• Juliette F

Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??

Är tillbaka i gamet efter ett längre uppehåll, pga krånglande TSH-värde. Äntligen stabilt, dosen rätt inställd och mår bra! Glad Är på G för ett nytt ED. Men jag kollade i ett tidigare mail från Reprogenesis, angående Prednison som jag måste börja med i god tid före embryo transfer:

With immune problems, the doctor prescribes 5mg during the preparation for the treatment and when the treatment is nearer, the dose can be increased to 7,5mg. After the embryo transfer, you will be taking 10mg of Prednison. Best to take it in the morning, after breakfast. So you can start from tomorrow.

Är detta säkert för fostret?? Jag känner mig kluven. Å ena sidan har jag ett immunproblem, men jag har läst nånstans att kortison inte är ofarligt för fostret.

Vad har ni för info därute? T ex någon som tagit dessa doser, och allt har gått bra?

• Svar på tråden Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??
  • Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-23 19:18:31 följande:
    ..........
    Vilka hormoner får man vid endo Mar14? Jag kanske kan kräva det hos gyn i morgon eller i Tjeckien? För att vara på säkra sidan fast jag inte har några belägg för endo. Men jag är kanske en av de där fyra, vem vet?........

Man får nedreglerande hormoner, samma som man brukar få inför IVF (om man gör det långa protokollet). Dvs, man försätter kroppen i klimakteriet. Det finns studier som visar på att om man har endo så bör man nedreglera längre, dvs längre än de två veckor som det brukar vara, och upp mot 6 månader för då ökar chanserna något. Detta trots hänga ihop med att man tror att endon just skapar en ogästvänlig miljö i och runt livmodern, och när man nedreglerar under en längre tid så svälts endon ut, och all gammal slemhinna försvinner. Om det verkligen är så är inte helt säkert, men man har sett en ökad graviditetsfrekvens hos de med endo som nedreglerat länge.
    Juliette F skrev 2014-01-23 19:22:33 följande:
    Men om inga endohärdar sitter på synliga ställen i livmoder (enl UL), varför blir graviditet så svårt då? Jag vet de med endo som fått barn, en med svår. Men via IVF. För 5 år sen, utan mediciner. Bara undrar, är nyfiken. Vill vända på varje sten!
    Att man har endometrios betyder inte automatiskt att man är infertil eller ens har svårt att få barn, däremot är det vanligare. Endo är en grymt lurig sjukdom som ger väldigt olika symptom, och det är väldigt mycket de fortfarande inte vet om den.

Precis som ZInfandel skriver dock så är en teori att miljön där nere blir ogästvänligt pga den infektion/inflammation som endohärdarna innebär, och att det är därför embryon inte vill överleva och fästa. Antibiotika kan hjälpa, likaså att skölja alltihop med antiinflammatorisk medicin (men det tror jag än så länge bara görs som en studie i Sverige).

Det finns fortfarande mycket att studera kring endometrios och i synnerhet kopplingen till immunförsvaret.

Och, återigen som Zinfandel skriver, livet är inte rättvist, och det är inte lätt att veta varför vissa har lätt att få barn och andra inte. Ett tips om du är inne på renlevnad är dock att titta lite på koffein (eller snarare ta bort det helt), och rensa ut plasten hemma. Det kommer fler och fler studier på att koffein är dåligt, och mycket av den plast vi omger oss med avger ämnen som kan rubba våra hormoner. Naturligtvis är det ännu viktigare att din man håller sig borta ifrån det i så fall, för efter vad du skriver verkar det ju vara där problemet är.

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Zinfandel
    Mar14 skrev 2014-01-26 16:49:07 följande:
    Det är sant, men man kan samtidigt inte börja behandla saker hursomhelst. Min poäng är ju att hon får hormonbehandling ändå när hon gör IVF och att endo bara kan säkerställas med operation, vilket är en risk i sig. Risken med en operation bör ju då vägas mot sannolikheten att det är endo, och här verkar det ju faktiskt inte alls troligt.

Här håller jag inte med dig överhuvudtaget!!

