• hbg anna

Heltidsstjänst, gå ner i arbetstid.

Hej! Påbörjar en heltids tjänst i februari men kommer gå ner i arbetstid och arbeta 80%. Resterande skulle jag vilja ta ut i föräldrapenning.

Hur ansöker jag? Det är ju 20% som ska tas ut i fp. 
    Vilket snabbval gör jag på mina sidor? Det har skett förändringar och jag hittar inte riktigt..=)
    Något annat jag måste tänka på när jag går ner i arbetstid?

Anna

• Svar på tråden Heltidsstjänst, gå ner i arbetstid.
  • Försäkringskassan

Hej!

Du får förlägga din föräldrapenning utifrån hur du går ner i arbetstid och avstår ditt arbete per vecka. Det du bör tänka på är att om du vill behålla din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) när du går ner i tid till 80%  måste du ta ut föräldrapenning en dag i veckan, du behåller då din SGI på 100%.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning och SGI:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/

När du ansöker om föräldrapenning på Mina sidor går du in och klickar på ”Planera/ansök om föräldrapenning”.

Hälsningar

Linda, handläggare

• hbg anna
    Försäkringskassan skrev 2014-01-27 10:12:59 följande:

Hej!

Du får förlägga din föräldrapenning utifrån hur du går ner i arbetstid och avstår ditt arbete per vecka. Det du bör tänka på är att om du vill behålla din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) när du går ner i tid till 80%  måste du ta ut föräldrapenning en dag i veckan, du behåller då din SGI på 100%.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning och SGI:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../

När du ansöker om föräldrapenning på Mina sidor går du in och klickar på ”Planera/ansök om föräldrapenning”.

Hälsningar

Linda, handläggare

Okej så om jag tar ut sammanlagt en dag i veckan så skyddas min sgi. Ska det förläggas med en viss del per dag eller jag kan ta ut exempelvis hela lördag eller hela söndag?

Anna
  • Försäkringskassan

Hej!

När du arbetar 80% så ska du fylla upp med 20% föräldrapenning, för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst.

Arbetar du kortare dagar, ska du fylla upp varje vardag med föräldrapenning motsvarande den del som du gått ner i tid/dag.

Är du helt ledig 1 dag/vecka får du lägga föräldrapenning på den dagen.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Heltidsstjänst, gå ner i arbetstid.