länge nu med mina starka värkar..
    Jag fick svälja att jag skämdes & att det kändes jobbigt att åka tillbaka..

När vi väl kom in var mina värkar otroligt starka.. 
    Inte alls som med mitt tidigare barn.. sen gick allt väldigt snabbt, fick lust gas ganska snabbt, när BM undersökte mig så var jag öppen 4 cm & tappen va helt borta..

Sen gick jag ifrån 6 cm till helt öppen bara på några minuter & jag började krysta direkt.. jag sprack & allt blev så himla intensivt & snabbt.., epiduralen funkade inte på mig tyvärr, den hann inte ta sig pga att de gick så snabbt..

Had ejag fått komma in tidigare & dom inte skickat hem mig kanske jag hade hunnit ta epiduralen & allt hade gått lite saktare??

Jag hade en jätte bra BM under förlossningen iaf.. jag hade så hemskt ont.. jag skrek måånga ggr att jag inte klarade av smärtan.. som tur va krystade jag ut min tjej bara på 10 min..
    Sen var smärtan över..

Jag är så himla besviken på läkaren som skickade hem mig & jag fick plågas i flera timmar hemma med så otroligt starka värkar.. jag började känna värkar redan dagen innan på kvällen.. & riktiga värkar tidigt samma dag,., Tråkigt att det blev så men nu har jag min fina dotter hos mig & jag är jätte lycklig över det!

Våran dotter föddes igår den 13 Mars hon vägde 2710 g & va 46 cm lång.
    Vi är såå lyckliga <3

förlossningen var kämpig.

Det var min berättelse om min FL =)

Hoppas på att få höra eran oxå sen..!
  • Familjen no1

Emiems: Först och främst ett stort grattis till flickan {#emotions_dlg.flower}

Men vilken jädra resa du fick göra, vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser detta, för riktigt på riktigt låter det ju inte!!!
    Grattiskramar i massor

• Sweetboxen

Grattis till lilltösa :) Sicken resa!

Det verkar som att bm hade rätt om BF iaf med tanke på att tösa va så liten.

• Lindsey Egot the only one

Jag har fött fem barn och väntar mitt sjätte. De tre första var fixerade vid v 30 men de två sista var ruckbara fram till förlossningen fast de vände sig rätt redan i v 28 men fixerades aldrig. Så även om barnet ligger rätt så måste barnet inte fixeras.

• Fröken Frågvis

Stort grattis Emiems! Vad härligt att du har henne hos dig nu! Låter som en riktigt jobbig upplevelse att bli misstrodd under förlossningen, skönt att det gick väl i slutändan. Mys nu ordentligt med din lilla!

• Emiems

Tack alla <3

Min son födde jag ett par dagar efter BF & han vägde 3300 g..
    Min mamma har bara fått små tjeje (inkl jag själv) så det beror nog på att det är genetiskt =)

Hon har inga andra tecken på att hon är tidig.
    Det är bara vikten & BM trodde de berodde på att de låg i släkten =)

Vi ska åka hem snart! Sköönt.. lycka till för er andra hoppas ni får en tryggare upplevelse än mig.

• Lindsey Egot the only one
    Emiems skrev 2014-03-15 14:00:02 följande:

Måste berätta....

Allt började med att jag haft som mensvärk i ca en vecka som blev starkare & starkare.
    Sen i onsdags kväll åkte jag in för en blödning.. jag blev undersökt & det visade sig att min tapp var i princip utplånad & jag var öppen ca 1,5 cm..
    Jag skickades hem...
    Började känna av lite värkar på natten..som sedan fortsatte på dagen..

Kl 14.00 visste jag att det var en riktig värk.
    Sen blev dom bara starkare & starkare.. Fick även en till blödning..
    Åkte in vid 20 tiden.. hade med mig alla väskor osv..
    Just då var värkarna regelbunda & kom med ca 5 min mellanrum, hade även sk "tvilling värkar" emellan.

Jag sattes med Ctg, vilket visade mina värkar.. dom kom upp i 100..

Sen blev jag undersökt av en läkare..
    Han  kunde knappt svenska & jag kände mig obehaglig han var inte trevlig alls.... han körde in ngt instrument för att se hur tappen såg ut, han kollade enbart med ögonen ej med händerna eller med något vaginalt UL.. han sa att tappen var helt opåverkad! VA??!! vad fan säger han?? hur kan det komma sig, en läkare kollade igår på TRE olika sätt, med fingrar, med intrument, & med vaginalt UL PLUS vanligt UL, & förresten hur kan han se att den var opåverkad? 

Han kunde inte svara på varför hon hade sagt så men jag var iaf INTE i förlossnings skede & min tapp var helt opåverkad.. jätte konstigt för min tapp var redan påverkad för tre veckor sen.. då till häften förkortad!

Dom hade ju sett på ctg att jag hade "fina regelbundna värkar" enligt BM. 
    Jag frågade honom, eller rättare sagt SKREK åt honom (kände mig så jävla besviken för jag hade ju värkar & jag var på samma ställe dagen INNAN & då hade dom sagt en annan sak, nu säger han att jag inte har värkar utan  "lite"SAMMANDRAGNINGAR & jag var INTE i förlossnings skede ALLS..??!!!

Jag VET för fan när jag har värkar sa jag.. & jag sa att jag fattar inte hur dom kan säga olika till mig..
    Jag fattar inte hur han ens kunde SE min tapp hur den såg ut utan att ens känna? han tittade bara..