Jag anser inte alls att det är god ide att operera för att titta om det inte finns symptom som gör att man misstänker endo, eftersom operationen i sig kan ställa till det. Som en sista utväg kanske, men här finns det ju många andra saker som bör utredas innan man just börjar fundera på endo.

Jag tycker personligen att det verkar finnas en lite slapp attityd när det gäller just det här med operationer för att kolla endo, och där det ibland låter som att det bara är att öppna och kika litegrand, trots att varje ingrepp på kroppen är en stress och en riskfaktor i sig. Vi har jättebra sjukvård, och titthålskirurgi är väldigt mycket mindre ingrepp än en stor operation, men är fortfarande en risk och en stress för kroppen.

Så ja, absolut utreda endo om det finns någonting som pekar på det eller om man försökt allting annat, men inte gå in och titta bara för att.
    Vi lämnar Juliette och hennes kommande försök utanför eftersom det inte har med saken att göra.

Jodå, visst kan man det. Du får sätta dig in i situationen att det finns många människor som försökt i många år med det ena och det tredje, åren går och det funkar fortfarande inte, då vill man veta. Man har kanske redan gjort en spolning och en HSG-röntgen. Då är det all idé att gå in via titthål (som inte innebär en risk för kroppen men väl narkosen) och kolla läget, hur ska man annars veta..?!

Ja, man är ofta väldigt rädd i Sverige för att göra något "onödigt" och för att göra ett operativt ingrepp eftersom det kanske inte behövs så det är mycket restriktivt men jag lovar, man vill gärna göra det mesta som står i ens makt för att få reda på felet och det är idag enda sättet att få diagnosticerat t ex endo. Problemet är ju att svenska gyn/vul/hystero är så dåliga, hade de varit bättre så hade möjligen inte LAP varit nödvändig.

Det här är inget som görs hastigt & lustigt för skojs skull, man har oftast en plan med patienten att samtidigt ta bort äggledarna pga ett högt TNF-a, dålig passage eller infekterad vätska och samtidigt tittar man efter adhenser, kikar på fossa douglassi, myom, ärrbildning, flöde, struktur osv. Endo är alltså enbart en del av det. Det kan därför ge ovärderliga svar för den som inte lyckas. Man vill ju sätta rätt diagnos för att kunna behandla rätt = individanpassad behandling!

Om man ändå inte vill/kan låta sig opereras och man misstänker endo, dvs en immunologisk åkomma, eftersom man inte blir gravid eller om man har sköldkörtelproblematik (ett tydligt samband, 2 saker man ofta glömmer bort som kan peka på endo), så kan man ändå behandla utifrån den sannolikheten. Det innebär oftast att man sätter in en immunreglerande behandling, precis som man ofta sätter in lågmolekylära hepariner trots att koagulationsproblem inte bevisats, för att sannolikheten är så stor (och bättre att förekomma än förekommas) för att undvika risken för MF. Ett MF är dessutom oftast mer smärtsamt, traumatiskt och riskfyllt än en LAP.

Man nedreglerar ofta inte på de mest framgångsrika klinikerna utomlands längre eftersom man nu vet att så stort hormonintag triggar endon ännu mer, därför rekommenderas ofta korta protokollet i kombination med immunterapi som t ex Letrozole och Neupogen.
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-26 17:00:17 följande:
    Man får nedreglerande hormoner, samma som man brukar få inför IVF (om man gör det långa protokollet). Dvs, man försätter kroppen i klimakteriet. Det finns studier som visar på att om man har endo så bör man nedreglera längre, dvs längre än de två veckor som det brukar vara, och upp mot 6 månader för då ökar chanserna något. Detta trots hänga ihop med att man tror att endon just skapar en ogästvänlig miljö i och runt livmodern, och när man nedreglerar under en längre tid så svälts endon ut, och all gammal slemhinna försvinner. Om det verkligen är så är inte helt säkert, men man har sett en ökad graviditetsfrekvens hos de med endo som nedreglerat länge.

