Ellie skrev 2014-01-19 21:28:21 följande:
Jag undrar bara om han har fotstöd under toan, så att fötterna inte dinglar i luften. Har ni speciell toaring, så det inte känns som att hans skall ramla ner? Kan han bajsa på potta? Kanske testa att försöka få honom att sitta ner på huk när han bajsar i blöjan (om han inte redan gör det)? Många barn är ju vana vid att stå upp och bajsa och då kommer det ut långsammare, plus att blöjan tar emot. Det kan vara skrämmande när det kommer för fort.
Kanske bajsa på toa, fast med blöja på? Så att han vänjer sig vid att i alla fall sitta där?
Helt amatörmässiga råd, men kanske något som fungerar?
Han får fotstöd om han vill men knuffar oftast bort det. Han har toaring. Han vill inte använda potta till varken kissa eller bajsa. Har aldrig gjort något på potta utan alltid använt toa.
han brukar stå i 90 grader när han bajsar. Alltså stå o luta sig över sängen. 90 grader när han sitter på toa också men en annan "ställning" 
Bajsa på toa med blöja- det lät som bra start faktiskt. Det ska vi nog testa!
Mercurialis skrev 2014-01-19 21:29:57 följande:
Mitt första barn var likadant. Han bajsade i blöja tills han var drygt 4,5 år, om han inte till och med var nästan 5 år. Problemet när vi försökte neka honom blöja var att han då höll sig dag efter dag efter dag och till sist blev han förstoppad. När han var 5 år då vet jag att vi hade tagit bort blöjan helt och det funkade ett tag men sedan blev han förstoppad igen. Då gick vi med honom till läkare för att kolla om det var något fel. Han fick börja med Laktulos och efter ungefär ett halvår med Laktulos funkade allting som det "ska".
Ja, det är ju det jag är rädd för- neka honom blöja så blir han förstoppad... 
Flickan och kråkan skrev 2014-01-19 21:31:52 följande:
Försök att inte stressa eller bli stressad själv. Min mellanson ville inte bajsa på toalett eller potta......men ite heller i blöja. Han höll sig och höll sig tills han inte kunde längre och det kom i kalsongerna. Han höll sig vanligtvis över veckan och då blev det mycket och fastare pga tiden och så klart jobbigare. Han var aldrig hård, men vi fick ändå ge laktulos för att han inte skulle hålla sig ännu längre. Verkligt jobbig spärr för honom och inga mutor fungerade. Det släppte till slut när vi helt slutade att prata om det och lät honom sköta det hela själv. Men närmare 1,5 år tog det från det att han blev blöjfri på dagen (var lite över två år då tills han tyckte att det var ok att bajsa på toaletten. Er son bajsar ju trots allt

.....och kan kontrollera det. Det kommer att lösa sig

. Har ni testat att låta honom bajsa med blöja sittandes på toaletten eller att ni lägger en uppvikt blöja under honom i toaletten eller pottan? Vet att det fungerat för en del barn som just bajsat i blöja. För en del barn är själva sittandet och bajsande jobbigt. Det är lättare att stå och bajsa. Hur gör din son? Det är JÄTTEvanligt att just bajseriet är jobbigt.
Ja, innan kunde han bajsa i kalsongerna också men det har vi fått honom o sluta med som tur är. Då är det bättre med blöja 
Svarade på lite av dina andra frågor under "Ellies" inlägg.
Mercurialis skrev 2014-01-19 21:37:37 följande:
Det jag har strukit under i ditt inlägg tycker jag är mycket viktigt att lyfta fram. Så var det för oss också. När vi slutade lägga fokus på det (tjata, muta etc) då kom framstegen så småningom.
Tack för alla era kloka svar här!
Ska i första hand testa det med blöja på toa o funkar det inte så får han sköta det själv typ...