• Zora

Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?

Som rubriken säger. Finns det?

Har Agria idag, men att betala nästan 4700:- för två katter är inte rimligt. Det är dyrare att försäkra en katt än min dotter.. Kontaktade folksam, men dom nyförsäkrar inte katter över 7 år och till mig sa dom att jag är fast med Agria. Känns inte så roligt. 

Hittar jag inget bolag som föräkrar äldre katter får jag göra lite ändringar i mina försäkringar. Tar jag bort livförsäkringarna och höjer självrisken blir det runt 1000:- billigare, men det är ändå dyrt tycker jag..

• Svar på tråden Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?
  • Majsan70
    Tjatigt skrev 2014-01-22 20:11:47 följande:

Inte när det gäller huskatter.
    Ja jag vet inte men för både hund och häst gäller att försäkra för inköpspriset. Alltså man kan köpa en huskatt för 4000 spänn så då utgår jag från att man får försäkra för den summan oxå.
  • Tjatigt
    Majsan70 skrev 2014-01-22 20:13:00 följande:
    Ja jag vet inte men för både hund och häst gäller att försäkra för inköpspriset. Alltså man kan köpa en huskatt för 4000 spänn så då utgår jag från att man får försäkra för den summan oxå.

Nej det funkar inte så med katter.
  • Tjatigt

Katter värderas utifrån inköpspris och marknadsvärde. Med marknadsvärde menas vad det omedelbart före försäkringsfallet skulle ha kostat att köpa en likvärdig katt. Marknadsvärdet bestäms av vilka meriter katten har och utgår från SVERAKS:s värderingslista. Du måste själv se till att katten är rätt värderad hos oss. Blandras eller oregistrerad katt, utan meriter, kan högst försäkras till 1 000 kronor opierat från Agria:

• Tjatigt

Hm. De tre sista orden skulle stå först. Då vart det här än jag trodde iaf. Jag trodde Det var 1500 som gällde.

• Majsan70
    Tjatigt skrev 2014-01-22 20:32:39 följande:
    Katter värderas utifrån inköpspris och marknadsvärde. Med marknadsvärde menas vad det omedelbart före försäkringsfallet skulle ha kostat att köpa en likvärdig katt. Marknadsvärdet bestäms av vilka meriter katten har och utgår från SVERAKS:s värderingslista. Du måste själv se till att katten är rätt värderad hos oss. Blandras eller oregistrerad katt, utan meriter, kan högst försäkras till 1 000 kronor opierat från Agria:
    Ja jag sa inte att jag visste utan bara vad jag utgick ifrån. Många köper ju huskatter för många tusenlappar o borde då få lov att försäkra dem därefter kan jag tycka. Nu har jag bara raskatter så vi har rejäl livförsäkring. 
  • Tjatigt

Det är därför folk säger att man inte bör betala mer än 1500 för en katt, pga dessa bestämmelser

• Majsan70
    Tjatigt skrev 2014-01-22 20:49:02 följande:
    Det är därför folk säger att man inte bör betala mer än 1500 för en katt, pga dessa bestämmelser
    Katter som är chippade vaccinerade och väl omhändertagna under sin uppväxt är värda mer än så.  
  • Zora

Livförsäkringen sänks dessutom lite varje år när katten kommit upp i en viss ålder. På min 9-åriga kisse har den sänkts med nästan hälften från det ursprungliga. Nu spelar det ingen roll längre för jag har valt att ta bort livförsäkringen...

• Tjatigt
    Majsan70 skrev 2014-01-22 20:50:37 följande:
    Katter som är chippade vaccinerade och väl omhändertagna under sin uppväxt är värda mer än så.  

Men man värderar väl inte en katt efter omhändertagande? Personligen så tycker jag att många raser är alldeles för dyra. Kommer aldrig mer att köpa en katt för 8000 kr för sällskap. Uppfödare hävdar ofta att det bara är en hobby men köpare får betala dyrt. Sen allt som uppfödare räknar in i priset som slitna möbler, kattklubb mm det är ju bara löjligt. Ta ut självkostnadspris plus 10%. Köper man en kattunge som inte har importerade föräldrar, båda föräldrarna ägs av katteriet så blir det inga parningsavgifter. Jag tål inte huskatter så därför har jag raskatt . Har inte tänkt att ha fler katter, men OM jag ångrar mig då kan det bli samma ras, men jag betalar inte för stamtavla.

Ursäkta off topic.. Men jag får spatt ibland på uppfödare som tar hutlöst betalt, och som har kattfabriker med flera kullar varje år. Det finns redan massor av uppfödare och de flesta vill bara tjäna pengar.

Nu lämnar jag tråden så jag inte förstör den ännu mer
  • Zopiklon
    Tjatigt skrev 2014-01-23 09:23:28 följande:

Men man värderar väl inte en katt efter omhändertagande? Personligen så tycker jag att många raser är alldeles för dyra. Kommer aldrig mer att köpa en katt för 8000 kr för sällskap. Uppfödare hävdar ofta att det bara är en hobby men köpare får betala dyrt. Sen allt som uppfödare räknar in i priset som slitna möbler, kattklubb mm det är ju bara löjligt. Ta ut självkostnadspris plus 10%. Köper man en kattunge som inte har importerade föräldrar, båda föräldrarna ägs av katteriet så blir det inga parningsavgifter. Jag tål inte huskatter så därför har jag raskatt . Har inte tänkt att ha fler katter, men OM jag ångrar mig då kan det bli samma ras, men jag betalar inte för stamtavla.

Ursäkta off topic.. Men jag får spatt ibland på uppfödare som tar hutlöst betalt, och som har kattfabriker med flera kullar varje år. Det finns redan massor av uppfödare och de flesta vill bara tjäna pengar.

Nu lämnar jag tråden så jag inte förstör den ännu mer

Fast många uppfödare åker upp utställningar, och varje kattkull föds inte felfritt och blir kattungarna sjuka kostar det massor.

Jag har enbart fött upp två kullar och det var några år sen. Men inte fasten gick jag plus...utan massa back, massor!!!

Att en katt har stamtavla är ju själva grundkärnan men jus raskatter. Man förväntar sig ett visst utfall i temprament och utseende. Uppfödaren har "förhoppningsvis" lagt ner ganska mkt tid och tankar på att para sin hona med en hane som kompletterar, just för att få fram rastypiska ungar med bra temprampent. Finns ju få katter som har allt!!!

Jag förordar inte heller kattfabriker där katterna bor i egna uthus. Men för en uppfödare som har några kullar per år på ett par honor och dom lever som familjemedelmmar. Då har jag full förståelese för att att det kostar att föda upp katter! Och att man vill ha några kronor utöver för att täcka lite utställningar, föreläsningar mm.

• Zopiklon
    Zora skrev 2014-01-22 21:43:03 följande:
    Livförsäkringen sänks dessutom lite varje år när katten kommit upp i en viss ålder. På min 9-åriga kisse har den sänkts med nästan hälften från det ursprungliga. Nu spelar det ingen roll längre för jag har valt att ta bort livförsäkringen...

Fast värdet på allt sänks ju med åren. Få saker där det ökar eg. Och en äldre katt är ju inte mer värdefull en katunge. Så att värdet minskar är inte så konstigt.
    Men Agria är väl enda försäkringsbolaget där inte veterinärvårdsförsäkringen minskar, och det är ju viktigt! Så man står ju i valet och kvalet, dom dummar sig och chockhöjer men man får ju tillbaka om det händer nåt (är jag sååå medveten om och sååå tacksam för när det väl hände)
Svar på tråden Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?