Att man har endometrios betyder inte automatiskt att man är infertil eller ens har svårt att få barn, däremot är det vanligare. Endo är en grymt lurig sjukdom som ger väldigt olika symptom, och det är väldigt mycket de fortfarande inte vet om den.

Precis som ZInfandel skriver dock så är en teori att miljön där nere blir ogästvänligt pga den infektion/inflammation som endohärdarna innebär, och att det är därför embryon inte vill överleva och fästa. Antibiotika kan hjälpa, likaså att skölja alltihop med antiinflammatorisk medicin (men det tror jag än så länge bara görs som en studie i Sverige).

Det finns fortfarande mycket att studera kring endometrios och i synnerhet kopplingen till immunförsvaret.

Och, återigen som Zinfandel skriver, livet är inte rättvist, och det är inte lätt att veta varför vissa har lätt att få barn och andra inte. Ett tips om du är inne på renlevnad är dock att titta lite på koffein (eller snarare ta bort det helt), och rensa ut plasten hemma. Det kommer fler och fler studier på att koffein är dåligt, och mycket av den plast vi omger oss med avger ämnen som kan rubba våra hormoner. Naturligtvis är det ännu viktigare att din man håller sig borta ifrån det i så fall, för efter vad du skriver verkar det ju vara där problemet är.

Intressant diskussion! Vill bara svara på ett par saker - tror också personligen att miljöfaktorer är en stor och bortglömd faktor i sammanhanget. (Jag ska göra ED, dvs donerad sperma så min man är "oviktig" just nu). 

Plast - är helt inne på det själv. Skyr plast som pesten, så mkt det går - svårt idag! SJUKT att värma upp saker i mikron i plastbehållare (färdigköpta eller mat man stoppar i Tupperware och värmer), när man vet att det frigörs hormonstörande ämnen vid upphettning av plast. Bisfenol kan förekomma, illa. Kräks

Alla ftalater som finns i plast, ju mjukare plast - desto mer av den varan.. och ftalater är hormonstörande. Samt antagligen cancerframkallande. Finns i mycket annat också, datorer tex - även i vissa parfymer, vilket inte många vet!

Koffein vet jag inget om, men jag tål inte kaffe så då kan jag iaf utesluta det :) Har läst en del om olika dieter som ska vara bra mot endo - flera kvinnor säger att det har hjälpt minska deras endo!

Så istället för att bara titta på operationer, kemiska mediciner, diiv behandlingar osv, kanske man borde satsa mer på förebygga endo, om det går, med kost och livsstil? Kostar inget att prova!

Hittade detta om endometrios och kost:

"Jag har tidigare nämn kopplingen mellan diet och endometrios symptom.

Det är väldigt olika från person till person. För vissa gör det en enorm skillnad, för andra inte lika mycket.

Produkter att undvika

Generellt vill man undvika mat som ökar Prostaglandin som stimulerar östrogennivån, vilket är den kvinnliga hormonen. Det är p.g.a. obalans (för hög östrogenhalt) som endometriosen drivs. Det finns dock olika typer av Prostaglandin; E1(PGE1), E2(PGE2) och F2a(PGF2a) där endast den förstnämnda typen, E1 faktiskt kan lindra symptomen. De andra två bör undvikas eftersom de stärker symptomen.

Socker, all typ av socker, kan producera mer syra som skapar en mer trivsam miljö för inflammation.) Durumvete, innehåller fytinsyra som kan stärka endometrios symptomen. Dessutom innehåller den gluten som enligt undersökning visat att det påverkar endometriospatienter negativt. Soja, innehåller fytinsyra också, men ännu högre halt som bl.a. minskar mineral absorbtionen, speciellt kalcium. Koffein, Ökar östrogenhalten Alkohol, äter upp vitamin B som finns i levern. Levern har stor roll som rensar på överflödig östrogen. Mjölk produkter eftersom de stimulerar de två dåliga typer av Prostaglandin. Undvik speciellt Mjölk och ost. För att hålla kalcium värdena uppe; vänd till sesam frön, mandlar, lax, sardiner, sjögrös, dadlar och t.ex. tofu och apelsin juice. Rött kött, höjer den andra dåliga prostaglandin, dessutom innehåller den tillväxt-hormoner som som innehåller östrogen. Ät mer nötter av alla slag för att komplettera. Mättad fett har hög halt av fettsyror. De ökar produktion av de dåliga prostaglandinen. Finns i bl.a. kokosnötsolja, palmolja, smör, margarin, späck, inälvor och friterad mat. Raffinerade kolhydrater, t.ex. vitt bröd, pasta, mjöl, kakor, tårtor Konserveringsmedel och tillsatser"

