• Trillerilla

Förstörd tavla - ersättning?

Hej!

För några år sedan fick jag i present en tavla av en släkting som är konstnär. Vi lämnade in den för inramning hos en välkänd glasmästare och blev jättenöjda. 
    Efter några månaden släppte tejpen som de satt upp duken med inuti ramen, och liksom "föll ner" inuti ramen. Vi gick tillbaka och de gjorde om upphängningen kostnadsfritt. 
    Nu när jag dammade tavlan ser jag att tejpen "gått igenom", man liksom ser mörka prickar och fläckar där tejpen sitter på baksidan av duken. Det ser ut som att den möglar på baksidan.

Vi är så ledsna! Att duken släpper går ju att rätta till, men nu är ju själva bilden förstörd! När vi dessutom betalat dyra pengar för att få det gjort på ett bra sätt...

Vad ska vi göra? Kan vi få ersättning för arbetet eller tavlan, eller båda två? Vi betalade (tror jag) 1500 för inramningen och tavlan i sig är värd ungefär 5000 kr. Vad gör vi?

Tacksam för råd

• Svar på tråden Förstörd tavla - ersättning?
  • viseversa

Ja jag hade nog gått tillbaka. Men VARFÖR i hela ftiden använder dom tejp? Det är ju mördande för konst. Låter väldigt oproffisionellt tycker jag. 

• Rocket Mania

Ring till din konsumentvägledare på kommunen. Jag tycker man får bra råd där.

Sedan skulle jag nog i och för sig börjat med att gått tillbaka med tavlan till stället som ramade in den och fråga vad som hänt och hur de tänker lösa det.

• Rocket Mania
    viseversa skrev 2014-01-26 11:11:53 följande:
    Ja jag hade nog gått tillbaka. Men VARFÖR i hela ftiden använder dom tejp? Det är ju mördande för konst. Låter väldigt oproffisionellt tycker jag. 
    Ja det tänkte jag också på. Det finns syrafri "tejp" som väl är ok men vanlig tejp?
  • viseversa
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 11:12:44 följande:
    Ja det tänkte jag också på. Det finns syrafri "tejp" som väl är ok men vanlig tejp?
    Tror inte man ska spänna upp en tavla med tejp ALLS. Låter helt galet. 
  • Trillerilla
    viseversa skrev 2014-01-26 11:15:43 följande:
    Tror inte man ska spänna upp en tavla med tejp ALLS. Låter helt galet. 
    Alltså, när vi lämnade tillbaka den första gången så sa de att den tejp de använder för den här typen av uppsättning (det är ett ark som liksom ligger ovanpå ett papper med någon millimeters avstånd, så det ser ut att "sväva", den är liksom inte uppspänd utan fasttejpad på en bakomliggande duk) ibland släpper. Men jag vet inte om de använde en annan tejp när de gjorde om det.
  • viseversa
    Trillerilla skrev 2014-01-26 11:22:22 följande:
    Alltså, när vi lämnade tillbaka den första gången så sa de att den tejp de använder för den här typen av uppsättning (det är ett ark som liksom ligger ovanpå ett papper med någon millimeters avstånd, så det ser ut att "sväva", den är liksom inte uppspänd utan fasttejpad på en bakomliggande duk) ibland släpper. Men jag vet inte om de använde en annan tejp när de gjorde om det.
    Har ändå svårt att tro att man "får" använda lim eller tejp på konst då det faktiskt gör skada. Finns andra sett att sätta upp en tavla i en ram. Men nej jag är ingen expert men tycker det låter konstigt. Har för mig att jag hörde på något antikprogram att man INTE skulle laga papper tavlor eller annat med NÅGON form av tejp då det genom åren förstör konsten totalt.
  • Trillerilla
    viseversa skrev 2014-01-26 11:26:01 följande:
    Har ändå svårt att tro att man "får" använda lim eller tejp på konst då det faktiskt gör skada. Finns andra sett att sätta upp en tavla i en ram. Men nej jag är ingen expert men tycker det låter konstigt. Har för mig att jag hörde på något antikprogram att man INTE skulle laga papper tavlor eller annat med NÅGON form av tejp då det genom åren förstör konsten totalt.
    Vad ledsen jag blir, det betyder ju att den kanske inte går att rädda... Så trist när man tror att man lämnar till ett proffs.
  • viseversa
    Trillerilla skrev 2014-01-26 11:32:51 följande:
    Vad ledsen jag blir, det betyder ju att den kanske inte går att rädda... Så trist när man tror att man lämnar till ett proffs.
    Jo den går säkert att rädda. Finns massa sätt. Men kolla upp någon som verkligen VET vad dom sysslar med. Och som jag sa jag är INGEN expert men tycker som sagt det låter konstigt att dom använde tejp på din tavla. Jag har BARA hör illa om tejp tillsammans med konst och gamla dokument mm mm mm.Då limmet genom åten torkar och ger fläckar som itne går bort eller andra skador.
  • Trillerilla
    viseversa skrev 2014-01-26 11:38:49 följande:
    Jo den går säkert att rädda. Finns massa sätt. Men kolla upp någon som verkligen VET vad dom sysslar med. Och som jag sa jag är INGEN expert men tycker som sagt det låter konstigt att dom använde tejp på din tavla. Jag har BARA hör illa om tejp tillsammans med konst och gamla dokument mm mm mm.Då limmet genom åten torkar och ger fläckar som itne går bort eller andra skador.
    Ja, jag får ta med den till ett annat ställe där jag vet att några bekanta ramat in tavlor och varit nöjda. 
  • viseversa

Gör det. Och fråga då om man får sätta upp en duk med sån tejp du beskriver? Kan du inte säga vad dom svarade? För som sagt jag kan mycket väl ha fel men vill gärna veta vad som gäller. : )

• Trillerilla
    viseversa skrev 2014-01-26 13:29:44 följande:
    Gör det. Och fråga då om man får sätta upp en duk med sån tejp du beskriver? Kan du inte säga vad dom svarade? För som sagt jag kan mycket väl ha fel men vill gärna veta vad som gäller. : )
    Jag återkommer med svar
  • Trillerilla
    Trillerilla skrev 2014-01-26 15:58:07 följande:
    Jag återkommer med svar smile1.gif
    Vi lämnade in tavlan till glasmästeriet, eftersom konsumentvägledaren i vår kommun menade att de måste få en chans att reparera skadan. De lämnade i sin tur in den till en konservator (tror jag det heter) som försökte dölja fläckarna. Det blev inte så snyggt, så jag klagade igen. 
    Då kontaktade de min släkting och köpte en ny likadan tavla av henne. Nu ska jag åka och lämna in den inramade gamla tavlan så att de kan byta ut den mot den nya tavlan.

Men metoden att tejpa på baksidan av tavlan är tydligen vedertagen och det var visst första gången detta problem uppstått. Men fy vad trött jag är på att köra den där tavlan fram och tillbaka. När jag nu hämtar upp den är det nog åttonde gången gillt typ.
Svar på tråden Förstörd tavla - ersättning?