• kryddarn87

Ska snart bli pappa, ( Livrädd, samtditigt överlycklig )

hejsan alla föräldrar morförädrar och alla andra :D

nu är det så att min sambo bär på mitt barn och det planeras att komma i september och jag är över lycklig :D

fast jag är ändå livrädd!

vill gärna ha lite lugnande förslag, hur jag ska hantera min SPRÄNGD fylla hormon sambo och mina egna tankar och käsnlor inom detta med att bli pappa!

har så mycket tankar som far å flyger genom skallen på mig :D

ha de fint där ute å ta vara på varann och era familjer, de absolut viktigaste  som finns här i världen :D

kram på er!!

• Svar på tråden Ska snart bli pappa, ( Livrädd, samtditigt överlycklig )
  • kryddarn87
    kryddarn87 skrev 2014-01-26 14:43:10 följande:
    hejsan alla föräldrar morföräldrar och alla andra lyckliga :D

nu är det så att min sambo bär på mitt barn och det planeras att komma i september och jag är över lycklig :D

fast jag är ändå livrädd!

vill gärna ha lite lugnande förslag, hur jag ska hantera min SPRÄNGD fylla hormon sambo och mina egna tankar och känslor inom detta med att bli pappa!

har så mycket tankar som far å flyger genom skallen på mig :D

ha de fint där ute å ta vara på varann och era familjer, de absolut viktigaste  som finns här i världen :D

kram på er!!
  • Padirac

Det är inte farligt att vara rädd - det enda är om du låter rädslorna styra dig istället för att våga blotta dig som både stark och sårbar.

Det är viktigt att du stöttar din sambo - hon drar det tyngsta lasset nu och då /om hon ammar. Mycket vakna nätter. Du kommer att få ta över det senare då nattamningen slutar. Jag och många andra pappor har sovit -3-6 timmar om natten i många månader eller ännu längre.

Barnet behöver närhet och du kommer kanske att förlora lite av det från din sambo ett tag under tiden barnet kräver som mest. Du kommer inte att hamna utanför - se bara till att du också är nära barnet. Hur jobbigt det än kunde vara i perioder att vara småbarnsförälder så är det en fantastisk möjlighet och den största upplevensen.

Var pappaledig så mycket det går. 

• 81missan

Under grav: gör goda mackor, massera fötterna och om ni tycker det är kul, läs tillsammans om förlossning m.m.
    Gillar du att fota? Passa då på att dokumentera den senare växande magen, kul att ha kvar.
    Tänk på att bebben kan inte må bättre, den har ett superhem just nu där den får allt den behöver, ni ska se till att ta hand om varandra. Ta det din sambo säger ibland med en nypa salt, det är jobbigt med hormoner:)

Förlossningen: Det blir inte som ni tänkt, hur det än blir:)  Inget du behöver tänka så mkt på nu kanske men när det närmar sig kan ni fundera på hur ni skulle vilja "ha det".

Föräldraskapet: Det blir inte heller som man tänkt sig, fast kanske ganska likt ändå.

Kommer ni att få gå någon föräldrakurs? Det ser lite olika ut i olika kommuner. Dom är ett bra stöd.

• kryddarn87

hehe, ni e la goa!

Jag har tänkt mycket på de här faktiskt med "utanförskapet" man lär kanske känna.
    Men då har jag tänkt lite annorlunda att istället för att bara sitta bredvid och inte vara med t.e.x. när barnet ammas, så kan jag alltid massera min sambo, massera fötterna, göra nått så min sambo har de extra bekvämt hela tiden!

Ojha, mina polare som redan har barn nu, dom är allt ifrån 3 mån till 1 år nu vissa av dom, och  ja man kan se att de är trötta, och lite sletna! men dom säger som ni beskriver att det är ändå en underbar tid att få uppleva barnet dygnet runt från att de föds det till att jag går bort...

Jag kommer absoluuut, ta en massa kort, så fort de börjar synas på magen att en "liten"liten" kula börja synas, ska vi ta ett kort i veckan =) 
    och sen när väl bebis är ute, ja då kommer nog blixten i kamerna lägga av få mycket kort de kommer tas, som ni sa, kul att ha i framtiden, visa sen för barnet, och barnet själv kan få se sin uppväxt, från det dom inte kommer minnas något av =)

ÅÅh ja längtar nu!

fast ja längtar såklart inte efter allt, hehe men som sagt, de onda för alltid något gott med sig hehe!

en sak till ja kanske borde ta upp, de är nog förlossningen, då jag bryr mig å älskar min sambo så oerhört mycket, kommer de kanske kännas jobbigt att se henne ha så ont när de väl är dags för att föda, och detta kanske kommer göra så att jag blir orolig, rädd eller nervös, hehe kanske få sno lustgasen i nån sekund :P

nu ska de vankas jobbb hörni!

vi hörs!

// Blivande pappa Cim

Svar på tråden Ska snart bli pappa, ( Livrädd, samtditigt överlycklig )