MER HÄR OM VAD MAN BÖR ÄTA ISTÄLLET: http://www.endometrios.org/2011/11/14/generell-diet/

En annan länk: http://angelicalejdeby.blogspot.fr/p/kost-vid-endometrios.html

• Juliette F
    "Jag har extremt svår endometrios och googlade mig fram till kost & vitaminråd via amerikansk & italiensk forskning för 8 år sedan. utöver de råd som Claudia ger och som stämmer, överdoserade jag på ovan nämnda vitaminer och lade även till omega3 och jättenattjusolja, 4 av varje per dag. endometriosen försvann efter 3 månader, den var helt uttorkad, och 3 månader efter det blev jag med barn, någor läkarna sa aldrig skulle hända. diet och kosttilskott funkar, väldigt bra, men man måste vara väldigt strikt och inte fuska. jättebra att du tog upp detta, Claudia."

http://www.endometrios.org/2011/11/14/generell-diet/
  • Mar14
    Zinfandel skrev 2014-01-26 18:28:44 följande:
    Vi lämnar Juliette och hennes kommande försök utanför eftersom det inte har med saken att göra.

.....
    Jag kan hålla med i det du skriver när det gäller folk som försökt väldigt länge och utrett många andra saker, men jag tyckte att endo-diskussionen här handlade mycket om Juliette F och tycker inte att det är relevant att utreda endo i hennes situation. Som en sista utväg när man testat mycket annat, absolut, men inte när det finns så många andra saker att kolla på först.

Men vi släpper det, tror vi egentligen är ganska överens.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-27 09:22:35 följande:
    Intressant diskussion! Vill bara svara på ett par saker - tror också personligen att miljöfaktorer är en stor och bortglömd faktor i sammanhanget. (Jag ska göra ED, dvs donerad sperma så min man är "oviktig" just nu). ........

Ja, jag tror det spelar stor roll.

Din man är väl viktig ändå, om det inte går bra kanske ni vill försöka själva senare och det sägs ju att det tar tre månader för ägg/spermier att växa till sig, så det är aldrig fel att i alla fall se över kosten lite (om man nu känner för det, det handlar ju alltid om att hitta någon balans så att man inte stressar ihjäl sig).

Jag tror att kost och diet spelar väldigt stor roll oavsett vilken sjukdom det handlar om, och för endo finns det som du säger en "endo diet" som hjälper väldigt bra för vissa. Själv tror jag också mycket på att undvika all o-ekologisk mat, eftersom det finns så mycket skit i maten nuförtiden (gäller ju alla, inte bara endopatienter).

Jag läste väldigt mycket om olika kosttillskott och dieter medan vi försökte bli gravida och jag tycker det är riktigt intressant. Det finns så mycket vi inte vet och jag tycker det är hoppfullt att det ändå kan finnas pusselbitar som man kan hitta själv.
  • Juliette F

Ett tillägg i kostdiskussionen: Man bör undvika sk "goitrous foods", eller minska intaget, om man har underfunktion i sköldkörtel, vanligt vid infertilitet! Exempel:

What thyroid foods to avoid in hypothyroid/Hashimoto’s Disease?

