• MullenJR

vårdnat till styvpappa

Hej ! Jag är mamma till 5 barn, och gift med en underbar man som ser mina barn som sina. Mina barns biologiska pappa lever inte längre, så jag har ensam vårdnad. Det är inte smidigt, det upptäckte jag igår. Min pojke blev sjuk och efter sjukhus besök och övernattning där fick vi recept utskriven som vi ville hämta på väg hem men då upptäckte vi att apoteket var lunchstängt. Min man skulle hämta senare och jag var hemma med pojken som måde jättedåligt. Men han kunde inte få ut medicinen utan att jag var med, du står inte som vårdnadshavare sa de till han. Nu har jag funderat väldigt mycket över detta, mina föräldrar bor utomlands, vad händer om jag skulle hälsa på de och en av barnen skulle blir sjuk och behöva medicin och jag är utomlands ? Eller jag är sjuk själv och kan inte ta mig till apoteket ? Finns det ett sätt att han kan blir vårdnadshavare ? Jag vet att man kan adoptera men då förlorar man barnpensionen och det har vi inte råd med annars hade vi satt igång det direkt. Någon som vet hur man gör ? Tack !

• Svar på tråden vårdnat till styvpappa
  • Anonym (nope)

Nej, det kan han inte bli utan att barnpensionen försvinner. Men klarar ni er inte med barnbidrag?

• Fosfor

Ladda ner och skriv ut en fullmakt. Finns länkar på de flesta apoteks hemsidor. Om du googlar hittar du det. Du kan ju skriva under flera stycken i förväg om du ska resa bort.

• Fosfor

Jag menar alltså så att din man kan hämta ut medicin, inte för att bli vårdnadshavare. .

• MullenJR

Till modernmom, Barnpension får man när en av föräldrar dör istället för underhållsbidrag som inte längre kan betalas av den förälder som inte längre finns, alltså en annan form av underhållsbidrag. Bra, jag visste inte att man kunde ha en fullmakt för sånt ! Tack !!

• Anonym (Familjehem)

Jo, det finns fullmakt att ladda ner, men jag tror du måste ha en till varje barn. . Vi har två medicinfullmakter på våra familjehemsplacerade barn.

• Söder73

Va konstigt, min sambo hämtade ut medicin till min dotter utan problem, sa bara personnummer

• Anonym (nope)
    MullenJR skrev 2014-01-22 00:40:24 följande:
    Till modernmom, Barnpension får man när en av föräldrar dör istället för underhållsbidrag som inte längre kan betalas av den förälder som inte längre finns, alltså en annan form av underhållsbidrag. Bra, jag visste inte att man kunde ha en fullmakt för sånt ! Tack !!
    Med den skillnaden att barnpensionen är så väldigt mycket höge.

Jo fullmakt kan du ha.
  • MullenJR

Väldigt mycket är överdrivet, lite högre är det för de räknar in saker som en förälder har köpt till barnen utöver underhållsbidraget.

• MullenJR

Till söder, jag vet inte om det har att göra med det, men medicinen till min son var något morfin liknande, kanske det var därför ?

• Anonym (nope)
    MullenJR skrev 2014-01-22 01:00:43 följande:
    Väldigt mycket är överdrivet, lite högre är det för de räknar in saker som en förälder har köpt till barnen utöver underhållsbidraget.
    Nej då. Många betalar inget mer än minsta möjliga och barnpensionen är många tusenlappar per barn och månad och är tänkt att även kunna sparas till barnen och inte levas upp. secure.pensionsmyndigheten.se/SaBeraknarViBarnpension.html
    Förordnad förmyndare skall öppna ett bankkonto i barnets namn, om barnpension (efterlevandepension)
    skall utbetalas till barnet. Detta konto skall automatiskt spärras av banken mot uttag av förmyndaren
    utan överförmyndarnämndens tillstånd, om inte förmyndaren gjort förbehåll om dispositionsrätt utan överförmyndarnämndens tillstånd.

• MullenJR

Många tusenlappar per barn ? Det stämmer inte alls.... mina barns biologiska pappa hade eget företag och jag får lite över tusen kronor per barn per månad..... ungefär samma som jag fick i underhåll för de....

