• Anonym (Anhörig)

Vad har mamman för rättigheter/skyldigheter?

Har en man i min närhet som blev tillsammans med en psykiskt ostabil kvinna & inom ett halvår vänta dom barn. För att göra en lång historia kort:

Innan barnet var fött kom det in orosanmälan till soc pga mammans psykiska mående. Soc va ut ganska omgående efter barnet fötts & erbjöd stöd. Men mamman valde att flytta hem till sin hemort X antal mil ifrån pappan & barnet efter endast 4 veckor trots att både pappan & andra försökt få henne att ta emot hjälp... Hon fick information om hur viktigt det var att träffa barnet minst varannan dag för att få en anknytning men nu när det gått 1,5 år har hon inte varit & hälsat på ens en gång per månad. Pappan har åkt dit men när interesset inte finns blir det svårt. Pappan har ensam vårdnad (mest pga det praktiska) men mamman klagar över att hon inte får ha barnet själv....

Pappan är osäker på vilken psykisk status mamman har (skriver en massa på sin blogg om svarta tankar & annat som visar på svår psykisk ohälsa). Sedan känner mamman inte sitt barn & visar inget interesset mer än att gnälla över att hon inte får ha barnet själv.. Han har aldrig hindrat henne från att träffa barnet & skulle mest av allt vilja att dom har en nära relation.

Om nu mamman drar detta till familjerätten, har hon rättigheter att ha barnet själv när hon uppenbarligen inte är frisk eller haft nåt interesset att lära känna sitt barn & skapa en relation.

I den bästa värld blir mamman frisk & träffar sitt barn oftare & kan med tiden ha barnet själv men om inget hänt på så lång tid undrar man ju...

Frågan är som sagt vad för rättigheter hon har om hon inte skött sina skyldigheter????

• Svar på tråden Vad har mamman för rättigheter/skyldigheter?
  • Loriyana

Hmm, intressant fråga. Är själv nyfiken på vad som är "rätt". Är själv ensamstående med min dotter som nu är 7 år gammal. Hon har dessutom särskilda behov (OCD) Hennes pappa lämnade oss under graviditeten men jag har aldrig hindrat honom från att träffa henne. Tyvärr har han varit väldigt upptagen och inte haft tid att träffa henne så ofta. Nu när hon är äldre så pratar han om att hon ska börja spendera lov hos honom, men hon totalvägrar. Han har aldrig varit ensam med henne och han har enbart träffat henne några gånger om året. Jag vill gärna att de har en bra relation men jag oroar mig över hur mitt barn kommer att reagera om jag pressar henne? 

• Anonym (Anhörig)

Det är ju lite samma där, man måste ju lära känna sitt barn & få en god relation innan det ens är att tänka på att vara själv med den föräldern... Vi hoppas några svarar & berättar sina erfarenheter!

• Anonym (Z)

Tänkte svara men såg sen att du efterlyser erfarenheter och jag kan bara tala om vad lagen säger så lycka till med allt

• Anonym (Anhörig)

Svara gärna vad lagen säger!!!!

• Anonym (Anhörig)

Ingen????

• Brumma

Vet inte hur det blir om hon har en dokumenterad sjukdomsbild, men att hon tidigare inte visar intresse spelar mindre roll om hon stämmer för umgänge. Då tittar de på engagemanget NU. Det vanligaste är vad jag förstår att man kommer fram till ett umgängesschema med upptrappning. Dvs att hon får först lära känna barnet i pappans närvaro, gärna täta korta umgängen. Sedan börja ha barnet ensam under kortare perioder (tex gå till lekplatsen eller liknande) för att senare utöka till en övernattning i veckan. När barnet är två år brukar man säga att det klarar av vh umgänge men för att komma dit krävs ju som sagt en upptrappning.

Jag skulle tro att hon kommer få umgänge med umgängesstöd till att börja med. Skulle jag varit pappan hade jag yrkat på det. Att hon inte skulle få umgänge alls är ganska otänkbart då man bevisligen måste utgöra en fara gör barnet för att inte få igenom det. O då brukar det ändå gå med umgängesstöd.

Har mamman ngn i sin närhet som pappan litar på? En mamma, syster eller bror tex? Ett sätt är ju att få inskrivet att umgänge enbart får ske i denna persons hem med personen som övervakare.

• Fosfor

Historia har ingen betydelse i umgängestvister. Visar en förälder intresse för ett umgänge med sitt barn så får den det kan man säga. Eftersom kontakt med båda föräldrar anses, och vanligtvis är, bättre än kontakt med en förälder.

Om den andra föräldern propsar på dra upp historia kan den anses försöka stå ivägen för barnets rätt till båda föräldrar och det är aldrig positivt.

Svar på tråden Vad har mamman för rättigheter/skyldigheter?