Goiter is a substance that messes around with your thyroid by making it sluggish and slow in producing the thyroid hormone. Many people have great results when they limit eating goitrous food. This is how to go about it:
    Thyroid foods to avoid (no more than one serving per week):

• bok choy

• broccoli

• Brussels’ sprouts

• cabbage

• cauliflower

• kale

• kohlrabi

• mustard

• mustard greens

• radishes

• rutabagas

• soy

• soy milk

• soybean oil

• soy lecithin (often used as a filler in vegetarian food)

• tofu

Go easy on these thyroid foods (no more than 3-4 servings per week)

• bamboo shoots

• millet

• peaches

• peanuts

• pears

• pine nuts

• radishes

• spinach

• strawberries

• sweet potatoes

https://thyroiddietcoach.com/faqs/what-thyroid-foods-to-avoid-in-hypothyroidhashimoto%E2%80%99s-disease/

• Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-27 09:40:35 följande:
    Ja, jag tror det spelar stor roll.

Din man är väl viktig ändå, om det inte går bra kanske ni vill försöka själva senare och det sägs ju att det tar tre månader för ägg/spermier att växa till sig, så det är aldrig fel att i alla fall se över kosten lite (om man nu känner för det, det handlar ju alltid om att hitta någon balans så att man inte stressar ihjäl sig).

Jag tror att kost och diet spelar väldigt stor roll oavsett vilken sjukdom det handlar om, och för endo finns det som du säger en "endo diet" som hjälper väldigt bra för vissa. Själv tror jag också mycket på att undvika all o-ekologisk mat, eftersom det finns så mycket skit i maten nuförtiden (gäller ju alla, inte bara endopatienter).

Jag läste väldigt mycket om olika kosttillskott och dieter medan vi försökte bli gravida och jag tycker det är riktigt intressant. Det finns så mycket vi inte vet och jag tycker det är hoppfullt att det ändå kan finnas pusselbitar som man kan hitta själv.

Klar min man är viktig :). Men hans spermier är defekta, och han har provat (och äter) den bästa kost som finns (har googlat som en dåre) för att få hans spermier piggare. Slängt ut plaster, teflonpannor - you name it. Ekologisk mat av bästa kvalitet. All hudvård (rakning, tvål, schampo etc  är parabenfria/parfymfria, ekologiska etc). Finns inget mer att göra. Han dricker ej, röker ej, snusar ej. ÄNDÅ blir hans spermier inte livsdugliga. Så vi kan inte bli gravida på egen väg enl olika experter, vi har försökt i snart ett decennium.. Men visst, vissa vinner högsta vinsten på lotto så man ska aldrig säga aldrig.Skrattande Vid min ålder är det dock inte så troligt...men inte helt omöjligt!

Håller också med om dieter - har märkt stora förbättringar i min egen hälsa (diverse bisarra symtom, klåda, eksem etc) som försvunnit när jag lade om kosten och blev som Anna Skipper. Skrattande Jag gör det lilla jag kan, försöker stressa ner med bla motion, yoga o meditation (stress är en stor bov i dramat, pga att när du stressar andas du mer ytligt, och då kan inte syret göra samma bra jobb att rensa ut diverse gifter ur systemet). Så många pusselbitar som finns har jag redan hittat och lagt ihop, men tar tacksamt emot fler.
    Kul att hitta folk som är djupt insatta i ämnet, och inte bara lyssnar på vad (kemikalie)läkarna predikar btw! Skål <---obs, granatäpplejuice
    Ha en trevlig vecka!
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-27 09:49:50 följande:
    Det blev inte mycket mat kvar nu.

Ojo! Titta på listan på vad du KAN äta :) Jag svälter inte, tro mig ;).
  • Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-27 10:02:08 följande:

Klar min man är viktig :). Men hans spermier är defekta, och han har provat (och äter) den bästa kost som finns (har googlat som en dåre) för att få hans spermier piggare. Slängt ut plaster, teflonpannor - you name it. Ekologisk mat av bästa kvalitet. All hudvård (rakning, tvål, schampo etc  är parabenfria/parfymfria, ekologiska etc). Finns inget mer att göra. Han dricker ej, röker ej, snusar ej. ÄNDÅ blir hans spermier inte livsdugliga. Så vi kan inte bli gravida på egen väg enl olika experter, vi har försökt i snart ett decennium.. Men visst, vissa vinner högsta vinsten på lotto så man ska aldrig säga aldrig.Skrattande Vid min ålder är det dock inte så troligt...men inte helt omöjligt!

