• Anonym (Freja)

Jobbig sits för sambon

Har ett bonusbarn 11 år. Han är hos oss VV och barnet är helt min sambos ansvar något vi bestämt från början. Nu är det så att sambon varit arbetslös i ett par månader och har nu fått erbjudande om jobb. Dock innebär det att han jobbar kväll, jämt varje vecka.
    Sambon nämnde det för sitt ex och sa att han vill att hon tar hand om barnet under tiden han jobbar (tidsbegränsat vikariat) men se nääää det vill hon inte. Hon anser att det är mitt ansvar på hans veckor att se till att det funkar. Jag har ju redan innan sagt ifrån att jag inte tar ansvar för hans barn och jobbar dessutom själv både kvällar och nätter. Vilket innebär att barnet skulle få vara ensamt 2-3kvällar iveckan om det skulle vara så att han ändå ska vara här. 
    Han kan inte säga nej till jobbet för då förlorar han A-kassan. Vet inte hur detta ska lösas.

• Svar på tråden Jobbig sits för sambon
  • Anonym (3)
    Brumma skrev 2014-01-26 17:54:33 följande:
    Min bonus är i yngre tonåren. Hon kan göra te (efter att vi köpt henne en vattenkokare som hon tagit hem till sin mamma), nudlar o smörgåsar. Hon kan inte ens värma mat i micron utan hjälp. Hennes mamma hämtar hennes smutskläder på hennes rum. Hon hämtar disk som blivit kvar.. Hon köper hennes kläder utan att tonåringen är med så hon vet inte ens vilken storlek på kläder hon har...
    Hon bor hos oss vh och vi FÖRSÖKER lära henne. Försöker kräva ansvar för att hon ska växa... Vi kräver att hon hjälper till med maten - vilket hon då svarar på antingen med att sura i två dagar eller hjälpa till lite tafatt. Hon har även vissa uppgifter som är hennes att sköta under tiden hon är hos oss, vilket funkar bra. Men det hjälper inte hur mkt vi än försöker pusha henne när hon på söndagen åker hem till en kravlös tillvaro igen...
    Helt vansinnigt. Det föräldrarna inte verkar förstå att är de inte hjälper barnet när de gör så där. Sonen har alltid varit med på det mesta så det var inget jobbigt för honom att lära sig. De flesta i hans klass gör nästan ingenting hemma och skulle inte fixa att ordna mat om de var tvungna. Jag vet hur svårt det är att lära sig det i vuxen ålder och det var tufft. Hade aldrig ens stekt ett ägg innan jag flyttade. Mina föräldrar trodde att de gjorde oss en tjänst, men det var tvärtom. Förstår att det är svårt för er när ni har vh, men ni försöker i alla fall. Om pojken i ts fått vara lite ensam med henne hade han kanske efter ett tag känt att det är bättre och att det är okej att misslyckas när man ska lära sig nya saker. Jag bröt ju ihop när jag skulle tvätta första gången och ringde mamma... 21 år gammal. Jag lovade mig själv att jag inte skulle göra så mot mina egna barn. 
  • Lindsey Egot the only one
    Min bonus är i yngre tonåren. Hon kan göra te (efter att vi köpt henne en vattenkokare som hon tagit hem till sin mamma), nudlar o smörgåsar. Hon kan inte ens värma mat i micron utan hjälp. Hennes mamma hämtar hennes smutskläder på hennes rum. Hon hämtar disk som blivit kvar.. Hon köper hennes kläder utan att tonåringen är med så hon vet inte ens vilken storlek på kläder hon har...

Hon bor hos oss vh och vi FÖRSÖKER lära henne. Försöker kräva ansvar för att hon ska växa... Vi kräver att hon hjälper till med maten - vilket hon då svarar på antingen med att sura i två dagar eller hjälpa till lite tafatt. Hon har även vissa uppgifter som är hennes att sköta under tiden hon är hos oss, vilket funkar bra. Men det hjälper inte hur mkt vi än försöker pusha henne när hon på söndagen åker hem till en kravlös tillvaro igen...
    Det borde gå under barnmisshandel att vara så tafatt med sina barn så man curlar och beter sig som en helikopter förälder. Alla barn enligt varenda psykolog i hela landet säger att barn mår bra av regler och gränser. Barn som inte får det brukar må sämre.