Han sa att han "inte ville sätta igång en förlossning genom att kolla om jag var öppen eller ej"
    Jag var ju inte fullgången & det va bra om förlossningen kunde dröja en vecka eller två till..sa han..
    Vilket skitsnack sa jag & jag valde att åka hem istället.

Han sa mer eller mindre att mina värkar inte var på riktigt & att läkaren som undersökt mig så noga hade ljugit?Eller så trodde han väl att JAG ljög, men det ska ju stå i mina journaler iaf vad den andra läkaren hade sett.

Det kändes INTE så kul att en läkare står & säger detta till mig när jag har så pass ONT av mina värkar.
    Vid denna tidpunkt hade jag rejäla värkar.

Skämde ut mig som FAN, hade starka värkar nu.. kunde knappt andas mellan värkarna.
    Vi åkte hem, besviken & hade ont..var skit ledsen & kände mig inte trygg någonstans..

Var hemma i tre timmar, var upprörd & kände mig så orättvist behandlad.. nu hade jag så pass ont att jag ville skrika nästan..
    Men visste inte vart jag skulle ta vägen? Ville inte åka dit igen & bli hemskickad..

Efter tre timmar så gick vattnet som tur var..då hade jag en bra anledning att komma in... då ringde min man in, jag ville egentligen inte ens åka tillbaka dit efter allt som hänt..- dom trodde ändå inte på att jag var i förlossnings skede ju??

Men jag klarade inte av att vara hemma mera.. hade plågats länge nu med mina starka värkar..
    Jag fick svälja att jag skämdes & att det kändes jobbigt att åka tillbaka..

När vi väl kom in var mina värkar otroligt starka.. 
    Inte alls som med mitt tidigare barn.. sen gick allt väldigt snabbt, fick lust gas ganska snabbt, när BM undersökte mig så var jag öppen 4 cm & tappen va helt borta..

Sen gick jag ifrån 6 cm till helt öppen bara på några minuter & jag började krysta direkt.. jag sprack & allt blev så himla intensivt & snabbt.., epiduralen funkade inte på mig tyvärr, den hann inte ta sig pga att de gick så snabbt..

Had ejag fått komma in tidigare & dom inte skickat hem mig kanske jag hade hunnit ta epiduralen & allt hade gått lite saktare??

Jag hade en jätte bra BM under förlossningen iaf.. jag hade så hemskt ont.. jag skrek måånga ggr att jag inte klarade av smärtan.. som tur va krystade jag ut min tjej bara på 10 min..
    Sen var smärtan över..

Jag är så himla besviken på läkaren som skickade hem mig & jag fick plågas i flera timmar hemma med så otroligt starka värkar.. jag började känna värkar redan dagen innan på kvällen.. & riktiga värkar tidigt samma dag,., Tråkigt att det blev så men nu har jag min fina dotter hos mig & jag är jätte lycklig över det!

Våran dotter föddes igår den 13 Mars hon vägde 2710 g & va 46 cm lång.
    Vi är såå lyckliga <3

förlossningen var kämpig.

Det var min berättelse om min FL =)

Hoppas på att få höra eran oxå sen..!

Jag tycker du ska anmäla läkaren till IVO och påtala att han inte kan ha läst journalen. Skriv jämförelsen av undersökningen läkaren som gjorde det med handen som bekräftade att tappen var utplånad och att han som gjorde det med instrument och bara tittade gjorde en annan bedömning att den var intakt. Och ställ dig frågande hur en läkare med blotta ögat kan påstå att cervix är intakt när en annan läkare bara några dagar innan har undersökt palperat och gjort bedömningen att cervix var utplånad. Anmälan ska handla om hans brist på att läsa din journal och brist på korrekt undersökning samt bemötandet.

Jag hjälper dig gärna om du vill anmäla honom! Han borde inte arbeta inom vården när han inte kan läsa journal eller göra korrekt undersökning. Han borde palperat alt gjort vaginalt ul.
  • Emiems
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-16 12:49:00 följande:
    Jag tycker du ska anmäla läkaren till IVO och påtala att han inte kan ha läst journalen. Skriv jämförelsen av undersökningen läkaren som gjorde det med handen som bekräftade att tappen var utplånad och att han som gjorde det med instrument och bara tittade gjorde en annan bedömning att den var intakt. Och ställ dig frågande hur en läkare med blotta ögat kan påstå att cervix är intakt när en annan läkare bara några dagar innan har undersökt palperat och gjort bedömningen att cervix var utplånad. Anmälan ska handla om hans brist på att läsa din journal och brist på korrekt undersökning samt bemötandet.
    Jag hjälper dig gärna om du vill anmäla honom! Han borde inte arbeta inom vården när han inte kan läsa journal eller göra korrekt undersökning. Han borde palperat alt gjort vaginalt ul.
    Hur går jag till väga om jag vill anmäla honom?
    Jag tänker inte på det så mkt NU när jag har min dotter hos mig.
    MEN jag tänker på det ibland och det var traumatiskt för jag var ensam med mina värkar & jag blev så arg och ledsen över hela grejen.. jag hade önskat att det varit annourlunda..
    Jag hade ingen bra upplevelse med min första förlossning heller så jag ville så gärna att de skulle bli bra denna gång..

Du får gärna maila mig! 
    Så kan vi kanske fixa detta.
    Jag mår dåligt av att de blev sådär. 
    Eftersom allt gick så snabbt sen & epiduralen inte fungerade så gav han mig mer smärta än vad jag hade rätt till.

Jag skulle behöbvt hjälp när jag åktew in första gången.
    Men istället fick jag åka hem, orolig & full av extrem smärta..helt ensam , obetrodd & besviken..

Ja jag skulle vilja anmäla honom! Maila
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?