• Anonym (Orolig mamma)

Någon mer med minskade fosterrörelser i v 26-28?

Är gravid i v 27+0. Har tidigare känt av bebisen mkt, vid många tider per dygn o kraftiga sparkar. Nu sedan två veckor så har rörelserna minskat drastiskt o de är nu bara lite buffar. Vet att jag har ett påverkat flöde i navelsträngen o att de ändå är inte superfarligt just nu. Bebisen lite mindre typ 15-20% liten. Har klagat på detta när jag gjort TUL o flödesmätning. Fick då göra flera ctg som var svåra att få godkända. Nytt ctg o ul till vecka. De påstår att det inte är ngn fara med bebisen men jag har en känsla att så inte är fallet. Min bebis har ändrat karaktär o liknande på sina sparkar att det nästan känns som om den är "svag"!! Få bara höra att bebisen kan ha lugna perioder!

Har det varit så för er? Att er bebis har minskat kraftigt i aktivitet, från kraftigt till svagt o det ändå var/är okey???

• Svar på tråden Någon mer med minskade fosterrörelser i v 26-28?
  • NLAL

Varför inte åka in till förlossningen? Det är inte okej (som många vill påstå) att fisterrörelserna minskar.

• Anonym (Orolig mamma)

Jag var där igår o de gjorde ul o ctg. Ctg blev först inte godkänt o fick komma tillbaka senare o göra ett nytt som tog tid innan det blev godkänt. Känns som de liksom inte tycker det är jättekonstigt. Bara uppföljning nästa vecka. Är Såå rädd att bebisen inte mår bra

• semlorna

Tycker det låter väldigt konstigt. Visst att rörelserna ändrar karaktär ju mindre plats i magen det blir men där är du ju inte än. Dessutom ska bebisen inte bli lugnare utan bara andra typer av rörelser.

• Anonym (Orolig mamma)

Ingen som haft mindre o svagare rörelser utan att det var ngt tokigt?

• jennii89

Jo... jag hade det i v 26 tror jag det var. Vart jätte orolig. Kände henne jätte jätte svagt bara o mer o mer sällan. Fick åka in på kk och kolla hjärtljudrn o göra ul. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Det kan vara så att bebisen ligge vänd o sparkarmot ryggen... då känner man bebis betydlig mindre! Men du ska absolut kolla upp det. Men som läkaren sa till mig "i dem veckorna är det nästan ALLTID falskt alarm, att man känner bebis mindre beror oftast på helt ofarliga saker" men som sagt, kolla upp.

• Anonym (Orolig mamma)
    jennii89 skrev 2014-01-25 13:25:44 följande:
    Jo... jag hade det i v 26 tror jag det var. Vart jätte orolig. Kände henne jätte jätte svagt bara o mer o mer sällan. Fick åka in på kk och kolla hjärtljudrn o göra ul. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Det kan vara så att bebisen ligge vänd o sparkarmot ryggen... då känner man bebis betydlig mindre! Men du ska absolut kolla upp det. Men som läkaren sa till mig "i dem veckorna är det nästan ALLTID falskt alarm, att man känner bebis mindre beror oftast på helt ofarliga saker" men som sagt, kolla upp.

Tycker dock det är konstigt att det varat i ca 2 veckor. Enl ul skall bebisen ligga så benen skulle sparka vid naveln. Känner inget där endast små bubbel strax ovanför blygbenet vilket man skulle kunna tro det är från de små händerna! Blää hatar detta. Hemskt när man vet att flödet är sämre o bebisen är mindre än vad den skall vara för tiden. Är det näringsbrist som gör att den inte orkar, är den sjuk? Ctg kurvan blev i förrgår inte godkänd först för det var dippar ner mot 110, när den annars låg på 160. Blir frustrerad av att bara vänta. Jag känner det är ngt tokigt, rörelserna blir svagare o svagare o kommer bara ngn gång per dag. Vill bara bebisen skall få vara kry o pigg.
  • mamaleona

Med tanke på fynden dom konstaterat (dvs påverkat flöde, tillväxten samt inte bra ctg) samt att rörelserna minskar skulle jag som bm råda dig att åka in akut för kontroll igen. Dom är där för dig (er) och din oro bör tas på allvar, den är dessutom befogad. Lycka till, stå på dig.

• jennii89

Tycker att du ska lita på din magkänsla och åka in och kolla akut faktiskt. Inte okej att dom har kontroller så sällan med tanke på situationen. Kan ju lugna dig med att sålänge du känner NÅGOT varje dag, ca 10 rörelser om dagen (e inte helt 100 på att de e 10 ggr i den veckan) så ska det vara lugnt osvsett hur svaga/starka rörelserna är. Det var vad jag fick höra. Men skulle inte våga sitta här bakom min dataskärm o säga att du kan vara lugn för det e vad jag fick höra, så jag råder dig att åka in. Skäms inte!

• Anonym (Samma här)

Jag har haft så under flera perioder denna grav. Bebisen kan röra sig, vrida och vända massor med gånger. Har haft som små bubbel och trott att det avtagit i styrka men det har inte varit några fel alls. Fått förklaringen att den säkert legat vänd åt ett annat håll. Var in på koll i veckan, då jag ramlat och slagit i magen, v34. Läkaren gjorde ul och sa oj, vilka buffar, det kände du va? Nix, kände det inte alls!

Min bebis var 20% för lite än runt v27 nånstans, i 32 var det "bara" 10%, fick tipset att vila i massor, så kommer bebis växa på sig och då blir sparkarna tydligare också.

Lycka till!

• Anonym (Orolig mamma)

Har varit ikontakt med förlossningen o läkaren nu. Fått tid imorgon på dagen för nytt ctg då även läkaren ville utesluta ngt.

Blää är bara Såå orolig o ledsen!

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-01-25 16:49:04 följande:
    Jag har haft så under flera perioder denna grav. Bebisen kan röra sig, vrida och vända massor med gånger. Har haft som små bubbel och trott att det avtagit i styrka men det har inte varit några fel alls. Fått förklaringen att den säkert legat vänd åt ett annat håll. Var in på koll i veckan, då jag ramlat och slagit i magen, v34. Läkaren gjorde ul och sa oj, vilka buffar, det kände du va? Nix, kände det inte alls!

Min bebis var 20% för lite än runt v27 nånstans, i 32 var det "bara" 10%, fick tipset att vila i massor, så kommer bebis växa på sig och då blir sparkarna tydligare också.

Lycka till!

Tack! Det värsta är att jag redan är sjukskriven sedan många veckor tillbaka med order om vila o mkt sängläge. Vet inte hur jag skulle kunna få bebisen att växa mer med mer vila få jag redan ligger i stoet sett hela dagen!
  • Anonym (Orolig mamma N)

Hej, Hur mår din bebis idag? Jag vet att detta var länge sedan. Vill bara kolla för att jag gjorde precis ctg i vecka 26+3. Vilka veckor gjorde du ctg?

Svar på tråden Någon mer med minskade fosterrörelser i v 26-28?