Håller också med om dieter - har märkt stora förbättringar i min egen hälsa (diverse bisarra symtom, klåda, eksem etc) som försvunnit när jag lade om kosten och blev som Anna Skipper. Skrattande Jag gör det lilla jag kan, försöker stressa ner med bla motion, yoga o meditation (stress är en stor bov i dramat, pga att när du stressar andas du mer ytligt, och då kan inte syret göra samma bra jobb att rensa ut diverse gifter ur systemet). Så många pusselbitar som finns har jag redan hittat och lagt ihop, men tar tacksamt emot fler.
    Kul att hitta folk som är djupt insatta i ämnet, och inte bara lyssnar på vad (kemikalie)läkarna predikar btw! Skål <---obs, granatäpplejuice
    Ha en trevlig vecka!
    Jag håller med. Alltid bra att se över kosten och så, men den hjälper inte mot allt. Ibland hjälper det, ibland inte och när man försökt ett tag så vet man ju om det hjälper eller inte. Jag visste bara inte att ni redan hade försökt så mycket - ibland får jag känslan av att kvinnorna på FL vänder ut och in på sig själva och provar allting medan männen ungefär fortsätter att dricka och äta vilket skräp som helst. Men så är det ju uppenbarligen inte i ert fall!

Jag håller verkligen tummarna för att er ED skall gå bra. Så spännande!!
  • Juliette F
    , Mar14 skrev 2014-01-28 10:21:20 följande:
    Jag håller med. Alltid bra att se över kosten och så, men den hjälper inte mot allt. Ibland hjälper det, ibland inte och när man försökt ett tag så vet man ju om det hjälper eller inte. Jag visste bara inte att ni redan hade försökt så mycket - ibland får jag känslan av att kvinnorna på FL vänder ut och in på sig själva och provar allting medan männen ungefär fortsätter att dricka och äta vilket skräp som helst. Men så är det ju uppenbarligen inte i ert fall!

Jag håller verkligen tummarna för att er ED skall gå bra. Så spännande!!
    Helt rätt. I min mans fall spelar det dock ingen roll vad han äter, hans spermier är det nåt medfött knas med, tror doktorerna.

Jo, det är lätt att vi kvinnor letar fel hos oss själva - det gjorde jag i många år. Hade inte en tanke på att det kanske var hos mannen det felade när plusset uteblev. Har gått till så många olika gynekologer, fertilitetsakupunktörer, massörer du kan hitta på listan. Ätit alla hälsotillskott som finns för fertiliteten, från jordens alla hörn. Hade jag tänkt tanken att låta testa mannen ( för snart ett decennium sedan) hade vi kanske (antagligen) haft barn nu.

Men inte en enda person (expert) sa till mig att be maken testa spermierna! Det var bara glada när jag bokade tid för diverse kontroller, behandlingar osv. Allt såg så bra ut, ja det är bara att köra på i sänghalmen. "Det ska nog gå bra det här! Vi hittar inget fel på dig alls."

Åren går och inget plus, jag då kanske äggen börjar bli gamla? Osv..Det var först 2010 som jag gav upp, i princip tvingade mannen (som var säker på sin fertilitet) göra spermaprov. Visade på katastrofalt resultat! Få och slöa spermier, de flesta defekta.

IVF direkt, med egna ägg och makens (ICSI). Fick ut jättefina ägg enl gyn. Alla befruktades, två sattes in. Men inget plus.

ÄD med unga fräscha ägg, dålig embryoutveckling pga dåliga spermier (enl överläkaren på kliniken). Två (svaga) sattes in, inget tog sig. Embryologen på Unica tittade mig rakt in i ögonen och sa: "vi hade JÄTTESVÅRT att hitta 7 livsdugliga spermier för ICSI. Rekommenderar donerad sperma i framtiden, om det inte skulle ta sig." Jaha liksom, hoppfullt kändes det ju inte..hem med sorg i hjärtat och två svaga embryor i magen som givetvis inte tog sig. 60 000 kr fattigare.

