• Detnärmarsig

RS och kikhosta

Jag har en liten pojke på snart 12 veckor. Han föddes i november och efter en liten jobbig start med havandeskapsförgiftning och lite komplikationer med bebben så låg vi på neonatalen i en vecka (han bar dock inte för tidigt född, 9 dgr sen däremot). Läkare och sjuksköterskor sa till oss att ta det lugnt med att gå ut i och med RS tider. Vi väntade ca 7 veckor innan vi gick ut med honom i butiker etc (dock inte i folksamlingar). Häromdagen var vi på mammagrupp och fick då reda på att en bebis i gruppen hade haft kikhosta. Bebisen hostade så hemskt och enligt mamman smittade hon inte längre då hon fått en kur antibiotika. Jag tror det var ca 4 veckor sedan det bröt ut. Vad tror ni, kan det fortfarande smitta? Min son har ej fått vaccin än.

Igår träffade jag en kompis och hon hade sån hemsk hosta också, fast var inte sjuk sa hon och att hostan hade börjat för ca 1 vecka sedan. Jag har läst att vuxna kan bära på både RS virus eller kikhosta utan att veta om det då det inte ger samma symtom som på en bebis. Jag är därför nu så himla rädd att han ska bli sjuk och går och oroar mig! Vad tror ni? Hur försiktiga har ni varit med era barn och innebär RS virus alltid att de blir jätte sjuka?

Jag är också arg på mig själv för att jag inte är stark nog att våga säga att min kompis ex inte får röra honom om hon nu har hosta. Jag vet att hon tycker jag är alltför nojig, och det kanske jag är men med den starten vi hade så är det nog inte så konstigt.

Vad säger ni? Vore jätte glad och tacksam för era synpunkter gällande ovan!

Tack!!!

• Svar på tråden RS och kikhosta
  • Selfish Geene

Kikhosta är inte så vanligt längre tack vare vaccinationsprogrammet men jag tycker att vaccin-rädslan verkar öka (källa saknas)

Min lillasyster träffade ett barn med kikhosta som spädbarn (innan hon fått sitt eget vaccin) hon fick en antibiotikakur i förebyggande syfte för att min

• Selfish Geene

Minimera risken att få sjukdomen.
    Det här var -83 så det är ju inte säkert att det är något som rekommenderas idag.

Om det är 4 veckor sedan din bebis utsattes för smitta och inte har utvecklat symptom tror jag att han är utom fara

• Detnärmarsig

Tack. Men det var häromdagen som vi träffade bebisen som haft kikhosta. Den bebisen utvecklade det för ca 4 veckor sedan.

Svar på tråden RS och kikhosta