• faithfully

Dop med första men inte med andra?

Vi hade dop för släkten med första barnet. Nu börjar jag tycka det är jobbigt att samla massor av människor jag inte hinner prata med och förbereda för detta innan. Nu ska vi snart ha för andra barnet men det känns som om det räcker med en liten ceremoni där det bara blir gjort, tycker det är jobbigt att det blir att underhålla så mycket folk. Eller bör man göra samma för bägge barnen fast att de nu är för små för att tycka till själva? Vill att båda ska vara döpta tycker det blev jobbigt att bjuda typ 50 personer bara... Kanske bara att bita ihop?

Har ni gjort likadant för era barn?

• Svar på tråden Dop med första men inte med andra?
  • Malin 243

våra e döpta, vi ska ha dop i mars för våran lilla tjej. 
    men vi gjorde så att vi har bjudit dom närmaste 
    föräldrar syskon och 3 av våra bästa vänner 
    vi blir runt 40 st om alla kommer och då e vi inräknade i de med.

• fluu

Kanske blir lite knepigt om ena är döpt och andra inte. Av rättviseskäl typ. Ni kan ju köra drop in-dop eller bara bjuda de allra närmaste. Man måste inte göra något stort av det :)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Amanda84

Jag tycker att ni kan ha en liten cermoni med få eller inga inbjudna gäster. Så kommer vi att göra på grund av att min släkt är ateister och därför inte tror på Gud. Jag har ännu inte bestämt om jag själv vill vara med på vårt barns dop eller om bara maken skall närvara eftersom det är honom som det är viktigt för.

• Dixie

jag tycker det är konstigt om man döper ett barn med inte det andra - och även att ha ett mycket mindre dop blir ju lite underligt - hur tror du 2:an reagerar när 1:an har ett helt smyckeskrin med halsband hon fick i doppresent, medan 2:an inte har fått något.
    för barn är ju det här med rättvisa mycket viktigt - klart att man inte kan vara helt rättvis, men man kan ju sträva efter det!

• Myling

Vi har inte döpt utan haft välkomstfest. Dop verkar väldigt bekvämt i jämförelse. Kyrkan står för hela ceremonin och de har ofta en bra lokal i närheten av kyrkan där man kan ha fika? Bara att köpa lite bullar och tårtor och ställa fram. Släkten får väl underhålla sig själva?

• Litet My

Vi har ett barn döpt och inte inte, blev övertalad av mina föräldrar att döpa första så det blev så. Har nu gått ur kyrkan och med andra barnet (är ett ganska stort åldersglapp) så fanns det inte på världskartan att döpa henne.

För mig/oss kändes det som hyckleri att döpa barnen i kyrkan om man inte är troende.

• supersötasilversara

Jag väntar trean och känner mig inte lika sugen nu som när de två äldsta var små bebisar och vi hade dop för dom, nu skulle jag helst slippa just för att det blir en hel del att fixa med. Det blir nog runt 50 pers för oss också om vi bjuder in som vi gjort tidigare. MEN vi kommer att göra det ändå, trots att jag helst vill slippa . Jag tänker inte krångla till det utan köper in det som behövs om vi inte orkar fixa allt sjäkvs. Döpt ska barnet bli och enkel fest ska det få, som de andra. Skillnaden är nog att jag kanske inte pysslar egna inbjudningskort, gör dekorationer osv, sju sorters kakor och bjuder på mat. Vi får se hur vi har det när det blir dags, orkar vi inte bjuder vi på köpetårta och kaffe . Vore jag du skulle jag döpa er tvåa också!

• Vaniljkex

Jag hade haft ett  dop av liknande storlek, det kan komma surt efter i er relation till det yngre barnet annars. Tag hjalp av cateringfirma om ni har rad eller era foraldrar i andra hand, for det ar jobbigt med tva smabarn. Men det behover inte vara speciellt jobbigt att ha fest.

• faithfully

Vi kommer absolut att döpa andra barnet, det är bestämt. Men var sugen på ett litet dop med de närmaste, men när jag tänker efter så kan man kanske hålla ett större dop enklare än vad vi hade med första. Första dopet gjorde vi lunch och tårtor själva från grunden till 40 personer, detta dop kanske man bara ska köpa färdigt och hålla det mycket enklare... Men jag är som en sån som vill visa att man lagt ner tid också för gästernas skull.

