• CarinÅsa

Vad gäller egentligen före förlossning samt första 12 eller 18 mån?

Hej!
    Jag tycker att jag tidigare fått svar att om jag går hem före förlossningen (har tänkt 3-4 veckor innan BF) så måste jag ta föräldrapenning 5 dagar/vecka fram till förlossningen för att behålla min SGI. Under barnets första år måste jag inte ta 5d/v, men när barnet blivit 12 månader då återkommer kravet på 5d/v för att bibehålla SGI.

Men, nu läser jag på er hemsida följande:

Du har också rätt att vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning under barnets första 18 månader (ett och ett halvt år). 

Gravida har rätt att vara föräldralediga i 7 veckor före den beräknade förlossningen, oavsett om de tar ut föräldrapenning eller inte.

Vad är det som gäller egentligen? 

En fråga till: Om jag ska delta i föräldragrupp/föräldrautbildning på vårdcentralen 4 tillfällen före förlossningen, har jag rätt att ta föräldraledigt för bebisen då? Kan min chef säga nej för att jag inte meddelat detta 2 månader i förväg? (Fick veta det i fredags och utbildningen är nästnästa vecka.) Måste jag då ta föräldrapenning för att komma upp i 5 d/v med tanke på SGIn?

Förvirrad pga alla olika regler!!!
    mvh CarinÅsa
  • Svar på tråden Vad gäller egentligen före förlossning samt första 12 eller 18 mån?
  • Försäkringskassan

Hej! Enligt föräldraledighetslagan har gravida rätt att vara ledig helt 7 veckor innan beräknad födelse. Föräldraledighetslagen är bestämmelse för vilka rättigheter och skyldigheter man har som arbetstagare och arbetsgivare. Lagen kanske också vara reglerar utifrån avtal som gjorts på din arbetsplats. Om det är så att du skyddar din SGI innan du ska gå hem på föräldraledighet behöver du ta ut 5 dagar i veckan för att fortsätta skydda SGI:n tiden innan ditt kommande barn föds. När ditt barn är fött är din SGI skyddad, förutsatt att du är tillsammans med barnet, så länge barnet är under 1 år. När barnet fyllt 1 år behöver man återigen ansökan om föräldrapenning 5 dagar i veckan, om man inte arbetar alls. Du har rätt att ta ut föräldrapenning vid föräldrautbildningar. För svar på vilka bestämmelser som råder på din arbetsplats gällande föräldraledig kontakt din arbetsgivare eller facket. Hälsningar Isolde, handläggare

Svar på tråden Vad gäller egentligen före förlossning samt första 12 eller 18 mån?