• Matilda13

Emma/Maja

Vilket namn är finast? Kommentera gärna om vilja associationer ni får till namnen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emma/Maja
  • Matilda13
    Malima skrev 2014-01-24 12:40:05 följande:
    Emma tycker jag låter så vanligt och associerar till vem som helst

Ja, det är ett väldigt vanligt namn. Det är rätt trist. Dessvärre är det inget ovanligare namn som jag har fattat tycke för, tråkigt nog...:(
  • Sissel

Jag hade 6 stycken Emma i min klass när jag gick i skolan, inte kul. Synd att det är så vanligt, ganska fint namn.
    Maja är sött och jag kopplar det inte till någon speciell person, så det får min röst :)

• Natulcien
    Matilda13 skrev 2014-01-24 14:27:42 följande:

Ella associerar jag dessvärre till flera patienter på ett sjukhem som jag jobbade på tidigare. Ella på spanska betyder hon. Har spansk släkt så det känns lite intetsägande.
    Okej. Jag förstår. Negativa associationer är ju inget vidare. Men det finns ju många andra vackra alternativ om det är just det enkla, korta, rena du är ute efter..? Anna, Sara, Lina, Eva, Vera etc.
  • fluu

Svårt. Emma är ett av mina hatnamn. ALLA från min ålder och ner till typ fem heter så. Det är ett ganska tråkigt, grått och platt namn. Men gångbart. De flesta Emmor jag har känt har dessutom varit hemska. Maja är för mig smeknamn och alldeles för gulligt. Sådär på vuxen., men gärna annat dopnamn och så Maja som smeknamn.
    Emma förknippar jag mest med Watson, Thompson och med Jane Austens verk. Maja med gräddnos.

Röstade på Maja ändå... hatet mot Emma är för stort;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Matilda13
    Natulcien skrev 2014-01-24 15:04:54 följande:
    Okej. Jag förstår. Negativa associationer är ju inget vidare. Men det finns ju många andra vackra alternativ om det är just det enkla, korta, rena du är ute efter..? Anna, Sara, Lina, Eva, Vera etc.

Anna ligger på första plats namnstatistiskt i hela Sverige, för många som heter det. Sara var vårat tredje val faktiskt.

Jag känner faktiskt inte någon som heter Emma eller Maja, inte när jag växte upp heller.
  • Fredrika80
    Natulcien skrev 2014-01-24 13:04:14 följande:
    Ett vackrare alternativ till Emma är annars Ella.
    Om jag får föreslå så är även Ebba ett bra alternativ till Emma, känns inte lika vanligt som Emma heller.
  • Fredrika80
    Matilda13 skrev 2014-01-24 14:32:47 följande:

Är det så vanligt nu...helt otroligt!
    På vår sona förskola med nästan 100 barn finns ingen Maja.
  • Matilda13
    Fredrika80 skrev 2014-01-24 22:28:27 följande:
    Om jag får föreslå så är även Ebba ett bra alternativ till Emma, känns inte lika vanligt som Emma heller.

Gillar inte alls Ebba, låter som ett smeknamn och får associationer till en gammal tant . Men tack för förslaget!
  • Matilda13
    Carolina01 skrev 2014-01-24 23:15:03 följande:
    Båda är fina men så sjukt vanliga, tyvärr blir det tråkigt då tycker jag!

Dessvärre tycker jag de vanligaste namnen är finast, har verkligen försökt hitta ovanligare namn.
  • IsDimma

Emma. Maja är fult.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Fredrika80
    Matilda13 skrev 2014-01-24 23:29:58 följande:

Gillar inte alls Ebba, låter som ett smeknamn och får associationer till en gammal tant . Men tack för förslaget!
    Tycker du? Jag gillar iallafall Ebba skarpt och tycker inte det är en gammal tant utan en sportig ordenlig tjej!

Idag träffade jag en Emma på jobbet, hon var snygg (om man nu får tycka så om sina medsystrar), ödjmjuk och mycket vass på det hon gjorde. Namet passade henne perekt tycker jag, det är associationen av  Emma för mig.
  • SannaM

Emma är ju ett extremt vanligt 80- och 90-talsnamn, men inte lika många barn nu får ju namnet så tror inte det kommer finnas lika många Emmor i klasserna om 7 år Därför fick Emma min röst. Maja... nä.

• fluu
    SannaM skrev 2014-02-01 12:38:58 följande:
    Emma är ju ett extremt vanligt 80- och 90-talsnamn, men inte lika många barn nu får ju namnet så tror inte det kommer finnas lika många Emmor i klasserna om 7 år Därför fick Emma min röst. Maja... nä.
    Emma låg på topp tio fram till förra året och nu har det visserligen dalat snabbt till plats fjorton, men jo, det kommer nog komma många små Emmor i flera år till.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Emma/Maja