Jag är ensamstående med ett barn och visst upplever jag samma stress ibland, framförallt på morgonen när vi ska iväg till skola och jobb. Men, jag tror av egen erfarenhet att mycket hänger på ens egen inställning här.
Kvalitetstid med barnet kan vara att laga middagen tillsammans, promenaden till/hem från skolan eller att sitta och spela ett spel i en halvtimme efter maten.
Jag anstränger mig för att inte stressa upp mig över saker och har släppt på många av mina egna krav, utan att för den delen låta hemmet förfalla. Men disken kan vänta tills mitt barn har somnat och jag kan hänga tvätten innan jag lägger mig.
Mycket blir mindre stressigt med bra planering också, ta fram kläder dagen innan, förbered delar av middagen kvällen innan, ska barnen ha idrott, packa väskan i förväg istället för på morgonen. Kliva upp en kvart tidigare kan göra under på morgonen. Låt läggdags vara en mysig och lugn stund som får ta tid.
Så mitt bästa tips för en mer harmonisk vardag är just den egna inställningen, släpp på kraven och njut i stunden istället för att vara ett eller flera steg längre fram i tanken. Och ta hand om dig själv, sov och ät bra, gör saker som ger dig energi.