• mitthemligajag

Lån, starta företag, hjälp

Hej!

är lite intresserad av att starta upp ett företag. Har precis börjat spåna och vet sedan tidigare att det är svårt för mig att ta ett lån oavsett affärsplan. Jag är ung, 22 år. Jobbar 80% på ett vikariat och får fast tjänst i mars. Jag vet sedan tidigare erfarenheter, att de då ville att jag skulle kliva in med 50% av beloppet jag ville låna,

alternativet var då att belåna mina föräldrars fastighet... Vilket känns väldigt jobbigt. Borgensman var inte på tal från deras sida, utan bara att jag skulle fixa fram 50% av lånebeloppet. Hon tyckte att affärsplanen var briljant men hon sa att det är så det ser ut för alla...

Hur gjorde ni? uppskattnings vis ligger beloppet på ca 400000. Är de på en gång bara att släppa denna iden?    Ni som gjort detta, har ni fixat fram 200000 innan ni tagit lånet?

• Svar på tråden Lån, starta företag, hjälp
  • Griseknoen35

Vad är det för typ av företag? Ska du sälja något eller är det någon typ av tjänst? Vad behöver du dom där pengarna till? Går summan att få ner om du planerar om lite?

• mitthemligajag
    Griseknoen35 skrev 2014-01-22 19:52:12 följande:
    Vad är det för typ av företag? Ska du sälja något eller är det någon typ av tjänst? Vad behöver du dom där pengarna till? Går summan att få ner om du planerar om lite?
    Just nu är jag inne på inredningsbutik, det enda som finns här är Ikea och en lantlig butik. Jag vill ha lite märken som och mer finare saker, finns en butik ca 50 min härifrån, alla åker dit....  tror jag kommer behöva iaf 300000... Lite målafärg till lokalen,Belysning, butiks inredning, Telefon och nät, Hyra, Kassa och kassa system, revisor, Varor, marknadsföring osv.... störstadels varorna som ska köpas....
  • SoStylish

Rent spontant så tror jag att det blir väldigt tight med 300.000:- för att öppna en butik. Du kommer ju att behöva en hel del varor och de allra flesta leverantörerna har minimisummor du måste beställa för. Butiksinredning är inte jättebillig (särskilt inte belysningen) och du kan lägga 300.000:- på bara marknadsföring egentligen så där har du en sinnessjukt dyr post. Butikslokaler är ju heller inte direkt billiga (om du inte har tur och hittar en sådan) och helst ska du ju ha några månadshyror undansparade inför uppstarten.

• mitthemligajag
    SoStylish skrev 2014-01-22 20:41:29 följande:
    Rent spontant så tror jag att det blir väldigt tight med 300.000:- för att öppna en butik. Du kommer ju att behöva en hel del varor och de allra flesta leverantörerna har minimisummor du måste beställa för. Butiksinredning är inte jättebillig (särskilt inte belysningen) och du kan lägga 300.000:- på bara marknadsföring egentligen så där har du en sinnessjukt dyr post. Butikslokaler är ju heller inte direkt billiga (om du inte har tur och hittar en sådan) och helst ska du ju ha några månadshyror undansparade inför uppstarten.
    De tror jag med, därför säger jag 4, Fast dessa märken blir inköpta från danmark så som house doctor, day home, Tine K osv.  Många typ kläd butiker köper ju in typ några ljus eller lykor för att sälja i klädbutiken, iaf här i min stad, så jag tror inte att de finns någon speciell gräns för hur exakt hur mkt man ska köpa. Så var de däremot med mitt andra företag men så plockade vi hem varor från Kina. Och själva butiks inredningen är nog inte de vi kommer lägga mest vikt i. Måla vitt trä golv, vita väggar i en gammal lokal där hyran ligger på ca 5000 kr i en hantverksby mitt i stan ( pivat ägd). En ny soffa samt bord, några vanliga hyllor och gamla bord, sen kommer ju inredningen som vi säljer få pryda resterande, de ska mer bara vara lite klot lampor. De ska ju liksom inte vara Mio, utan mysigt och hemtrevligt! 

lånade en liten bild, detta är inte vad vi ska ha. men inredningen är väl lite densamma iaf
Svar på tråden Lån, starta företag, hjälp