Men: nu är det som sagt snart dags för ED - åker på lördag, och ET är på måndag. Tog en hcg-spruta i går kväll, så känslorna har börjat svalla lite. Skrattande Märker att det går upp och ner, ilsken alternativt gråtmild för minsta lilla :)). Brösten börjar spänna. Så nu ska det väl ändå funka!! Vår tur nu efter alla dessa år?
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-28 19:08:32 följande:
    Hoppas, hoppas, hoppas!!!!

Tack tack! Skrattande Mår helknas ikväll av hcg-sprutan. Gröt i hjärnan, mår illa och vill äta jämt, lipar för minsta lilla eller tvärtom gapskrattar åt allt och inget. Trött som en utarbetad slav. Jag blir nog inte så rolig att ha att göra med som (ev) gravid!  
  • Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-28 21:58:19 följande:

Tack tack! Skrattande Mår helknas ikväll av hcg-sprutan. Gröt i hjärnan, mår illa och vill äta jämt, lipar för minsta lilla eller tvärtom gapskrattar åt allt och inget. Trött som en utarbetad slav. Jag blir nog inte så rolig att ha att göra med som (ev) gravid!  
    Usch!

Fast det är inte säkert det hänger ihop. Jag tyckte hormonerna under IVF-cyklerna påverkade mig mycket mer än graviditetshormonerna. Det är ju olika för olika personer, men kanske det är annorlunda när det är kroppens egna hormoner?
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-30 11:57:19 följande:
    Usch!

Fast det är inte säkert det hänger ihop. Jag tyckte hormonerna under IVF-cyklerna påverkade mig mycket mer än graviditetshormonerna. Det är ju olika för olika personer, men kanske det är annorlunda när det är kroppens egna hormoner?

Har ingen aning :). Mår bra nu, det var bara dagen efter sprutan som jag mådde knas. Gör ju detta FET i helt naturlig cykel, dvs inga andra mediciner förutom hcg-sprutan. 5000 enheter, det är ju en hel del hcg som sprutas in på en gång i systemet:).

Det var kanske lite stress också pga allt som skulle fixas med bokningar av hotell, bussresor och lite sånt som spökade också. Började fatta att -herregud - jag åker redan på lördag!!!! Förvånad ET på måndag kl 11, akupunktur någon timme innan och efter. Nervöst.
  • Redan47

Upptrappning ich nedtrappning av kortison är för att det egna kortisolet ska få en skjuts uppåt och vid minska dosen ge kroppen chans att börja producera det själv igen. Om vi inte trappar ner kommer vi känna av det mentalt. Trött. Håglös. Tex. Och som tidigare sagts det är sååå små doser i de flesta fallen och trappas ner när graviditet är säker och självgående eller några dagar efter ET - olika ju. Det måste stå varning på medicin så vi inte kan stämma dem om det skulle hända något... Så det är ocå många ggr en friskrivningsklausul, och försök på människor görs inte experimentellt på samma sött som djur. Det blur mer på praktisk evidens. Risken för missfall är absolut högre än risken för lägre födsovikt vid ordination. Det ger även stress under graviditet och mycket mer! Det tycks vara mer än standard utomlands, där dessutom mycket mer erfarenhet finns sv ÄD , att använda kortison dämpa immunförsvaret. Redan Att bli spontan gravid är en immunologisk paradox;) , ÄD är att jämställa med organdonation.

• Juliette F

Jag knaprar vidare på mina kortisontabletter, 10 mg om dagen. Är på ruvardag 9 nu och ska ta kortionson till och med den 25:e februari enligt behandlingsplanen. Därefter vet jag inte, ska maila kliniken och fråga - men det känns bättre att vänta tills jag vet om det blir plus eller inte först. Får se om jag kan avhålla mig från att tjuvtesta innan måndag (officiell testdag), jag tror inte det som det känns nu.. Flört

Svar på tråden Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??