• Anonym (enskild vårdnad)

säga upp sin rätt

Hej!

Jag är mamman och också boendeförälder. Pappan har varannan helg pga av avståndet mellan oss. Jag tar alla vabdagar, sköter allt som har att göra med barnet dock vill jag påpeka att det är något jag vill göra även om det är tufft. Vi skrev på vårdnaden på båda innan barnet var fött för det var det han ville. Vi var tillsammans tills barnet var runt 1 år dock bodde vi aldrig ihop. Hur som helst.
    Jag försöker ha barnet så lite på fsk som möjligt. Jag älskar att vara med mitt barn men det är tufft ändå att vara själv. Ekonomin blir påfrestande då han bara betalar 1000 kr till mig. Han tycker att bensinen kostar att hämta sonen trots att han inte har en bil längre. Ja ja det är inte det som är problemet.  

För att det ska bli enklare för mig så vill han skriva över vårdnaden till mig. Inget kommer ju att ändras från den vardag som är nu. Dom pappadagar som är knutna till honom, dom 60 dagarna vart tar dom vägen? Han vill inte ta ut dom, kommer inte att tjäna på att ta dom.

Jag skulle hemskt gärna velat ha dom, för min sons skull. Han är lite över 3 år nu. 
    / C

• Svar på tråden säga upp sin rätt
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du får ensam vårdnad kommer alla dagar som finns kvar inklusive de 60 dagarna som varit reserverade för den andra föräldern att bli tillgängliga för dig.

Hälsningar

Bea, handläggare

Pappan var i kontakt idag med FK och enligt honom hade "ni" sagt att jag inte kommer få dom dagarna. 
    Jag skulle få dagarna om det visar sig att han inte kan ta hand om barnet. 
    Han har barnet varannan helg ändå trots om jag skulle få ensam vårdnad.

Om jag läst rätt runtom på nätet så ska vi alltså gå till Socialnämnden och skriva över vårdnaden på mig där sedan när det är gjort ska jag kontakta er, alternativt skicka in en kopia på beslutet och då skrivs dagarna över på mig?

Tack för det snabba svaret.

Förlåt för en massa frågor då det är hög belastning på telefonlinjen hos er så ställer det här

Han har skrivit på faderskapsbekräftelsen men eftersom vi inte har varit gifta eller samboende så borde väl vårdnaden ligga på mig?
    Vart kan man få reda på det?

• Försäkringskassan

Hej! När man får enskild vårdnad för ett barn får man också alla de föräldrapenningsdagarna som är kvar för barnet. Om ni har gemensam vårdnad eller inte kan du ta reda på hos Socialnämnden. Hälsningar Isolde, handläggare

Svar på tråden säga upp sin rätt