Tjatigt skrev 2014-01-23 09:23:28 följande:
Men man värderar väl inte en katt efter omhändertagande? Personligen så tycker jag att många raser är alldeles för dyra. Kommer aldrig mer att köpa en katt för 8000 kr för sällskap. Uppfödare hävdar ofta att det bara är en hobby men köpare får betala dyrt. Sen allt som uppfödare räknar in i priset som slitna möbler, kattklubb mm det är ju bara löjligt. Ta ut självkostnadspris plus 10%. Köper man en kattunge som inte har importerade föräldrar, båda föräldrarna ägs av katteriet så blir det inga parningsavgifter. Jag tål inte huskatter så därför har jag raskatt . Har inte tänkt att ha fler katter, men OM jag ångrar mig då kan det bli samma ras, men jag betalar inte för stamtavla.
Ursäkta off topic.. Men jag får spatt ibland på uppfödare som tar hutlöst betalt, och som har kattfabriker med flera kullar varje år. Det finns redan massor av uppfödare och de flesta vill bara tjäna pengar.
Nu lämnar jag tråden så jag inte förstör den ännu mer

Fast många uppfödare åker upp utställningar, och varje kattkull föds inte felfritt och blir kattungarna sjuka kostar det massor.
Jag har enbart fött upp två kullar och det var några år sen. Men inte fasten gick jag plus...utan massa back, massor!!!
Att en katt har stamtavla är ju själva grundkärnan men jus raskatter. Man förväntar sig ett visst utfall i temprament och utseende. Uppfödaren har "förhoppningsvis" lagt ner ganska mkt tid och tankar på att para sin hona med en hane som kompletterar, just för att få fram rastypiska ungar med bra temprampent. Finns ju få katter som har allt!!!
Jag förordar inte heller kattfabriker där katterna bor i egna uthus. Men för en uppfödare som har några kullar per år på ett par honor och dom lever som familjemedelmmar. Då har jag full förståelese för att att det kostar att föda upp katter! Och att man vill ha några kronor utöver för att täcka lite utställningar, föreläsningar mm.