• Anonym (Mia)

När sluta med nattblöjan?

Min dotter fyllde nyss 3år och är blöjfri på dagarna. Vi började pottträna henne i somras när hon var 2,5 år och det gick bra. Nu funderar jag om det inte är dags att ta bort blöjan på natten. Vad tror ni?

Hur gjorde ni när era barn skulle sluta med nattblöjan?
    Vår dotter får prova kissa innan läggdags. Ibland är det kiss i blöjan på morgonen, ibland inte.

Tar gärna emot lite tips!

• Svar på tråden När sluta med nattblöjan?
  • Anonym (men SUCK!!!)
    Anonym (Q) skrev 2014-01-26 11:21:16 följande:

Nej du, nu läser du in egna värderingar i det hela. Att låta någon medvetet ligga i blöta sängkläder är elakt oavsett ålder. Om du läser en gång till så skriver jag, från egen erfarenhet, att man ofta bara behöver väcka en gång per natt. Och det är väl inte så farligt...eller?
    Jo man får ju ligga i blöta sängkläder om man kissar på sig på natten. 
  • Anonym (Mia)

Ok tack för tipsen:) Jag tänker inte väcka min dotter mitt i natten titt som tätt. Tror hon vaknar om hon ligger i kalla blöta kläder.

Vi pratar mkt här hemma och berömmer henne att hon är så duktig som går på pottan av eget intiativ när hon är kissig och bajsig. Bajsa tog sin lilla tid men nu funkar det bra.

Frågan är om jag ska vänta lite längre tills blöjorna för det mesta är torra på morgonen eller om jag ska prova redan nu? Vill inte pressa fram något. Därav tyckte jag det var intressant att höra när ni andra tog bort blöjan och hur det gick till.

• viseversa
    Anonym (Mia) skrev 2014-01-26 11:42:58 följande:
    Ok tack för tipsen:) Jag tänker inte väcka min dotter mitt i natten titt som tätt. Tror hon vaknar om hon ligger i kalla blöta kläder.
    Vi pratar mkt här hemma och berömmer henne att hon är så duktig som går på pottan av eget intiativ när hon är kissig och bajsig. Bajsa tog sin lilla tid men nu funkar det bra.
    Frågan är om jag ska vänta lite längre tills blöjorna för det mesta är torra på morgonen eller om jag ska prova redan nu? Vill inte pressa fram något. Därav tyckte jag det var intressant att höra när ni andra tog bort blöjan och hur det gick till.
    JAG tycker du ska vänta tills blöjorna är torra oftare än blöta på morgonen innan du testar att ta bort dom på nätterna. Hon är 3 år. Tid finns. Det är inte bråttom.
  • Evm

Jag läste nånstans att om barnet har tre torra nattblöjor i rad är barnet redo att sluta med blöjan. Vår dotter hade tre rad när hon var ca 3.5 så vi slutade då och hon har aldrig kissar på sig på natten. Så här i efterhand är jag osäker på hur tillförlitlig källan jag läste på var men det funkade för oss iaf. Men i vilket fall känns det ju konstigt att sluta medans hon fortfarande kissar på nätterna.

• mariaheterjag

Jag tycker du ska vänta ett tag. Så småningom kanske hon själv ber om att få slippa blöja på natten. Så var det för vår son, och då var han redo, det var kanske ett halvår efter att han slutat med blöja på dagen. Han hade aldrig torra blöjor på morgonen. Vaknande han och kände att han hade blöja på sig så kissade han i den. Men när vi tog bort den gick han på pottan istället. Så att vänta tills blöjan är torr behöver man inte alltid göra,

• Anonym (vänta)

Befinner mig i snarlik situation. Har en pojke som är precis 3år, han har varit torr dagtid i ungefär ett halvår. Nattetid har han fortfarande blöja.

Men, jag förstår inte stressen med att ta bort nattblöjan. Han vaknar vissa nätter och behöver gå upp och kissa. Vissa nätter sover han sig genom och blöjan är torr, lika så sover han sig genom nätter och blöjan är blöt.
    Han har som mest varit torr en vecka i taget, men oftast brukar det vara två-tre dagar torr o en-två dagar blöt.
    Jag tänker låta honom ha kvar blöjan tills den faktiskt är torr varje morgon en längre tid.

Tycker det känns så onödigt att riskera att han ska behöva sova i blöta lakan, och har inte heller möjligheten att tvätta mer än max 2ggr/vecka så det är inte hållbart för oss med massa kissiga lakan (och täcke!)

• Anonym (vänta)
    mariaheterjag skrev 2014-01-26 19:27:16 följande:
    Jag tycker du ska vänta ett tag. Så småningom kanske hon själv ber om att få slippa blöja på natten. Så var det för vår son, och då var han redo, det var kanske ett halvår efter att han slutat med blöja på dagen. Han hade aldrig torra blöjor på morgonen. Vaknande han och kände att han hade blöja på sig så kissade han i den. Men när vi tog bort den gick han på pottan istället. Så att vänta tills blöjan är torr behöver man inte alltid göra,
    Men det märker man om de kissar i blöjan bara för att de har blöja.

Min son säger till att han vill kissa även om han har blöja på sig. Och håller sig så länge han kan i vaket tillstånd, trots blöja, om man inte har tillgång till en toalett direkt
  • 5by5

Tills ett blöjpaket har varit torrt varje morgon kör vi på. Tar en ny blöja varje kväll och när paketet är slut (om alla blöjor varit torra) anser jag att hon är blöjfri på natten.

• MajaVira
    Anonym (Q) skrev 2014-01-26 11:21:16 följande:

Nej du, nu läser du in egna värderingar i det hela. Att låta någon medvetet ligga i blöta sängkläder är elakt oavsett ålder. Om du läser en gång till så skriver jag, från egen erfarenhet, att man ofta bara behöver väcka en gång per natt. Och det är väl inte så farligt...eller?
    Numera har man kommit fram till att väcka barnet snarare kan göra att det tar längre tid för barnet att bli torrt på natten, eftersom kroppen det inte bryter vanan att kissa på natten.

Och för övrigt är det lika enkelt att "lära" barnet att vara torrt på natten som om vi vuxna skulle försöka att endast ligga på höger sida hela natten, utan att få vända sig en enda gång. Att bli torrt på natten styrs av hormoner, det enda man kan träna är att barnet kissa på pottan/toaletten på morgonen istället för i blöjan.
  • mariaheterjag
    Anonym (vänta) skrev 2014-01-26 19:39:41 följande:
    Men det märker man om de kissar i blöjan bara för att de har blöja. Min son säger till att han vill kissa även om han har blöja på sig. Och håller sig så länge han kan i vaket tillstånd, trots blöja, om man inte har tillgång till en toalett direkt

Fast det är väl inte säkert. Även om barnet säger till i vaket tillstånd att de behöver kissa trots blöja så kanske det är bekvämt att ta till blöjan på morgonen om barnet är trött och typ halvsover. Jag gick och väntade på torra blöjor "som man ska" innan jag förstod hur det låg till.
  • MsM84

Jag tog blöjan på natten när sonen var 3,5 och varit torr dagtid i ett halvår. Då hade blöjorna varit torra på morgonen i en vecka. Sen hade vi 1,5 år med olycka nån gång i veckan. När han blev fem slutade olyckorna och det har aldrig hänt sen. Han var helt enkelt inte redo hormonellt. Gör livet enklare för er och vänta med nätterna till varje blöja varit torr en period. Lycka till!

Svar på tråden När sluta med nattblöjan?