• Ahaa

Sonen har kräkts hela natten men avföringen är normal

Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av liknande situation. Vid hämtning på fsk får jag berättat för mig att ett barn på sonens avdelning hade kräkts under dagen. På kvällen åt han ingenting, satt och petade i maten bara. En liten stund efter han hade somnat k8m den första kräkningen. Han kräktes sedan med jämna mellanrum fram till småtimmarna. Allt detta låter ju onekligen som kräksjuka. MEN! Avföringen är helt normal, dvs fast och "fin". Detta gör mig tveksam om det verkligen är kräksjuka. Detta tillsammans med att storebror på samma fsk fortfarande mår bra samt att varken kräket eller avföringen luktat "magsjuka" (det har ju en väldigt speciell doft som tränger igenom allt och riktigt sätter sig i näsan). Men vad kan det annars vara? Någon som har någon teori?

Styckesindelning funkar inte när man gör inlägg via mobilen, skyll inte på mig
  • Svar på tråden Sonen har kräkts hela natten men avföringen är normal
  • Kontra

Fast avföringen måste ju inte bli annorlunda pga det. Jag tex får aldrig diarré de få gånger jag blivit magsjuk. Sen ang syskonet så kanske han har bättre immunförsvar just nu och klarar sig eller så kommer eländet när som helst ;). Jag tycker iaf att detlåter som magsjuka

• Flickan och kråkan

När mina barn har magsjuka så kräks de först och sedan kommer diaréen när de slutat att kräkas = ett par dagar efter vanligtvis. Sedan finns det andra infektionsvirus som barn också inte helt sällan kräks av som inte ä magsjuka. Rotaviruset är väl ett sådant t.ex. då smittar det inte på samma sätt som vanlig magsjuka.

• Ahaa

Jag tror ju också att det är magsjuka egentligen. Reagerade bara på avföringen eftersom även den påverkas hos oss i vanliga fall. Rota-virus är också möjligt. Jag fick ett par kaskader över mig så det är bara att vänta och se. Blir inte jag eller pappan smittad låter Rota-virus mest troligt. Men åh, det är så jobbigt att jag inte kan låta bli att känna efter hur jag mår. Hoppas på det bästa i alla fall.

• Modernmom

Varför skulle rotavirus vara möjligt? Det har ju gått över, rotavirus är långdraget och tro mig, baksidan är som en rinnande kran även där.

Vad gäller det ni haft är det ju givetvis magsjuka/kräksjuka. Hur du INTE kan tro det pga fast avföring övergår mitt förstånd, men strunt samma. Min dotter kröktes två gånger inatt och har inte heller diarré, men självklart har hon magsjuka.

• Modernmom

Som någon annan skrev, olika barn tar det olika. Min son var lös i magen och hade lite ont i magen i onsdags, men eftersom han var precis som vanligt tänkte vi inte mer på det. Nu i efterhand inser vi ju att detta kommer därifrån, bara det att han inte kräkts. Troligtvis har han inte haft tillräckligt bra handhygien när han varig på toaletten och min dotter som är fyra har med mun och fingrar tagit del av diverse bakterier. Det behöver inte vara svårare än så.

• Hs egen

Mina barn har haft magsjuka flera gånger utan att ha diarré. Illamående, kräkningar eller diarré är alla tecken på magsjuka, tillsammans eller var för sig.

believe
  • modsey

Självklart är han magsjuk, långt i från alla får diarré och en del får bara det och kräks inte.
    Lukten behöver heller inte betyda att man kan avgöra vilken sjuka man har.

• Ugge

Calici virus (Vinterkräksjuka). Ger bara kräkningar.

Om man får kräkningar som sen övergår med diarre så är det Rotavirus.

• Ahaa

Tack för era svar!

Magsjuk var han ju givetvis på något sätt eftersom han kräktes. Resten av familjen klarade oss undan smitta, så antar att det är något han ätit/druckit. Kanske detsamma gällde för det andra barnet som hade kräkts på avdelningen.

• modsey
    Ahaa skrev 2014-01-28 13:18:55 följande:
    Tack för era svar!

Magsjuk var han ju givetvis på något sätt eftersom han kräktes. Resten av familjen klarade oss undan smitta, så antar att det är något han ätit/druckit. Kanske detsamma gällde för det andra barnet som hade kräkts på avdelningen.
    nja magsjuka får man av virus eller bakterier, matförgiftning av dålig mat.
    Så en hederlig magsjuka sätter jag en peng på :)
  • modsey
    Ugge skrev 2014-01-28 13:02:25 följande:
    Calici virus (Vinterkräksjuka). Ger bara kräkningar.

Om man får kräkningar som sen övergår med diarre så är det Rotavirus.
    nej inte alls.
    calici behöver man inte kräkas av, utan flera får bara diarée-
    Diarée kan man få av rotavisu och en hel del andra baciller,
    Hur man reagerar är totalt olika för olika personer
  • Marengen

Min familj hade magsjuka för ett par veckor sedan, mannen fick diarré, dottern 4 1/2 år, kräktes och feber, sonen, 7mån, diarré. Jag blev bara lite dålig i magen fast jag tog reda på både kräk och bajsblöjor, har dessutom bara en toa. Så magsjuka kan te sig på olika sätt!

• Modernmom

Alla former av magsjukor kan komma in both ends. Matförgiftning har man däremot RIKTIGT ont i magen av också, mer än bara vanlig hederlig magsjuka.

• pigglet

Man har förmodligen olika lätt att få magsjuka på olika sätt. I vår familj (som hunnit ha magsjuka över 50 gånger under småbarnsåren!) gäller följande:

Jag själv, mamman får alltid diarré, det börjar så och fortsätter så, blandat med några enstaka kräkningar.

Pappan kräks alltid först några gånger, ibland diarré senare

Äldsta dottern kräks hysteriskt timme efter timme. Börjar gärna om efter något dygn. I flera omgångar. Vansinnigt sjuk. Har aldrig provat att ha diarré.

Mellanbarnet och yngsta kräks också hysteriskt och blir lite på liv och död så där, får ofta diarré efter något dygn.

Ofta smittas någon, ibland smittas otroligt nog ingen annan.

• Ugge

Jag e lycklig över att vi är immuna mot både Calici och Rota i familjen. Cool

Svar på tråden Sonen har kräkts hela natten men avföringen är normal