m.dagen.se/opinion/debatt/lat-inte-barnen-fa-ta-makten/
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-26 18:07:50 följande:
    Det borde gå under barnmisshandel att vara så tafatt med sina barn så man curlar och beter sig som en helikopter förälder. Alla barn enligt varenda psykolog i hela landet säger att barn mår bra av regler och gränser. Barn som inte får det brukar må sämre.

m.dagen.se/opinion/debatt/lat-inte-barnen-fa-ta-makten/
    Det håller jag mer om (har inte hunnit lösa länken än men att det i vissa tillfällen är lika med barnmisshandel).
  • Anonym (z)
    Brumma skrev 2014-01-26 17:48:05 följande:
    O vad anser du bör göras åt det? TS har ju redan försökt påtala det men hennes åsikter räknas ju inte (vilket vanligtvis ju är som det "ska" vara enligt många här på FL - en bonusförälder skall inte lägga sig i uppfostran eller några beslut som rör barnet överhuvudtaget).
    Naturligtvis är det pojken som får betala priset, men inte för TS val utan för föräldrarnas val..

Jag är inte en av dom många, jag anser att bonusföräldrar har både en rätt och en skyldighet att lägga sig i och ha synpunkter på sina bonusbarn.
    Och att dom ska bli lyssnade på och respekterade som på dom andra föräldrarna.
    När man går in i en relation och en familj där det finns barn med så blir man också förälder, man tar en social föräldraroll, det medför ansvar och det medför rättigheter.
  • Brumma
    Anonym (z) skrev 2014-01-26 19:17:42 följande:

Jag är inte en av dom många, jag anser att bonusföräldrar har både en rätt och en skyldighet att lägga sig i och ha synpunkter på sina bonusbarn.
    När man går in i en relation och en familj där det finns barn med så blir man också förälder, man tar en social föräldraroll, det medför ansvar och det medför rättigheter.
    Men här har vi en som inte vill, men ändå vad jag förstår har försökt påverka. Men det har ju inte hjälpt - TS välkomnas ju inte med sina råd o försök till förändring. Vad gör man då? Vad är ditt råd till TS?

Att du inte anser situationen vara optimal förstår jag efter ditt lätt sarkastiska svar ovan, men vad anser DU att TS, som situationen ser ut, kan göra annorlunda?

Det är lätt att säga att det inte är ok o att pojken kommer i kläm, men som sagt - lämna hellre ett förslag än en sarkastisk instickare...
  • Labolina
    Min bonus är i yngre tonåren. Hon kan göra te (efter att vi köpt henne en vattenkokare som hon tagit hem till sin mamma), nudlar o smörgåsar. Hon kan inte ens värma mat i micron utan hjälp. Hennes mamma hämtar hennes smutskläder på hennes rum. Hon hämtar disk som blivit kvar.. Hon köper hennes kläder utan att tonåringen är med så hon vet inte ens vilken storlek på kläder hon har... Hon bor hos oss vh och vi FÖRSÖKER lära henne. Försöker kräva ansvar för att hon ska växa... Vi kräver att hon hjälper till med maten - vilket hon då svarar på antingen med att sura i två dagar eller hjälpa till lite tafatt. Hon har även vissa uppgifter som är hennes att sköta under tiden hon är hos oss, vilket funkar bra. Men det hjälper inte hur mkt vi än försöker pusha henne när hon på söndagen åker hem till en kravlös tillvaro igen...

Tycker din man att hon är lika "dålig"? Undrar i sådana fall varför i jösse namn han endast har sitt bar hos sig varannan helg?
  • Labolina
    Anonym (Freja) skrev 2014-01-21 14:10:35 följande:
    Har ett bonusbarn 11 år. Han är hos oss VV och barnet är helt min sambos ansvar något vi bestämt från början. Nu är det så att sambon varit arbetslös i ett par månader och har nu fått erbjudande om jobb. Dock innebär det att han jobbar kväll, jämt varje vecka. Sambon nämnde det för sitt ex och sa att han vill att hon tar hand om barnet under tiden han jobbar (tidsbegränsat vikariat) men se nääää det vill hon inte. Hon anser att det är mitt ansvar på hans veckor att se till att det funkar. Jag har ju redan innan sagt ifrån att jag inte tar ansvar för hans barn och jobbar dessutom själv både kvällar och nätter. Vilket innebär att barnet skulle få vara ensamt 2-3kvällar iveckan om det skulle vara så att han ändå ska vara här.  Han kan inte säga nej till jobbet för då förlorar han A-kassan. Vet inte hur detta ska lösas.

