• Anonym (förvirrad)

Föräldrapenning

Hej.
    De är så att jag är i v.39 och kan föda när som.
    Har skickat in intyg om moderskap till er men dock inte fått ett brev tillbaka, vet inte om de har med att man just flyttat och kommit bort på något konstigt sätt, men när bör jag söka föräldrapenning?
    Försökte även göra step-by-step på eran hemsida men fattar inget när de kommer till välja dagar på kalendern ni har ? via e-legitimation. 
    Är arbetslös med för tillfället.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När man skickar in sitt moderskapsintyg så skickar vi ut ett startpaket som innehåller en "Inkomstförfrågan för anställd" men om du arbetslös så behöver vi uppgift om din senaste anställning om din  SGI(Sjukpenninggrundande inkomst) inte är registrerad/aktuell hos oss och då kan du skicka in ett arbetsgivarintyg från din senaste anställning

Du ansöker om föräldrapenning från den dag då du vill börja med uttaget av dagarna och du kan söka för flera månader på gång.

I ansökan om föräldrapenning på "Mina Sidor" så kan man antingen välja månad för månad i kalendern som du får upp eller också klickar du på fliken "Återkommande och långsiktig planering" som finns på samma sida ovanför kalendrarna(almanackorna för januari och februari).
    Vi supportar tjänsten om du ringer vårt Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning