• jaklaskit

Neger och president okej men inte negerboll?

Det är ett oändligt tjat om negerboll hit och dit. Däremot hör jag de flesta säga "neger och president".. Andra namn för det kortspelet är väl tölp, apa och president.. m.m.

Varför ena okej och andra inte? Jag säger varken negerboll eller "neger och president" eftersom jag tycker det låter fel..

• Svar på tråden Neger och president okej men inte negerboll?
  • korralin

Att det inte står på wiki är inte detsamma som att folk obehindrat och utan analys använder det.

• La Lola

Jag har aldrig ens hört talas om det kortspelet....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jaklaskit
    korralin skrev 2014-01-19 18:40:19 följande:
    Att det inte står på wiki är inte detsamma som att folk obehindrat och utan analys använder det.
    Det var precis det jag menade med det här:
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:37:41 följande:
    Inte för att Wiki skulle vara den bästa källan, men det visar ändå det jag försöker säga i trådstarten.

Det är intressant att Wiki inte skriver något om diskussionen. Antagligen för att det inte ens existerar en diskussion.. Det tror jag inte beror på att folk inte använder namnet "neger och president" utan helt enkelt för att folk av någon anledning tycket det är mer okej att säga det. Man ser ju aldrig heller den diskussionen här på familjeliv.

Som det står på Wiki används ju väldigt många namn. Visst, kanske jag är den enda som hört det namnet användas, är väl bra isåfall. Men tror inte så är fallet.. Min uppfattning är att många använder det!
  • jaklaskit
    La Lola skrev 2014-01-19 18:40:42 följande:
    Jag har aldrig ens hört talas om det kortspelet....
    Det är jättekul Skrattande
  • La Lola
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:48:38 följande:
    Det är jättekul Skrattande
    Tvivlar jag på, jag gillar inte att spela kort.
  • jaklaskit
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:48:16 följande:
     Det tror jag inte beror på att folk inte använder namnet "neger och president" utan helt enkelt för att folk av någon anledning tycket det är mer okej att säga det. Man ser ju aldrig heller den diskussionen här på familjeliv.
    Kan också vara för att folk äter mer kokosbollar/chokladbollar etc. mer än vad de spelar kortspel :)
  • jaklaskit
    La Lola skrev 2014-01-19 18:49:07 följande:
    Tvivlar jag på, jag gillar inte att spela kort.
    Men det är kul, även för de som inte gillar att spela kort! Testa!
  • La Lola
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:50:15 följande:
    Men det är kul, även för de som inte gillar att spela kort! Testa!
    Nix.
    Jag bakar hellre. Chokladbollar tex.
  • jaklaskit
    La Lola skrev 2014-01-19 18:51:43 följande:
    Nix.
    Jag bakar hellre. Chokladbollar tex.
    Spela kort och samtidigt äta kokosbollar slår nog det.. ;)
  • La Lola
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:53:26 följande:
    Spela kort och samtidigt äta kokosbollar slår nog det.. ;)
    Jag gillar inte kokosbollar. Det där vita kletet blir jag lite illamående av.
  • korralin
    jaklaskit skrev 2014-01-19 18:48:16 följande:
    Det var precis det jag menade med det här:

Det är intressant att Wiki inte skriver något om diskussionen. Antagligen för att det inte ens existerar en diskussion.. Det tror jag inte beror på att folk inte använder namnet "neger och president" utan helt enkelt för att folk av någon anledning tycket det är mer okej att säga det. Man ser ju aldrig heller den diskussionen här på familjeliv.

Som det står på Wiki används ju väldigt många namn. Visst, kanske jag är den enda som hört det namnet användas, är väl bra isåfall. Men tror inte så är fallet.. Min uppfattning är att många använder det!
    Fast jag tycker inte det visar någonting annat än att just den som skrev artikeln om kortspelet inte brydde sig. 
    Just den wiki-sidan besöks säkert inte särskilt ofta och det är inte så att den har något direkt "kunskapsvärde".
  • Blomstret

Jag älskar det kortspelet! Men har inget bra namn på det annat än det dåliga. Något för Svenska akademien att ta tag i så vi får ett bra alternativ?!

Svar på tråden Neger och president okej men inte negerboll?