Vilket oerhört dilemma! Jag är inte avundsjuk på din sambo eller barnets situation för fem öre. Har ni kommit närmare en lösning?
  • Anonym (z)

Mitt råd är att hon ska fortsätta kämpa för pojken, fortsätta försöka vara en god förebild och en kärleksfull bonusmor för honom.
    Mer konkret än så kan jag eller någon vara utan att känna familjerna ifråga.

• Brumma
    Labolina skrev 2014-01-26 20:13:00 följande:

Tycker din man att hon är lika "dålig"? Undrar i sådana fall varför i jösse namn han endast har sitt bar hos sig varannan helg?
    Ja, just vad gäller detta med ansvar. Och eftersom vi numera har riktigt bra kontakt med mamman (om än annan syn på uppfostran o ansvar) så vet jag även att mamman själv anser att det är ett problem. Men hon orkar/vill inte göra ngt åt det. Det är väl lättare att inte ta konflikterna som skulle bli om hon ändrade inställning plötsligt..

Varför han inte har barnet oftare? För att mamman passade på att flytta medan hon fortfarande var föräldraledig och därmed barnets primära anknytningsperson. Det finns inte en domstol som i det läget skulle ge pappan boendet så länge mamman är hyfsat normal (vilket hon i övrigt är). Dessutom så kontaktade han familjerätten o kvinnan han fick prata med där upplyste honom om att barn, oavsett ålder, mår bättre av att ha en vh pappa än att ha växelvis boende (eller heltid hos pappan). Man kan ju se tillbaka o kalla honom blåögd men han tänkte att de ju säkerligen visste vad som var bäst. Men oavsett, han skulle aldrig fått boendet om ett barn på ett år som varit hemma på heltid med sin mamma. Så därför har han sitt barn endast varannan helg.
  • Labolina
    Brumma skrev 2014-01-26 20:55:55 följande:
    Ja, just vad gäller detta med ansvar. Och eftersom vi numera har riktigt bra kontakt med mamman (om än annan syn på uppfostran o ansvar) så vet jag även att mamman själv anser att det är ett problem. Men hon orkar/vill inte göra ngt åt det. Det är väl lättare att inte ta konflikterna som skulle bli om hon ändrade inställning plötsligt.. Varför han inte har barnet oftare? För att mamman passade på att flytta medan hon fortfarande var föräldraledig och därmed barnets primära anknytningsperson. Det finns inte en domstol som i det läget skulle ge pappan boendet så länge mamman är hyfsat normal (vilket hon i övrigt är). Dessutom så kontaktade han familjerätten o kvinnan han fick prata med där upplyste honom om att barn, oavsett ålder, mår bättre av att ha en vh pappa än att ha växelvis boende (eller heltid hos pappan). Man kan ju se tillbaka o kalla honom blåögd men han tänkte att de ju säkerligen visste vad som var bäst. Men oavsett, han skulle aldrig fått boendet om ett barn på ett år som varit hemma på heltid med sin mamma. Så därför har han sitt barn endast varannan helg.

Ok, tack för svar. Antar att hon flyttade långt bort? Måste varit fruktansvärt för pappan, han ville kanske flytta efter men saker som jobb och annat livsnödvändigt stod i vägen.
  • Brumma
    Labolina skrev 2014-01-26 21:07:29 följande:

Ok, tack för svar. Antar att hon flyttade långt bort? Måste varit fruktansvärt för pappan, han ville kanske flytta efter men saker som jobb och annat livsnödvändigt stod i vägen.
    Ja, tillräckligt långt. En liten "by" med dåligt med kommunikationer. Och pappan hade inte körkort utan var beroende av att mamman lämnade o hämtade vid umgänge (vilket hon oftast skötte bra - inget negativt om henne där). Han ville dock inte flytta efter då det inte finns några arbeten inom hans område i närheten samt han har noll bekantskapskrets där.

