• bf2014

BF datum efter ultraljud eller efter sista mens?

Jag väntar andra barnet.

Har en väldigt oregelbunden menscykel, kan variera allt från 28 dagar till 40. En mensapp har räknat ut under ett år att min ungefärliga cykel blir 34 dagar.

När jag räknar efter sista mensens första dag med 34 dagars cykel får jag ett mycket senare BF datum än vad jag har fått från BM.

Jag har gjort 5 olika sorters ultraljud under denna graviditet.
    * Ett vid inskrivningen i v 9,
    * ett akut ul pga en blödning i v 10,
    * ett vid KUB i v 12-13 (?)
    * ett vid RUL i v 19 
    * Samt så gjorde BM ett ultraljud i v 35 om jag inte minns helt fel. (då mättes dock inte bebisen)

Borde de inte sett på alla dessa ultraljud om datumet skulle vara längre fram? På rul blev jag påplussad 1-2 dagar mot vad jag fått på inskrivningen.

När jag räknar enligt sista mensens första dag, med 34 dagars cykel får jag BF ca 10 dagar senare än vad BM har angett.

Jag gick över ca 14-16 dagar med första barnet (minns inte exakt) och tänker mig att det hade med min oregelbundna cykel att göra, och att det kanske faktiskt stämmer med det jag räknar ut. 

I dagsläget är jag beräknad att föda 6 feb... men kanske lika bra att ställa in sig på mitten av feb ist?

• Svar på tråden BF datum efter ultraljud eller efter sista mens?
  • bf2014
    1987varettfintår skrev 2014-01-24 10:50:46 följande:
    man brukar väl gå efter RUL.
    i v.17-18 kan bm se med en felmarginal på +-7dagar hur gammalt fostret är.
    Ja jag har också alltid tänkt så.. men så slog det mig idag att jag skulle räkna ut för skoj skull och så blev det så stor skillnad i BF datum. 
    tänkte bara om det hade något samband med att jag gick över tiden sist.

(går hemma här nu om dagarna och bara väntar och väntar, därav all dötid till att gå och fundera haha) usch vill och orkar inte gå över tiden denna gång också, är såå trött på magen nu.
  • bf2014
    1987varettfintår skrev 2014-01-24 10:57:58 följande:
    ingen aning om det kan ha samband. Du vet inte när du hade ägglossning då?
    nä tyvärr
    Nåväl, det återstår ju att se när bebisen kommer Bara jag som är så otålig.
  • 1987varettfintår

ja man är ju verkligen otålig då man går över tiden. Varje dag kändes som en evighet minns jag.....gick en vecka över..
    Lycka till!!

• Flickan och kråkan

Jag har haft benkoll på ÄL vid alla mina tre graviditeter. Sista mensen stämmer inte riktigt eftersom jag har en längre menscykel än 28 dagar och dessutom oregelbunden. Vid RUL har det bara skiljt några enstaka dagar från ÄL så helt i fas så att säga. Mina barn tittade ändå ut i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Sista barnet trodde jag hade bosatt sig i min mage för alltid . Allt är ju relativt .

• bf2014
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 11:35:08 följande:
    Jag har haft benkoll på ÄL vid alla mina tre graviditeter. Sista mensen stämmer inte riktigt eftersom jag har en längre menscykel än 28 dagar och dessutom oregelbunden. Vid RUL har det bara skiljt några enstaka dagar från ÄL så helt i fas så att säga. Mina barn tittade ändå ut i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Sista barnet trodde jag hade bosatt sig i min mage för alltid . Allt är ju relativt .
    hehe okej, ja de kommer väl när de själva väljer att de vill komma ut Men att gå över tiden med 2 v som sist är jag inte så sugen på.. såklart. Hade gärna fått komma igång typ nästa vecka! 
  • bf2014

Förresten, hur har andra förlossningen varit för er? Snabbare? ondare? i jämförelse med första?

• Flickan och kråkan
    bf2014 skrev 2014-01-24 11:58:27 följande:
    Förresten, hur har andra förlossningen varit för er? Snabbare? ondare? i jämförelse med första?
    Första: 11,5 timme. Startade med vattenavgång. 4 timmar på förlossningen.
    Andra: 5 timmar lite drygt. Startade med vattenavgång. 1,5 timme på förlossningen. Väldigt mycket intensivare. Var bara öppen 3 cm 50 minuter innan han föddes, så den aktiva fasen gick fort.
    Tredje: 3 timmar lite drygt. Startade med värkar. 16 minuter på förlossningen.

Alla tre förlossningarna startade på natten, startade spontant och var okomplicerade.
  • bf2014
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 12:44:10 följande:
    Första: 11,5 timme. Startade med vattenavgång. 4 timmar på förlossningen.
    Andra: 5 timmar lite drygt. Startade med vattenavgång. 1,5 timme på förlossningen. Väldigt mycket intensivare. Var bara öppen 3 cm 50 minuter innan han föddes, så den aktiva fasen gick fort.
    Tredje: 3 timmar lite drygt. Startade med värkar. 16 minuter på förlossningen.

Alla tre förlossningarna startade på natten, startade spontant och var okomplicerade.
    Okej, ja det var ju stor skillnad mellan alla tre då! Jag hoppas på att denna förlossningen kommer att gå lite fortare än förra, då tog den 16 timmar från första värk. kändes som en evighet.
  • Flickan och kråkan
    bf2014 skrev 2014-01-24 13:25:27 följande:
    Okej, ja det var ju stor skillnad mellan alla tre då! Jag hoppas på att denna förlossningen kommer att gå lite fortare än förra, då tog den 16 timmar från första värk. kändes som en evighet.
    Det gör den säkert. De brukar ju göra det .
Svar på tråden BF datum efter ultraljud eller efter sista mens?