• Anonym (nope)
    MullenJR skrev 2014-01-22 01:14:43 följande:
    Många tusenlappar per barn ? Det stämmer inte alls.... mina barns biologiska pappa hade eget företag och jag får lite över tusen kronor per barn per månad..... ungefär samma som jag fick i underhåll för de....
    Han var kanske utan inkomst då? Minst 1500 får varje barn om en förälder dör plus barnbidrag.
  • MullenJR

Det stämmer ganska bra, hans företag gick inte bra så det var knappast vinst....

• Anonym (Z)
    Anonym (nope) skrev 2014-01-22 01:21:34 följande:
    Han var kanske utan inkomst då? Minst 1500 får varje barn om en förälder dör plus barnbidrag.

Finns inget mer eller minst i barnpension det ligger runt 1500 för alla och barnbidrag får alla oavsett föräldrar är döda eller ej. När man är så pass gammal så man inte får banrpension längre så ökas de yngre syskonens barnpension med nån krona bara, så barnpension är inget man blir fet på. Ts du kan ta och skriva en fullmakt och be apoteken registrera så får han ut recept utan att du är med
  • Anonym (undrar)

har du funderat vad som kommer att hända med barnen i fall det händer något med dig? Om de bara har 1 vårdnadshavare, är det inte bara för din man att ta över och ta hand om dem! Kanske dags att tänka lite mer långsiktigt och inte bara tänka på pengarna!

• sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2014-01-22 04:56:14 följande:

Finns inget mer eller minst i barnpension det ligger runt 1500 för alla och barnbidrag får alla oavsett föräldrar är döda eller ej. När man är så pass gammal så man inte får banrpension längre så ökas de yngre syskonens barnpension med nån krona bara, så barnpension är inget man blir fet på. Ts du kan ta och skriva en fullmakt och be apoteken registrera så får han ut recept utan att du är med

inte alls. Jag har bekanta där den ena föräldern är död, det varierar vad barnen fått, allt från 1500 till flera tusen, helt beroende vad föräldern har tjänat ihop. Skulle jag trilla av pinn, så skulle vårt barn få dygt 5000 i, som det står, barnpension.
  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2014-01-23 11:41:51 följande:
    inte alls. Jag har bekanta där den ena föräldern är död, det varierar vad barnen fått, allt från 1500 till flera tusen, helt beroende vad föräldern har tjänat ihop. Skulle jag trilla av pinn, så skulle vårt barn få dygt 5000 i, som det står, barnpension.

Haha tror du verkligen det själv, vilken chock det blir när du får höra hur mycket de får i verkligheten om du skulle trilla av pinn
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2014-01-24 07:02:25 följande:

Haha tror du verkligen det själv, vilken chock det blir när du får höra hur mycket de får i verkligheten om du skulle trilla av pinn

aha, så mina väninnor har ljugit för mig.
    Inom bekantskapskretsen har det skett dödsfall med barn inblandade, den andra föräldrern var chockad över de belopp som barnen fick. Men visst, det beror även på hur kollektivavtalen ser ut

• Påven Johanna

"Barnpension är en inkomstgrundad förmån. Förmånen beräknas utifrån den avlidnes pensionsbehållning i ålderspensionssystemet. Dessutom beräknas en antagen pensionsbehållning till och med det år då den avlidne skulle ha fyllt 64 år. Barnet får 30 eller 35 % av den avlidnes ålderspension. Om den avlidne hade flera barn får varje barn 20 eller 25 %. Totalbeloppet delas lika mellan barnen. Beloppet kan inte överskrida 100 % av den antagna pensionsbehållningen.

Om barnet inte får någon barnpension på grund av att den avlidne föräldern inte hade några pensionsrätter eller om barnpensionen är låg kan efterlevandestöd till barn beviljas. Efterlevandestödet motsvarar 40% av prisbasbeloppet (17600svenska kronor eller 2 020 euro). Det belopp som betalas ut som barnpension dras av från efterlevandestödet till barn. Detta gäller även om barnpensionen betalas ut av ett annat land."

Taget från "Dina socialförsäkringsrättigheter i Sverige"

Svar på tråden vårdnat till styvpappa