Mar14 skrev 2014-01-26 17:00:17 följande:
Man får nedreglerande hormoner, samma som man brukar få inför IVF (om man gör det långa protokollet). Dvs, man försätter kroppen i klimakteriet. Det finns studier som visar på att om man har endo så bör man nedreglera längre, dvs längre än de två veckor som det brukar vara, och upp mot 6 månader för då ökar chanserna något. Detta trots hänga ihop med att man tror att endon just skapar en ogästvänlig miljö i och runt livmodern, och när man nedreglerar under en längre tid så svälts endon ut, och all gammal slemhinna försvinner. Om det verkligen är så är inte helt säkert, men man har sett en ökad graviditetsfrekvens hos de med endo som nedreglerat länge.
Att man har endometrios betyder inte automatiskt att man är infertil eller ens har svårt att få barn, däremot är det vanligare. Endo är en grymt lurig sjukdom som ger väldigt olika symptom, och det är väldigt mycket de fortfarande inte vet om den.
Precis som ZInfandel skriver dock så är en teori att miljön där nere blir ogästvänligt pga den infektion/inflammation som endohärdarna innebär, och att det är därför embryon inte vill överleva och fästa. Antibiotika kan hjälpa, likaså att skölja alltihop med antiinflammatorisk medicin (men det tror jag än så länge bara görs som en studie i Sverige).
Det finns fortfarande mycket att studera kring endometrios och i synnerhet kopplingen till immunförsvaret.
Och, återigen som Zinfandel skriver, livet är inte rättvist, och det är inte lätt att veta varför vissa har lätt att få barn och andra inte. Ett tips om du är inne på renlevnad är dock att titta lite på koffein (eller snarare ta bort det helt), och rensa ut plasten hemma. Det kommer fler och fler studier på att koffein är dåligt, och mycket av den plast vi omger oss med avger ämnen som kan rubba våra hormoner. Naturligtvis är det ännu viktigare att din man håller sig borta ifrån det i så fall, för efter vad du skriver verkar det ju vara där problemet är.
Intressant diskussion! Vill bara svara på ett par saker - tror också personligen att miljöfaktorer är en stor och bortglömd faktor i sammanhanget. (Jag ska göra ED, dvs donerad sperma så min man är "oviktig" just nu).
Plast - är helt inne på det själv. Skyr plast som pesten, så mkt det går - svårt idag! SJUKT att värma upp saker i mikron i plastbehållare (färdigköpta eller mat man stoppar i Tupperware och värmer),
när man vet att det frigörs hormonstörande ämnen vid upphettning av plast. Bisfenol kan förekomma, illa.
Alla ftalater som finns i plast, ju mjukare plast - desto mer av den varan.. och ftalater är hormonstörande. Samt antagligen cancerframkallande. Finns i mycket annat också, datorer tex - även i vissa parfymer, vilket inte många vet!
Koffein vet jag inget om, men jag tål inte kaffe så då kan jag iaf utesluta det :) Har läst en del om olika dieter som ska vara bra mot endo - flera kvinnor säger att det har hjälpt minska deras endo!
Så istället för att bara titta på operationer, kemiska mediciner, diiv behandlingar osv, kanske man borde satsa mer på förebygga endo, om det går, med kost och livsstil? Kostar inget att prova!
Hittade detta om endometrios och kost:
"Jag har tidigare nämn kopplingen mellan diet och endometrios symptom.
Det är väldigt olika från person till person. För vissa gör det en enorm skillnad, för andra inte lika mycket.
Produkter att undvika
Generellt vill man undvika mat som ökar Prostaglandin som stimulerar östrogennivån, vilket är den kvinnliga hormonen. Det är p.g.a. obalans (för hög östrogenhalt) som endometriosen drivs. Det finns dock olika typer av Prostaglandin; E1(PGE1), E2(PGE2) och F2a(PGF2a) där endast den förstnämnda typen, E1 faktiskt kan lindra symptomen. De andra två bör undvikas eftersom de stärker symptomen.
Socker, all typ av socker, kan producera mer syra som skapar en mer trivsam miljö för inflammation.) Durumvete, innehåller fytinsyra som kan stärka endometrios symptomen. Dessutom innehåller den gluten som enligt undersökning visat att det påverkar endometriospatienter negativt. Soja, innehåller fytinsyra också, men ännu högre halt som bl.a. minskar mineral absorbtionen, speciellt kalcium. Koffein, Ökar östrogenhalten Alkohol, äter upp vitamin B som finns i levern. Levern har stor roll som rensar på överflödig östrogen. Mjölk produkter eftersom de stimulerar de två dåliga typer av Prostaglandin. Undvik speciellt Mjölk och ost. För att hålla kalcium värdena uppe; vänd till sesam frön, mandlar, lax, sardiner, sjögrös, dadlar och t.ex. tofu och apelsin juice. Rött kött, höjer den andra dåliga prostaglandin, dessutom innehåller den tillväxt-hormoner som som innehåller östrogen. Ät mer nötter av alla slag för att komplettera. Mättad fett har hög halt av fettsyror. De ökar produktion av de dåliga prostaglandinen. Finns i bl.a. kokosnötsolja, palmolja, smör, margarin, späck, inälvor och friterad mat. Raffinerade kolhydrater, t.ex. vitt bröd, pasta, mjöl, kakor, tårtor Konserveringsmedel och tillsatser" MER HÄR OM VAD MAN BÖR ÄTA ISTÄLLET: http://www.endometrios.org/2011/11/14/generell-diet/
En annan länk: http://angelicalejdeby.blogspot.fr/p/kost-vid-endometrios.html