• kgv

Hur gjorde ni med dagis när syskonet föddes?

Har en son som nyligen fyllt 2 år och om 7 veckor är lillebror beräknad. Nu går sonen 30 timmar på dagis, 9-15, och det är vad vi har rätt till när jag är föräldraledig (förutom loven då det ä 15 timmar som gäller). Men det jag funderar över är hur vi ska göra precis när syskonet kommer. Vill inte att han ska gå alla sina timmar då men vill inte att han ska vara hemma för mycket heller. Vill inte att han ska känna sig bortvald när han blir lämnad på dagis. Hur gjorde ni när syskonet kom? Hur mycket var stora barnet hemma och funkade det bra?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med dagis när syskonet föddes?
  • SuzR

Min sambo var hemma de där 10 dagarna man får och då var äldre syskonet som då var ca 2,5 hemma med oss. Tyckte det var bäst så, ville inte att hon skulle känna sig utanför och vi var ju ändå hemma ju. För oss funkade det super! Efter dom 10 dagarna fick hon gå ordinarie tid i två veckor och då lämnade min sambo henne vid 8 och jag hämtade vid 15 och nu går hon 9-14

• SuzR

Varför vill du inte att han ska vara hemma 'för mycket'?

• Birgitta2

Jag hade min son 6 timmar per dag hos dagmamma när jag var mammaledig med dottern. Då fick hon all min uppmärksamhet. När jag hämtat sonen fick HAN all uppmärksamhet - i den mån det gick. Det innebar i praktiken att han aldrig behövde känna sig svartsjuk på sin syster. Han tänkte aldrig på att hon följde med mig hem när jag lämnade honom. Han levde här och nu.

För oss var det optimalt faktiskt. Och det fungerade fantastiskt bra.

• Mandelskorpan

Nu var dottern lite äldre, tre år, men hon var hemma så länge pappa var hemma, två veckor = pappadagarna. Sen gick hon på dagis. Barnet behöver ju få vara med och lära känna bebis, känna sig delaktig, men de blir nog rätt uttråkade av att bara vara hemma med mamma & bebis.... Men alla barn är förstås olika. Vi pratade med henne ganska mycket. I perioder så har vi haft hemma på fredagar.

• saaaaaraaaaa

Min äldsta var 22 månader när lillasyster kom o fortsatte gå sina 15 timmar i veckan..

hon älskar dagis o vill åka dit o leka av sig..

tror inte hon kämmer sig bortvald utan tycker att det är skönt att få vara på dagis.

• kgv
    SuzR skrev 2014-01-21 11:01:30 följande:
    Varför vill du inte att han ska vara hemma 'för mycket'?
    Han var hemma 2,5 vecka över jullovet och när det var dags att gå tillbaka till dagis var det som att börja på noll med inskolning (det gick visserligen över på en vecka, men det var inte kul den veckan). Så han måste få vara där tillräckligt för att inte tappa kontakten med dagis.
  • isolande

Vår äldsta var 22 månader när lillen kom. Hon var hemma med oss en vecka, sedan gick hon heltid 3 veckor, sedan 30 timmar/ vecka 9-15. Funkar jättebra, hon har aldrig sagt att hon vill vara hemma med lillebror, han är 10 mån nu.

• sasso78

Min dotter hade inte ens fyllt 1 år när lillebror kom så jag hade båda två hemma på heltid.  Först när lillebror var 1 år och 3 mån började både han och storasyster som då var 2 år och 2 mån på dagis. Vi skolade in dem samtidigt.

Angående din situation så tycker jag nog det skulle vara bra om din son fortsatte på dagis när syskonet kommer.  Om pappan är hemma de 10 pappadagarna kan han ju också få vara hemma. Sen kanske han  kan gå tillbaka till dagis, om inte 30 timmar kan han ju kanske gå 20 iaf om det går.

• Dixie

Mina barn är födda på sommaren, så syskonen var hemma, tyckte det var mysigt att alla var hemma samtidigt, sedan i augusti var det lagom att de gick tillbaka till förskolan!

• Rocket Mania

Min etta hade inte börjat på förskolan när tvåan kom så han var hemma med oss (han var nästan 2 år).

När trean kom var ettan nästan 5 år och tvåan drygt 3 år så de fick gå kvar på förskolan 30h/v

• Mälaröbo

När pappan tog sina 10 dgr var barnet hemma. Övriga dagar, under den första månaden, gick barnet på förskolan under pappans arbetstider. I vår kommun har man rätt till vanliga tiderna den första månaden.

• mammalovis

Vi tog det som det kom och storasyster på 2,5 år saknade sin förskola genom att fråga på kvällen efter förskola, kompisar och fröknar så därför fick hon gå de sista veckorna i juni innan ett långt sommarlov. Tyvärr blev storasyster jättesjuk på grund av smitta från förskolan bara 1,5 vecka efter bebisen föddes så vi föräldrar var båda rätt knäckta av sömnlösheten att vaka över ett barn med andningssvårigheter och hög feber och en lillasyster som var hungrig för jämnan. Att åka in med en nyfödd bebis, en sjuk 2,5-åring och en tjurig 9-åring mitt i natten kändes inte som det mest lockande alternativet då det är min dotter, annars kunde ju sambon åkt såklart.

Så jag är nog kluven om jag skulle få syskon på vintern då man får räkna med väldigt mycket smittor som rs och dylikt innan våren kommer. Ja, det är ett lotteri vilket som är bäst.

• Flickan och kråkan

När vårt andra barn föddes så var äldsta bara 1,5 år så båda var hemma på heltid. Äldsta började sedan vid 3 års ålder. När tredje barnet föddes nu i somras så var de två äldsta 4 respektive 5,5 år. Vi var hemma i en dryg månad tills sommarlovet var slut. Efter det gick (och går fortfarande) äldsta i förskoleklass 21 timmar/vecka och 4,5-åringen 15 timmar/veckan i förskolan. En 2-åring hade jag haft hemma, men det är jag.

Svar på tråden Hur gjorde ni med dagis när syskonet föddes?