• sholof

Alternativ istället för frukt till fruktstunden

Vi har ett barnen i vår familj som tyvärr inte äter någon frukt eller grönsaker alls.

Vi vill gärna ha tips på vad man kan skicka med till skolan och som klarar sig i väskan 3-4 timmar.

Oftast så blir det att vi skickar med en macka, men ibland behövs det variation.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Svar på tråden Alternativ istället för frukt till fruktstunden
  • annanasglass

Skaffa en liten kylväska med en liten frysklamp så kan ni skicka med saker som yoghurt, macka osv. Annars riskakor, vasa sandwich, blandade nötter (om man får ta med det till skolan), muffin (kan smuggla i lite frukt eller grönsaker i den!), kokt ägg. Finns hur mycket som helst man kan skicka med som håller sig i några timmar, bara det ligger ordentligt packat. 

Hur kommer det sig att barnet inte äter någon frukt eller grönsaker, har ni kontakt med dietist så att ni vet att hen får i sig tillräckligt mycket vitaminer?

• sholof

Det är min ena bonusson som inte äter någon frukt eller grönt alls.
    Han kan inte med konsistensen på det och känner direkt om han får in någon bit grönsak i munnen.
    Vi försöker ge honom en allsidig kost i övrigt  o han äter viss frukt när den är torkad. ex torkade jordgubbar, russin och tranbär.
    Dock vet jag inte med säkerhet om han varit hos dietist när han var yngre, ska fråga om detta. :)

Tack för tipsen, och en liten kylväska är ju egentligen ett bra tips. Då kan man skicka med så mycket annat.

• sholof

Riskakor brukar han få med sig ibland, men igår sa fröken att man skulle ha med sig något som var bättre med mer näring. Det var därför jag började fundera på vad det finns för alternativ.

• annanasglass

Om du är bra på att baka kan man använda mosad banan, äppelmos eller pumpapure i smeten. Då påverkas inte konsistensen i alla fall och han får i sig lite näring. Hur är det annars med bönor? De räknas ju också som grönsak och de har ju annorlunda konsistens än andra grönsaker och man kan mixa till en slags böndip, hummus eller liknande. Till min egen son gör jag en böndipp på cannellinibönor (en burk, dränera och skölj), 2 msk kakaopulver, 2 msk lönnsirap och lite vaniljsocker. Mixa helt slätt (inga bönbitar!!). Detta får han dippa äpple i eller ha på mackan, men din bonusson kan ju ha på mackan eller dippa typ riskakor i. Värt att testa i alla fall! 

När det häller muffins brukar jag göra dessa fast utan socker och agavesirap (det blir sött ändå av banan och äppelmos!). Man kan säkert även utesluta valnötter och dadlar eller ha i russin istället om han äter det. Då får han ju lite banan i sig i alla fall!

blog.fatfreevegan.com/2006/01/banana-date-walnut-muffins.html

Men jag skulle verkligen rekommendera att ta honom till en dietist, de stöter på barn som han hela tiden och brukar ha bra tips på hur man ska gå till väga med att både lära sig äta grönsaker och frukt och hur man kan "smuggla ner" nyttigheter i maten. Dricker han jos? För då kan han ju få i sig lite C-vitamin i alla fall. 

• sholof

Ja att baka nyttiga muffin är ju en superbra ide, även för resten av barnen. Det kan ju vara lite mer mättande de och det behövs ju vissa dagar.
    Får väl testa mig fram till ett bra alternativ där men lite extra fröer o dyl. Tyvärr reagerar han direkt på smaken av banan, och får kväljningar av det.
    Jag gillar själv inte russin och har därför inte testat att ha det i när jag bakar, men det kan ju vara så att barnen gillar det. :)

Bönor har vi inte heller testat, kan vara värt ett försök med både bönor i maten och att göra dip av det. Det ska jag absolut testa. Tack.

