• MathildaO

Mellanblödning, gravid? Vad tror ni? Hjälp och råd snabbt tack!

Hejsan!
    Jag misstänker att jag kanske är gravid, och har planerat att testa med morgonurinen de kommande dagarna. Men först tänkte jag höra ifall någon har haft liknande upplevelser som mig, oavsett om ni plussat eller inte. (Så kanske man även kan få reda på vad som är konstigt om det är så att jag inte är gravid)

Låt mig förklara:
    Jag har alltid haft regelbunden mens. Jag är 24 och fick mens när jag var 12. Kommer vid ungefär samma datum varje månad, möjligtvis +1 dag, det har hänt. Har inget preventivmedel sedan 2 år tillbaka. Jag fick min senaste mens 22:e December, och den varade som den alltid gör i ungefär 5 dagar. Så säg att den pågick mellan 22-27 Dec. De två-tre första dagarna har jag alltid väldigt riklig mens, behöver byta tampong nästan varje timma. Har även mensvärk de två första dagarna. Så även denna gången.

Sedan händer det märkliga. Den 13:e Januari (Tror det var 12e eller 13e) så får jag, vad jag trodde var, mens igen. Denna gången med en märklig smärta på morgonen första dagen som sedan går över. Den är även VÄLDIGT sparsam om man jämför med hur den normalt är. Den är dessutom brun i färgen, inte klarröd som den brukar vara. Kanske byter tampong 2 gånger om dagen, men väldigt lite brunt blod på. Jag tycker det är lite konstigt, men tänker inte mer på det.

Ungefär en vecka, kanske 10 dagar, senare så åker jag på en svampinfektion i underlivet. Ingenting jag brukar ha. (Den har nu gått över med hjälp av medicin!) Jag vet att de vanligaste orsakerna är antibiotikabehandling, långvarig menstration, mycket sex eller gravidsymptom. Då börjar jag reagera lite mer. Jag har inte ätit antibiotika, haft lång besvärlig mens eller haft mycket sex. Naturligtvis kan det bero på annat också.

Hur som helst så har jag känt mig väldigt ”bubblig” och spänd i magen det senaste. Lite molvärk. Har även haft konstant huvudvärk. Ingen mer mens har dykt upp. Däremot väldiga flytningar (ursäkta!) av det genomskinliga slaget. Blir helt blöt i trosorna (ursäkta igen!) Jag börjar räkna dagar och blir väldigt fundersam över att min ”mens” kom så tätt inpå min förra, det har aldrig tidigare hänt. Och att den såg och var så annorlunda. Jag funderade på en vanlig mellanblödning, men då borde väl den riktiga mensen dyka upp på normalt datum? I så fall är jag just nu kanske BIM+5. Har heller aldrig hänt tidigare.

Sedan tänker jag inte dra upp saker såsom illamående, trötthet och känslighet för så kan jag känna vanligtvis också så sådant litar jag inte på. Jag har inte planerat att bli gravid men har inget preventivmedel såsom p-piller eller spiral eller liknande. Vi har kört på kondom, eller pinsamt nog, avbrutet samlag. Vi har haft sex kanske varannan, eller var tredje dag under December och Januari. Jag går inte direkt och hoppas och ”letar” symptom men är inte heller negativt inställd då vi varit tillsammans länge och har en trygg tillvaro.
    Jag tänkte jag skulle testa mig denna veckan, med morgonurinen, eller tycker ni att det är för tidigt? Hur lång tid har det gått innan ni fått ett plus? Har någon haft en liknande upplevelse och har ni i så fall varit gravida eller har det berott på något annat? Tänker just på den konstiga bruna ”mellanblödningen” eller vad det nu är, tätt inpå förra mensen? Eller vad kan det annars vara? Kanske är det normalt?

Hjälp, råd och era berättelser välkomnas. Gärna snabbt!
    /Förvirrad och misstänksam

• Svar på tråden Mellanblödning, gravid? Vad tror ni? Hjälp och råd snabbt tack!
  • Sofie mamma till 2 prinsar

Jag har tyvärr ingen berättelse eller tidigare erfarenhet av det du berättar men det säkraste svaret du kan få är av ett grav.test. På BIM+5 bör du få utslag om det är ett litet frö som gror där inne! :) testen idag ska man kunna ta från första dagen som mensen skulle ha kommit. Lycka till! :)

• MathildaO

Tack sofie! Jag ska testa imorgon bitti! Skulle dock vara intressant att höra om andra varit med om liknande och vad det berodde på och hur snabbt andra plussat

• Sofie mamma till 2 prinsar

Ang hur snabbt men plussat kan jag iaf säga att jag med mina första två barn testat först på BIM +7 och då fått starka plus. Med nr 3 som är i magen nu tog jag test på BIM och fick ett såååååå svaaaaagt plus så det var knappt synligt. Väntade i två dagar och köpte ett digitalt som visade gravid 1-2. Testade för skojs skull med de första teststickorna (som visade så svagt på BIM) på BIM+7 och fick då ett tydligt plus. Är du gravid så bör det visa på ett test nu! :) när det kommer till blödningar vet jag dock inte, har aldrig haft vare sig nidblödning eller annat när jag varit gravid.

• MathildaO

Tack för svaret sofie! Låter dock som det kan vara väldigt olika? En del får pluss på BIM-4, En del på +4 medan vissa får inte plus försen i vecka 7. Hm, men tycker ju det borde visa rätt nu i så fall.

• MathildaO

Idag är jag BIM+7 och ingen mens! Brukar mensen "hoppa över" en månad om man fått en liten mellanblödning? Någon som har erfarenhet av detta?

• Lindholmaren
    MathildaO skrev 2014-01-28 10:38:22 följande:

Idag är jag BIM+7 och ingen mens! Brukar mensen "hoppa över" en månad om man fått en liten mellanblödning? Någon som har erfarenhet av detta?

Var du gravid? :)
Svar på tråden Mellanblödning, gravid? Vad tror ni? Hjälp och råd snabbt tack!