• Mother89

barns mentala utveckling 10 månaders ålder

Var på 10 månaders kontrollen hos BVC som vanligt börjar vi med att småprata om utvecklingen. Motoriskt klarar hen av att gå med stöd i en hand, sätta och ställa sig upp själv, klappa händer, vinka, pincettgrepp osv.

Nu till saken, när vi pratade om den mentala utvecklingen fick BVC det att låta som att hen låg efter mentalt eftersom hen inte kan hämta en bok/boll när jag ber om det. (?!)

Klarar era barn av det?

Enklare meningar "var är mamma, pappa, lampan, klockan, blomman, katten osv." Är ju inga problem.

Själv inbillar jag mig att det är en tolkningsfråga hur man vill tolka sitt barn..

Vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden barns mentala utveckling 10 månaders ålder
  • Challe N

Oj det låter konstigt.. Det kunde inte min dotter vid 10 månader och har inte fått frågan heller. Man uppfattar ju på andra sätt att de är med och förstår...

• blubbblubb

Ett barn vid 10/12 månader bör enligt BVC känna igen något enstaka ord. Vid 18 månader bör de kunnna säga 8, känna igen minst 10, peka ut kroppsdelar och hämta föremål på uppmaning.

Din BVC-tant yrar eller så missförstod du henne.

• En blå giraff

Nä det låter som överkurs för en 10-månaders. Ni måste ha missförstått varandra. Däremot en 18-månaders, då tycker man väl att barnet ska kunna förstå en enklare uppmaning om att hämta en sak.

Mina barn har väl kunnat peka på lampan/katten/annat intressant föremål i den åldern, och reagerat på sitt namn. 

Svar på tråden barns mentala utveckling 10 månaders ålder