• tulle01

När får barnet gå tillbaka till dagis???

Hämtade min snart treåriga son på dagis efter att han kräkits en gång. Fick även ta med storebror hem pga av smittrisken. Hemma mådde han hur bra som helst och vi var ute o lekte hela den dagen och även nästa. Hämtade han på tisdagen och på torsadagen så skulle juag lämna på dagis men fick inte. Han har inte kräkits eller mått dåligt hemma alls och jag tyckte att det var helt ok att gå eftersom det inte varit någon magsjuka. Men på dagis blir vi stoppade och jag bara undrar.....hur faaan kan de veta hur mina barn har varit hemma. Å den store har ju unte ens varit sjuk så han blev ju ledsen såklart...vad är det för regler som gäller egentligen???

• Svar på tråden När får barnet gå tillbaka till dagis???
  • tjocksockan

48 timmar efter sista kräkning eller diarré brukar man ha som regel pga smittorisken. Tror iofs inte de kan säga att den som inte varit sjuk inte får komma men det kan ju vara bäst att ha honom hemma för säkerhets skull.

• tjocksockan

Det kan ju kännas knäppt när de bara kräkts en gång men det smittar ju så lätt.

• tulle01

Jo men grejen är den att varför jag blev så illa berörd är för att när jag sa att vi hade varit ute o lekt samma dag som jag tog hem honom så sa en av fröknarna...-Jaha det hade ju inte jag gjort om det var mina barn. Näää men nu är det mina barn och jag är en jävligt bra mamma som har två barn med överaktivitet och de vill inte sitta hemma en sekund om de är pigga. OM de är dåliga så visar de det klart och tydligt med att ligga till sängs och då skulle jag aldrig någonsin få för mig att ta dem till förskolan. Därför tog jag illa upp

• kaffeamanda
    tulle01 skrev 2014-01-23 08:44:04 följande:
    Jo men grejen är den att varför jag blev så illa berörd är för att när jag sa att vi hade varit ute o lekt samma dag som jag tog hem honom så sa en av fröknarna...-Jaha det hade ju inte jag gjort om det var mina barn. Näää men nu är det mina barn och jag är en jävligt bra mamma som har två barn med överaktivitet och de vill inte sitta hemma en sekund om de är pigga. OM de är dåliga så visar de det klart och tydligt med att ligga till sängs och då skulle jag aldrig någonsin få för mig att ta dem till förskolan. Därför tog jag illa upp
    Det spelar ingen roll hur du känner. Det är 48 timmar som gäller i alla fall.
  • zemer

Det är ju 48 h efter sista kräkningen som gäller.

Men tycker att det är konstigt att stora pojken inte fick komma. Jag jobbar som pers.ass och det är väldigt viktigt att vi inte smittar personen jag jobbar med. De senaste direktiv vi har fått är att om man inte spytt(haft diarré) så smittar det inte.

Så även om dottern har magsjuka så kan jag gå och jobba.

• tulle01

Jjo men det hade gått 48 timmar.....men de envisades ändå för när jag sa att han inte hade kräkits så himlad de med ögonen precis som om de trodde att jag ljög......så 48 timmar hade gått vid 9.00 å jag lämnade vid 8.50..

• tjocksockan

Det var konstigt om de varit friska 48 h. Dessutom är det ju inte dåligt för barnen att vara ute och leka om de är pigga. Tvärt om. Men det är väl bara att bita ihop och ha dem hemma en dag till. Förstår dock att personalen vill se till att stoppa spridningen, kanske det finn extra känsliga barn också?

• comfort

48 h och då ska barnet må bra, dvs äta ordentligt och haft normal avföring.
    På din berättelse så låter det som att personalen har tröttnat på folk som lämnar sina barn för tidigt och smittan går bara runt.
    Alltid oskyldig part som drabbas.

• Lady Namárië

48 timmar efter sista symptom, för allas skull. Och att hålla syskon hemma från förskolan när någon har magsjuka är rätt självklart, tycker jag. Risken är ändå överhängande att syskonet redan är smittat och alltså kommer att börja kräkas (dvs. smitta andra) under sin vistelse på förskolan annars.

So say we all
  • En blå giraff
    Lady Namárië skrev 2014-01-23 09:25:32 följande:
    48 timmar efter sista symptom, för allas skull. Och att hålla syskon hemma från förskolan när någon har magsjuka är rätt självklart, tycker jag. Risken är ändå överhängande att syskonet redan är smittat och alltså kommer att börja kräkas (dvs. smitta andra) under sin vistelse på förskolan annars.
    Håller med. Har alltid det friska syskonet hemma också. Kanske får omvärdera det nästa år då största pojken börjar skolan. Kan väl inte hålla honom hemma från undervisning bara för att lillebror är sjuk. Men då har man ju kruxet om man måste hämta/lämna på skolan fast man är hemma med lillebror som är magsjuk. Man vill ju inte ta med det magsjuka syskonet till skolan.
  • Lady Namárië
    En blå giraff skrev 2014-01-23 14:41:25 följande:
    Håller med. Har alltid det friska syskonet hemma också. Kanske får omvärdera det nästa år då största pojken börjar skolan. Kan väl inte hålla honom hemma från undervisning bara för att lillebror är sjuk. Men då har man ju kruxet om man måste hämta/lämna på skolan fast man är hemma med lillebror som är magsjuk. Man vill ju inte ta med det magsjuka syskonet till skolan.
    Nej, det ätr trixigare när skolplikten sätter in. Å andra sidan är ju barenn så pass stora att de oftast hinner till toaletten om de blir dåliga. Förskolebarn har ju en tendens att kräkas ner både kompisar och personal.
    So say we all
Svar på tråden När får barnet gå tillbaka till dagis???