Hur skulle ni göra?
Ni som är/har varit bonusmamma och nu har egna barn, har ni någonsin tänkt tanken hur ni skulle vilja att en ny partner (bonuspappa till ert barn) skulle vara? Hur mycket skulle ni till exempel lägga över på en partner? Om ni utgår från de erfarenheter ni har/haft när det gäller bonusbarn.
Om jag börjar.
Som förälder skulle jag inte "tvinga" på något mitt barn men det skulle inte fungera om min partner tog avstånd och vägrade ha med mitt barn att göra. Jag skulle försöka att inte ta min partner för givet när det gäller mitt barn. Om jag till exempel ska åka bort eller liknande skulle jag inte automatiskt förvänta mig att partnern tar mitt barn utan att prata med honom om det först. Jag skulle lyssna på hans åsikter men självklart inte tillåta honom att nedvärdera mitt barn.
Jag hade gått in tidigt i förhållandet och verkligen pratat igenom hela den här "bonusbarns-grejen", vad jag tycker och frågat vad han tycker. Jag ångrar att sambon och jag inte gjorde det. I stället känner jag mig "påtvingad" hans dotter och att han tar för givet att jag tar henne om han ska bort en kväll/helg. Detta har tyvärr gjort bonus och min relation lite stel..