Och ja, han mådde fruktansvärt dåligt. Jag träffade honom alldeles efter att de separerat så jag har varit den som fått trösta.
  • slutatsnusa
    Anonym (Freja) skrev 2014-01-26 13:03:07 följande:
    Och så tar vi en ny runda här Nu ska barnet vara hos mamman när sambon jobbar, mina regler var alldeles för hårda. Så mamma och pojken tycker det blir för mycket krav på barnet, så nu ska han vara hos henne mot att sambon betalar underhåll.

herregud man baxnar verkligen
    även jag tycker att du har helt normala krav på ett barn
    skulle vara spännande att höra vad din sambo har för synpunkter på detta?
    slutatsnusa skrev 2014-01-26 22:48:30 följande:

Det är ju sjukt att man som förälder kan tycka att regler och gränser är fel för barnet och att barnet får vara med och bestämma.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (z) skrev 2014-01-26 17:38:44 följande:
    Då så, fallet löst, och alla är lyckliga, pappan som tjänar pengar, mor som får curla och du som slipper ansvaret.
    Den enda förloraren är barnet som får betala priset för dom vuxnas vinster.
    Tjo, låt oss fira.
    Men vänta lite nu, hur kan det bli mitt fel att killen får betala nåt pris för nån vinst?? Jag har sagt att jag tar hand om honom när jag är ledig, men det sker på mina villkor och eftersom jag inte tror att curling är når positivt för barn så är det nåt jag inte gör.
    Anonym (3) skrev 2014-01-26 17:34:40 följande:
    Tycker väldigt synd om pojken. Han måste vara väldigt otrygg med två föräldrar som inte har några krav, en "bonusmamma" som tycker att allt han gör är fel och att han är i vägen, en mamma som inte vill att barnet bor mer med henne och en pappa som inte gör något för att förbättra hans liv. 
    Och vart har jag skrivit att allt han gör är fel?? Herregud 

Anonym (Freja) skrev 2014-01-26 23:27:06 följande:
    Men vänta lite nu, hur kan det bli mitt fel att killen får betala nåt pris för nån vinst?? Jag har sagt att jag tar hand om honom när jag är ledig, men det sker på mina villkor och eftersom jag inte tror att curling är når positivt för barn så är det nåt jag inte gör.
    Anonym (3) skrev 2014-01-26 17:34:40 följande:Tycker väldigt synd om pojken. Han måste vara väldigt otrygg med två föräldrar som inte har några krav, en "bonusmamma" som tycker att allt han gör är fel och att han är i vägen, en mamma som inte vill att barnet bor mer med henne och en pappa som inte gör något för att förbättra hans liv. 
    Och vart har jag skrivit att allt han gör är fel?? Herregud 

Jag håller med!

Vill mamman curla sin unge så får hon göra det själv och kan inte kräva att andra ska göra det. Sedan att hon kommer få en odräglig unge pga bristande uppfostran får stå för henne. Det kan ALDRIG bli ditt fel.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (z) skrev 2014-01-26 19:17:42 följande:

Ja men vad ska jag då göra för att få min sambo att fatta att det han gör stjälper inte hjälper. Det jag har gjort är att inte ta ansvar för barnet för det går bara inte, nu lovade jag att ta hand om barnet när sambon jobbar och jag är ledig för att vara schysst. Men det fick inte ske på mina villkor som innebar att barnet skulle få lite regler att rätta sig efter . Då tyckte mamman att det var bättre att barnet ändå är hos henne för att slippa det fast hon från början blåvägrade.'

När min yngste son bodde här fick jag enligt sambon inte höja rösten mot mitt eget barn för hans barn kan bli rädd, jag får inte enligt sambon (vilket jag högaktningsfullt skiter i) höja rösten mot honom sambon alltså av samma anledning. När barnet var 9år delad fortfarande sambon maten ät honom, han bär fortfarande upp maten åt barnet för äta med oss går inte då missar man dator tid. Pojken sitter vid datorn hela tiden dag som natt och pimplar läsk och äter godis för man kan ju inte neka till det enligt sambon.

Alltså detta är så fel för mig så jag kan inte gå in och ha ett föräldraansvar hur gärna jag än vill
  • Anonym (Freja)
    slutatsnusa skrev 2014-01-26 22:48:30 följande:

Ja hans synpunkt var mest att" vad bra då slipper jag jaga barnvakt när du jobbar"
Svar på tråden Jobbig sits för sambon