• Snöflinga

Ni kan ju annars ha dopet i en vanlig gudstjänst, då har ni dopfikat fixat = kyrkfikat där alla är med. De allra flesta kyrkor har ju det efter gudstjänsterna. Ni kan ha med er tårta så att det räcker åt alla. Sådana dop har jag varit med på flera gånger och det brukar uppskattas av alla, även de vanliga kyrkbesökarna.

• Nenne666

Jag är rättvis med alla barnen, men här i dopfrågan blev det inte så. Jag och min dotters pappa (mitt första barn) va överens om att det blir inget dop- det blev inget. Sen träffa jag pappa nr 2 och vårt barn (mitt andra) va vi också överens om att det blir inget, men så pga av påtryckningar så -okej. Han blev döpt och jag kände mest att nä, detta känns bara löjligt. Vårt tredje barn satte jag ner foten vad än någon sa så blir det inget. Så kontentan av mina 3 barn är att 1 barn är döpt. Vi lider inte nämnvärt av det.

• faithfully
    Snöflinga skrev 2014-01-30 22:21:49 följande:
    Ni kan ju annars ha dopet i en vanlig gudstjänst, då har ni dopfikat fixat = kyrkfikat där alla är med. De allra flesta kyrkor har ju det efter gudstjänsterna. Ni kan ha med er tårta så att det räcker åt alla. Sådana dop har jag varit med på flera gånger och det brukar uppskattas av alla, även de vanliga kyrkbesökarna.
    Fast det känns inte alls aktuellt, jag vill verkligen uppvakta gästerna också och bjuda dem på något särskilt och tacka för att de kommer och så.. :)
  • supersötasilversara
    faithfully skrev 2014-01-30 22:31:21 följande:
    Fast det känns inte alls aktuellt, jag vill verkligen uppvakta gästerna också och bjuda dem på något särskilt och tacka för att de kommer och så.. :)

Som sagt, vi kommer att göra det enklare den här gången, göra mindre själva. Det tror jag är en bra lösning för alka: barnet, föräldrarna och gästerna. Sen är det ju faktiskt ok att ha en mindre fest (färre antal gäster). Vet många vänner som det har blivit så för med barn nr 2 och/eller 3. Det betyder ju inte att man älskar det barnet mindre, förutsättningarna är bara annorlunda
  • Skytten11

Förstår precis hur du menar..
    Vi hade jätte stort med sonen, jag ville samla alla släktingar framförallt dom man inte träffar så ofta längre.

Är nu gravid med andra barnet och känner att jag inte orkar dra igång ett sånt här stort dop igen. Både jag och sambon har stor släkt så vi kommer inte undan att det blir många.

Men det lutar nog åt att vi kommer ha dop även för andra barnet men att vi inte bjuder så många och bjuder bara på fika och inte matbufffe..

• Myling
    faithfully skrev 2014-01-30 21:38:06 följande:
    Vi kommer absolut att döpa andra barnet, det är bestämt. Men var sugen på ett litet dop med de närmaste, men när jag tänker efter så kan man kanske hålla ett större dop enklare än vad vi hade med första. Första dopet gjorde vi lunch och tårtor själva från grunden till 40 personer, detta dop kanske man bara ska köpa färdigt och hålla det mycket enklare... Men jag är som en sån som vill visa att man lagt ner tid också för gästernas skull.
    Äsch, tror du verkligen gästerna bryr sig så mycket då? De kanske hellre ses under mer avslappnade former. Sånt där kan bli ett hets-race till slut, där ingen i släkten orkar eller vågar ställa till med kalas alls.
  • faithfully
    Myling skrev 2014-01-31 10:10:02 följande:
    Äsch, tror du verkligen gästerna bryr sig så mycket då? De kanske hellre ses under mer avslappnade former. Sånt där kan bli ett hets-race till slut, där ingen i släkten orkar eller vågar ställa till med kalas alls.
    De bryr sig säkert inte så mycket om vad man bjuder på bara man ses såklart. Men hets-race tror jag inte. Jag gillar att baa och bjuda och göra saker från grunden så det är så ovanligt från min sida att köpa färdigt, men det skulle säkert bli accepterat
  • u77

Vi hade dop för båda men ändå olika.

Barn 1 stort dop med hela släkten och alla vänner.
             Smörgåstårta samt klasskaka och kaffe serverades i kyrkans församlingshem. 

Barn 2 bara närmsta släkten
               Hade mottagningen hemma och hade gjort buffé och daimtårta med kaffe.

Mest nöjd med hur vi gjorde på sista dopet.

Svar på tråden Dop med första men inte med andra?