• annanasglass

Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?

Satt och åt frukost och insåg att jag kom upp i Livsmedelsverkets dagsbehov av frukt och grönt redan. Funderade på hur det är för andra, kommer ni upp i dagsbehovet frukt och grönt under en dag? Det handlar alltså om 500 gram, eller "3 frukter och 2 rejäla nävar grönsaker" som livsmedelsverket uttrycker det. Om inte, hur mycket äter du? Vad för slags frukt/grönsaker väljer du? Eller du kanske äter flera kilo varje dag? Berätta =)

Själv drack jag 1 glas juice, åt ca 100 gram grönkål, ca 100 gram grönsaksstavar och 280 gram bönor till frukost vilket blir ca 500 gram frukt och grönt.

"Vad är frukt och grönt?

Med frukt och grönt menas livsmedel från matcirkelns tre sektorer frukt och bär, grönsaker respektive rotfrukter.

I gruppen frukt och bär ingår, förutom färsk frukt och färska bär, även torkad frukt och juice.

Till grönsaker hör till exempel kål, tomater, broccoli, paprika och bladgrönsaker, som mangold, spenat och sallat. Ärtväxter – eller baljväxter som ärtor, bönor och linser, räknas också hit.

Rotfrukterna morot, rödbeta, kålrot, rova med flera är en annan viktig del av ”gröntgruppen”. Potatis är också nyttig och innehåller både fibrer, mineraler och vitaminer - särskilt vitamin C.

Potatis räknas inte in i Livsmedelsverkets kostråd om frukt och grönt."

Källa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/Frukt-och-gront-/

• Svar på tråden Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?
  • Limpan3

Äter grönsaker till varje måltid.. Äter aldrig rotfrukter eller frukt.. Bär ibland.

• k girl

Absolut, men jag äter mer grönsaker än frukt.

• Frida73

Ja, numera gör jag det. Tänker aktivt på det och försöker få i mig av olika färger varje dag. Äter en hel del bär med.

Det är olika på säsong vad jag äter, men idag t.ex. kom första näven i morse till frukosten med rikligt av frysta svarta vinbär och lingon på rågflingsgröten. En banan till förmiddagsmellanmål. Kokt broccoli, blomkål och morötter till lunch. Ugnsbakade rotsaker till middagen och varma hallon och blåbär till efterrätt.

• Biffus

Jag äter mer än så... Äter väl ca 0,5-1 kg grönsaker ("riktiga" grönsaker, inte isbergssallad) och minst 0,5 kg frukt. Oftast blir det mer, men det beror på hur mycket lagad mat (typ matkorn, havregrynsgröt eller liknande) jag äter.

Förut åt jag uteslutande frukt och grönsaker, så då blev det många kg per dag. Tror att mitt "rekord" är ~7 kg på en dag (då var det mest vattenmelon iofs).

• svårt med grönt

Jag har väldigt svårt att få i mig grönsaker. Jag är otroligt petig och kräsen med mat och varit det sedan jag var liten och mina föräldrar krävde aldrig av mej att smaka på något som jag inte gillade (jag kunde tycka saker jag aldrig smakat på var äckligt och läskigt och sådan är jag fortfarande)
    men nu har jag en liten i magen som behöver att mamma äter mer grönsaker och jag har försökt men det går inte. Det är inte det att det smakar illa, det är ångesten som sprider sig i kroppen som om jag har en fobi.
    Men jag har löst det med en juicepress. Jag pressar morötter och blandar ut det med apelsinjuice och om jag blundar så smakar det bara apelsin och då kan jag dricka det. Får i mig ca tre morötter på ett stort glas. Gurka och isbergssallad kan jag äta så det äter jag rikligt till varje måltid och sen öser jag på med frukt som jag älskar.
    Så ett tips till er som är som jag, drick grönsakerna och blanda ut det med något du tycker om så slipper man kämpa emot klökningarna genom att tugga på morötter ;)

• Fjärilslarv

Inte just denna vecka då jag är sjuk, men en vanlig dag ja.

• Fjärilslarv

när det gäller frukt är jag en periodare nu är det banan och apelsin.
    vår standardsallad till maten innehåller:
    sallad
    spenat
    gurka
    tomat
    paprika
    morot

vi har även en del grönsaker i maten.

• Rodhakestigen

Japp, ibland blir det mer än så. Föredrar en väldigt grönsaks/frukt/bär-kost.

Idag:

2 äpplen, 2 clementiner, grönsakssoppa, 2 mindre morötter. Oftast täcks mer än halva tallriken med grönt vid måltid. Är vegetarian.

• MadHatter

Ja det borde jag göra men inte med den fördelningen som du angav tror jag. Mest fördelat på grönsaker och bär.Men äter en del frukt med, bananer, avocado, melon, grapefrukt, främst. Bär och bananer har jag i frukostyoghurten och de andra frukterna har jag främst i sallad. Äter sällan frukt "naturellt". (Förutom jordgubbar på sommaren och ananas ibland som jag älskar men är noga med vad jag köper såndet blir inte så ofta.)

Mina måltider är oftast grönskasbaserade, typ gratäng, gryta, sallad, soppa med grönsak som bas.

Äter också rätt mycket baljväxter.

• Utropstecknet

Jag har "fruktosmage" vilket innebär att jag inte kan äta frukt (några skivor banan eller en jordgubbe går an någon gång ibland på full mage) så frukt är helt uteslutet ur kosten.

Nej, jag får inte i mig 500 gram varje dag, ligger nog närmare 300 gram skulle jag tippa.

• Tusselina

Äter jag "riktiga" måltider under dagen så når jag oftast långt över, men är lite oregelbunden och petig med mat.

Generellt äter jag inte frukt alls då jag mår fruktansvärt dåligt av de flesta frukter i större mängd. I princip bara ananas funkar så det blir färsk ananas någon gång ibland. Tål bär lite bättre så blir lite oftare framförallt blåbär och jordgubbar. Ibland körsbär. Just det tål mango också, om den varit fryst först. 

Däremot äter jag oftast mycket grönsaker, inte alltid många sorter samtidigt men i stora portioner. Favoriten är broccoli. Gillar även blomkål och vitkål. Morötter och haricoverts samt små ärtor (endast små gröna, gillar inte de stora) är också vanligt. I perioder blir det också mycket wookade grönsaker och då hör vattenkastanjer, minimajs och bambuskott till favoriterna. Färdiga frysta blandningar är praktiskt men alltför många innehåller sockerärtor vilket är riktigt äckligt. Spenat funkar också, men endast i tillagad form. Lök och paprika i mer sparsam mängd. 
    De grönsakerna ovan äter jag i tillagad form och ofta blir det rätter där de är basen (inte för att jag är vegetarian utan för att det helt enkelt är gott). 

Beroende på pris blir det också rejält med isbergssallad (älskar det), gurka och färsk tomat. (struntar helt i att det är mest vatten i isbergssallad och gurka äter det helt och hållet för att jag gillar det men inte när affärerna får för sig ta 40 kr/kg för det). 

Men det är verkligen inte för att livsmedelsverket säger något om det. Skiter fullständigt i vad de säger om saken faktiskt. Jag äter de grönsaker jag gillar för att jag gillar dem. Ingen annan anledning alls faktiskt (förutom då valet styrs efter vad som är rimligt pris för tillfället i förhållande till kvalitet). Sen råkar det bli bra mycket mer än vad de rekommenderar de flesta dagar. 

Svar på tråden Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?