• Mamimumin

Less på att vara en stressad mamma

Jag är så himla less på mig själv just nu. Jag inser att det mesta mina barn gör har med syfte att fylla våra önskningar (gå till dagis, äta mat, klä på sig osv) och gärna snabbt ska det gå!

Till och med SOMNA är lite stressfyllt inser jag nu. 

Jag vill bli en mer harmonisk mamma, jag kämpar dagligen med detta men stressen tar över. 
    Vad är era bästa tips för att få en mer harmonisk vardag? 

ALLA tips uppskattas!

• Svar på tråden Less på att vara en stressad mamma
  • Flickan och kråkan

För mig hjälper det att se till att ha gott om tid. Ska vi till förskola/skola så börjar vi göra oss i ordning ganska långt innan. Då blir jag inte stressad över att påklädningen går i ultrarapid eftersom tiden finns för det att gå i ultrarapid. Blir vi färdiga innan så gör det ju inget. Är verkligen inta alltid så förutseende men det gör jättestor skillnad för mig. Se till att ha gott om tid inför avfärd till något/något ska göras och ställa in mig på att vi ska gå till affären, idrottsskolan eller något annat långsamt och leka på vägen. Försöka njuta av stunden och göra stunden trevlig och inte vara så förbaskat effektiv

• Mamimumin

Kan dela med mig av mina tips (fyll gärna på!)

- Massera ditt barn, passa på medan hen kollar på TV

- Stirra dig inte blind på dagislämning en viss tid, hellre vara sen 15 min. Om du visar ditt barn hur stressad du är kommer det troligen att ta längre tid iaf. 

- Ha disco med dina barn, fuldansa så mycket du kan. På så sätt kommer du så långt bort du bara kan från den stressiga v e r k l i g h e t e n 

-Bada med ditt barn, gärna direkt efter dagis när man är lite frusen 

- Ha som regel att sitta kvar vid bordet till alla har ätit klart, har märkt att min dotter slänger i sig maten för att stressa vidare till nästa lek. Detta ökar till mer småprat vid matbordet.

• Mamimumin

- En ny regel jag just hittat på är att ha som rutin att lämna mobilen ifrån mig så fort vi kommer hem. Tror att min närvaro som förälder kommer att maximeras!

• Linneli

Jag är ensamstående med ett barn och visst upplever jag samma stress ibland, framförallt på morgonen när vi ska iväg till skola och jobb. Men, jag tror av egen erfarenhet att mycket hänger på ens egen inställning här.

Kvalitetstid med barnet kan vara att laga middagen tillsammans, promenaden till/hem från skolan eller att sitta och spela ett spel i en halvtimme efter maten. 
    Jag anstränger mig för att inte stressa upp mig över saker och har släppt på många av mina egna krav, utan att för den delen låta hemmet förfalla. Men disken kan vänta tills mitt barn har somnat och jag kan hänga tvätten innan jag lägger mig. 
    Mycket blir mindre stressigt med bra planering också, ta fram kläder dagen innan, förbered delar av middagen kvällen innan, ska barnen ha idrott, packa väskan i förväg istället för på morgonen. Kliva upp en kvart tidigare kan göra under på morgonen. Låt läggdags vara en mysig och lugn stund som får ta tid. 

Så mitt bästa tips för en mer harmonisk vardag är just den egna inställningen, släpp på kraven och njut i stunden istället för att vara ett eller flera steg längre fram i tanken. Och ta hand om dig själv, sov och ät bra, gör saker som ger dig energi. 

• Linneli

Det där med mobilen är ju en toppengrej, det är så lätt att fastna i något och inte vara riktigt närvarande! :)

• tufi

Jag har varit extremt stressad förr. Fick jätteproblem med magen på grund av att jag skulle hinna så mycket. Gick till läkaren som frågade mig rätt ut vad i HELEVET som jag var tvungen att hinna med som var värt att jag skulle må som jag gör. Jag var ständigt trött och stressade även över att jag kände mig som världens sämsta mamma.

Nu har mitt liv ändrats rejält då min man dessutom är bortrest mellan söndag kväll och fredagkväll men mitt liv är så rofyllt. Jag ger mig själv ca 40 minuter yoga per dag som gör att jag blir piggare och gladare. Detta görs med skratt tillsammans med mina barn (de gör det de vill och klarar) Vi har satt starka rutiner innan dagis så de vet precis i vilken ordning allt ska ske och jag ser till att vi ska vara färdiga en kvart innan vi går så kan vi mysa tillsammans i lugn och ro på väg till dagis, skojar och busar o skiljs så på ett bra sätt tills jag hämtar dem. 

Vi gör mycket tillsammans här hemma så länge barnen själva vill och tycker det är kul så får de vara med och laga mat, diska, tvätta osv. vi har kul tillsammans när vi gör sånt. vill de inte en dag utan att de vill leka så är det helt ok. Jag insåg helt enkelt att det var dags att sätta ner foten för mig själv och mitt mående samt för mina barns skull och även min mans skull. Mitt råd är att hitta din lilla sak som gör att du kan släppa stressen. kanske är det en halvtimmas yoga eller något annat. Lycka till från en fd sönderstressad mamma

• cattus

Försök göra en sak i sänder. Var närvarande när du är med barnet/barnen. Oavsett om man tröstar, äter, går till dagis så är snart dom dagarna över. De växer, att försöka vara närvarande och bygga upp minnesbilder, njuta av tiden gör att man stressar mindre. Man kanske inte kan det hela tiden men om man backar tillbaka till den sekund man är i just nu emellanåt så får man ett lugnare och mer njutningsfullt liv.

• Hallonbåt02

Egentid på kvällen när alla barnen har somnat är riktigt skönt .)
    Ta en god bok och  läs med en kopp te, mys med din man eller vad det nu kan vara som du känner dig harmonisk med.
    Uppskatta din tid med barnen och ta det  lugnt,, lyssna på vad dem har att säga mellan av och påklädnngarna utan stress prata med dem ,skoja med dem.
    Börja göra saker i tid hellre 10 minuter innan i lugn och ro än 10 efter i stress.

Svar på tråden Less på att vara en stressad mamma