• Sonja123

När var ditt barn redo för att stå vid spisen?

Hej!

Undrar, när var ditt barn redo att stå vid spisen? Våra barn hjälper till mycket med maten och det är mycket tjat från 3-åringen OCH envisandes från våra föräldrar om att han ska få stå vid spisen. Det vill dock inte pappan och jag p g a varma stekjärn och för att inte tala om kokande vatten. Det är sånt tjat att jag blir nyfiken på vad andra föräldrar har för mening och egen upplevelse? 

• Svar på tråden När var ditt barn redo för att stå vid spisen?
  • Lilla fjunet

jag tycker det är lite tidigt, men våran son är ganska "klumpig" så kan lätt välta ut saker. Dom kan ju hjälpa till med så mycket annat i köket.

• Jungblom

Beror väl på hur man har det i köket.
    Mina barn får inte stå framför spisen, men de får stå vid sidan av.

Har gjort det sedan de var 2 år.

• Flickan och kråkan

Mina äldsta är är 4,5 respektive nyligen fyllt 6 år. Kokande vatten vill jag fortfarande inte ha dem runt. De kan stå med mig vid spisen när vi gör köttfärssås eller grytor eller steker pannkakor etc. Har jag kokande potatis vid spisen så får de stå vid sidan om.....tveklöst.

• Londonmamman

Runt 5 fick hon börja stå framför spisen med sällskap. Hon fyller tio i år och nu kan jag luta mig tillbaka i soffan medan hon lagar mat och vara säker på att jag får något vällagat och gott.

• Keffria

Fick stå vid spisen runt tre års ålder men då om det stektes typ lök och under uppsikt. Oftast stod de vid en stol bredvid och tittade en bit ifrån plattorna. Men välling har de fått hjälpa att vispa i. Beror ju på vad man gör och hur barnet agerar vid spisen.

• momomo

Min tvååring får stå med oss vid spisen, och även hjälpa till att röra om, och t.ex hälla i havregryn och vatten till gröten. Dock får han inte vara vid spisen utan en förälder inom två decimeters avstånd även om den är avstängd.

Har induktionshäll, så det är inte någon risk för heta plattor det inte står något på.

• loveilove

Min son på snart 2 år får inte stå framför spisen. Men han stå ofta bredvid. Dock inte vid kokande vatten. Men han älskar att få hjälpa till lite med att röra runt med stekspaden i stekpannan tex.

• loveilove

Och att göra pannkakor tycker han mycket om och känner sig jätte stolt av att få hälla i smeten i stekpannan :)

• RöttÄrSött

Min son var runt två då han började, men han fick inte röra i kokande saker samt att han aldrig lämnades för en sekund. Skulle vi exempelvis hälla av pastavatten så fick han gå ned.

• honeydew

Har en 3.5-åring hemma som gärna hjälper till i köket och lagar mat men håller henne borta från spisen. Hon förstår ju att det är varmt och att man ska vara försiktig, men inte varför det är okej att ta i stekspaden medan t.ex kastrullocket blir varmt. Men det finns ju så mycket annat att hjälpa till med, att hon inte blir ledsen över det

• Jenita659

Min 3,5 åring vänder ägg och omelett i stekpanna och rör i grytor, vilket han är en hejare på. Har aldrig bränt sig. Får inte vara nära kokande vatten dock.

• frökenelisabeth

Min son är 1,5 och får stå vid spisen om någon vuxen står precis bredvid, men ska vi typ hälla av pastavatten och så får han flytta lite längre bort. Han ääälskar att röra i grytor, men det mesta hamnar utanför när han provar.

• Mumin80

Våra barn är fyra och knappt två. Ingendera får vara vid spisen, som också är utrustad med spisskydd... Däremot så får fyraåringen gärna vara med och baka, även om hon inte får vara i närheten av ugnen när den öppnas. 

• ViVäntarLois

Vår 2,5-åring är med vid spisen och det har hon "alltid" varit. Är det något som skvätter varmt så står hon lite vid sidan om men oftast kan hon vara ganska aktiv med att hälla i råvaror, blanda, provsmaka osv. Men självklart har hon vuxensällskap hela tiden och hon är väldigt lugn till sin personlighet. 

• Furtuna

Min tjej är för liten för spisen, hon får gärna va med och leka med mjölet när vi bakar men då sitter hon vid bordet, lika så om jag lagar mat o hon vill se på då är det stolen som gäller så jag vet var hon är.. Själv fick jag iaf hjälpa till att laga mat (hacka grönsaker, röra runt i stekpannan och öppna ugnen) när jag va 5 :) så det är väl en lagom ålder? När jag va 10 kunde jag laga egen mat :)

• OF

Mina barn (6 och 8 år) har varsin matdag då de väljer middag och så lagar vi den tillsammans. De får inte använda spisen själva ännu utan vid riskmoment som att hälla av vatten av pasta och potatis så får de gå åt sidan. Den stora får t ex röra i köttfärssåsen själv, medan den yngre får göra det när jag står bredvid och övervakar att det hålls i handtag och inte skvätter runt för mycket.

De har skärt grönsaker och skalat potatis sedan de var ungefär 4-5år.

• Linnez

Min dotter har stått bredvid spisen sedan 1,5. Aldrig vart något problem, men hon har aldrig vart någon som petat på saker. Kokande vatten håller jag henne ifrån med stekpannan är den hon "bestämmer över". Upplever att hon äter maten när hon är med, lagar jag själv samma sak och hon leker i rummet så är det inte lika kul å äta. 

Svar på tråden När var ditt barn redo för att stå vid spisen?