Juice dricker han iaf, så länge där inte är fruktkött i, så där får han iaf i sig tillräckligt. :)

• Vaniljpinglan

Hör med fröken så barnet får ta med allt ni planerar, dessa saker hade inte funkat på vår skola annat en riskaka

• MadHatter

Om han nu dricker juice, varför inte ta med det eller smoothie. Känns som det är det som är mest jämförbart med frukt.

• sholof
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-24 06:35:06 följande:
    Hör med fröken så barnet får ta med allt ni planerar, dessa saker hade inte funkat på vår skola annat en riskaka

På hans skola vill dom att man tar med sig extra om barnen ätit dåligt till frukost o har skrivit att man då kan ta med sig macka, yoghurt m.m.
    Exakt vad m.m. betyder vet jag inte, men de tillåter iaf ganska mycket mer än enbart frukt.
  • sholof
    Mickan76 skrev 2014-01-24 06:35:23 följande:
    Muffins istället för frukt? Eh, ursäkta??

nu är det ju inte muffins som ett bakverk vi pratar om, utan matiga muffins. Men visst en matbulle kanske låter bättre.... och det är ju inte så stor skillnad på en bulle och en macka i det sammanhanget.

På skolan där våra barn går så är det mer som ett mellanmål och därför har barnen med sig något att som de ska klara sig på fram till lunchen.

Att bara ex bara ta med jucie är inte särsklit mättande och smoothie dricker han ju inte, eftersom han inte äter frukt o grönt.
  • Vaniljpinglan
    sholof skrev 2014-01-24 07:06:58 följande:
    På hans skola vill dom att man tar med sig extra om barnen ätit dåligt till frukost o har skrivit att man då kan ta med sig macka, yoghurt m.m. Exakt vad m.m. betyder vet jag inte, men de tillåter iaf ganska mycket mer än enbart frukt.

Men när är fruktstunden på rasten eller går han på 6års? Jag bad dig bara kolla upp attt det var okej får så skriver de till våra barn med men vanliga dagar så är det inte på vår skola okej att äta smörgås, muffins eller smoothie på rasten däremot skall de på utflykt är medhavd matsäck okej men inte med jos, smoothie, muffins,bullar eller godis utan lite smörgås och frukt alt grönsaker
  • sholof

Han går i 1:a och "fruktstunden" är precis innan en rast.
    Och de sa på klassmötet att barnen får ta med sig frukt, smörgås, yoghurt m.m.
    De har påpekat att russin inte är så bra att ta med sig sen innan och nu var även riskakor inte så bra för att det var så näringsfattigt.
    Vi har alltså inga problem med att skicka med barnen något annat än frukt till fruktstunden en helt vanlig skoldag.

Därför ville jag få förslag på vad man mer kunde skicka med.

Naturligtvis får de inte ha med sig godis, bullar och andra sötsaker när de ska på utflykt här heller. Men det är inga problem att skicka med dom smörgåsar, pannkakor, biffar m.m. när det är utflykt.

• honeydew

Har ej läst alla svar... BabyBel-ost, sånna där "knäckebröds-sticks" från typ Wasa med färskost, kokt eller stekt ägg, hemgjord smoothie, nyponsoppa, yoghurt eller drickyoghurt, "fruktbollar" gjorda på bl.a fikon och nötter, kalla köttbullar, tunnbrödsrullar med något pålägg eller färskost med smak

• sholof
    nicke nyfiken76 skrev 2014-01-24 08:07:03 följande:
    Riskakor innehåller ju bara en helt gäng supersnabba kolhydrater...varför ska man ens äta dem?

och varför ens svara när frågan var vad man kunde ha för alternativ, inte vad man inte bör äta?
    Ni som klagar istället för att ge tips kan ju hålla er till andra trådar istället!
  • Ida Elise

Bland småbarnsmaten i affärerna finns jogolino, yoghurt med fruktsmak utan tillsatt socker som inte behöver förvaras kyld. Det kanske kunde vara nått? Det är inga bitar i den heller.

Svar på tråden Alternativ istället för frukt till fruktstunden