• Anonym (Mamma2)

Skriva tillbaka föräldradagar?

Hejsan!
    Jag har en allmänn fråga rörande att skriva tillbaka föräldradagar. Min man har gett alla sina dagar till mig (förutom de 60 öronmärkta). Jag har tagit ut kanske 150 av mina dagar, nu vill han också vara pappaledig. Kan jag föra tillbaka alla mina dagar till honom eller är 60 dagar reserverade till mig (trots att jag redan tagit ut 150 dagar)? Kan man även föra över de 90 lägstabeloppdagarna till varandra? Och min sista fråga. Jag läste att om man får barn efter 1 jan 2014 så beräknas ens föräldrapenning annorlunda än innan? Som jag förstod det skulle pappan och mammans SGI räknas samman på bådas inkomst så SGI et inte längre är individuellt?
    Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Skriva tillbaka föräldradagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan avstå tillbaka dagar till honom, dina egna 60 sjukpenningdagar avräknades allra först så dom är inte inräknade, däremot så är lägstanivådagarna inräknade i de dagarna som du i så fall vill avstå tillbaka.

Det nya är att de barn som föds eller adopteras från 1 jan 2014 så delas föräldrapenningdagarna lika mellan föräldrarna från början, varje förälder får 195 sjukpenningdagar och 45 lägstanivådagar men man kan fortfarande avstå dagar till varandra förutom 60 sjukpenningdagar som är reserverade per förälder. Men själva beräkningen av föräldrapenningens storlek är inte ändrad utan den beräknas för varje förälder.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Mammaathome

Hejsan! Förstod inte riktigt, jag kan alltså avstå samtliga dagar till min man så länge jag tagit ut 60 dagar? Även lägstabeloppdagarna kan jag avstå?

Med vänlig hälsning,

• Försäkringskassan

Hej,

Om du använt minst 60 dagar så sjukpenningnivå så har du inga dagar som är reserverade på dig. Om du vill överlåta dagar som du har kvar så går det bra.

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Skriva tillbaka föräldradagar?