• Anonym (Bortblåst)

Sex är roligt bara i teorin.

Jag är en man som har några år kvar till 30 och har på senare tid upptäckt ett problem hos mig själv. Lyckligtvis inte erektionsproblem och lusten finns fortfarande kvar i teorin... prata om sex och fantisera är all fine men när det kommer till praktiken så har tjusningen helt försvunnit.
    Det gäller för min sambo såväl som för andra kvinnor att när det väl kommer till kritan så är det... tråkigt, platt och helt fritt från passion och spänning. Lyckligtvis har det inga fysiska effekter men efteråt känns det så oerhört otillfredsställande. Svårt att förklara, det är lite som att äta smaklös mat antar jag. Man blir mätt och får behovet "mättat" men upplevelsen i sig saknar charm och är jag inte jättehungrig så känner jag hellre att jag skippar för att slippa besvikelsen.

Kan inte riktigt förstå själv vad problemet är heller. Jag har ett ganska rikt sexliv och i olika variationer med olika partners men oavsett hur, med vem och när så saknar upplevelsen helt sin charm. Kan det vara brist på känslor för min partner? Om det är anledningen så måste det vara undermedvetet för jag kan inte dra mig till minnes när det skulle ha förändrats och jag gör heller inget annorlunda förut, då jag faktiskt njöt av sex, jämfört med nu.

Nån som känner igen sig och kan förklara?

• Svar på tråden Sex är roligt bara i teorin.
  • Anonym (tjej)

Precis sådär är det för mig när jag inte är kär i min partner. Det hjälper inte att älska/tycka om etc utan jag måste vara förälskad eller kär... Känner du dig kär i dina partners?

• Anonym (Bortblåst)
    Anonym (tjej) skrev 2014-01-27 13:13:21 följande:
    Precis sådär är det för mig när jag inte är kär i min partner. Det hjälper inte att älska/tycka om etc utan jag måste vara förälskad eller kär... Känner du dig kär i dina partners?
    Hmm... nej antar jag. Älskar min sambo men det har varit ett tag nu sen det slutade pirra. Det pirrar fortfarande för nån/några andra men även det ger inget.

Jag funderar på om jag kan ha utforskat och lekt för mycket? Har hört vissa säga att lusten ska öka när man har sex mycket men... jag vet inte, allt känns så vardagligt.
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Bortblåst) skrev 2014-01-27 13:16:49 följande:
    Hmm... nej antar jag. Älskar min sambo men det har varit ett tag nu sen det slutade pirra. Det pirrar fortfarande för nån/några andra men även det ger inget.

Jag funderar på om jag kan ha utforskat och lekt för mycket? Har hört vissa säga att lusten ska öka när man har sex mycket men... jag vet inte, allt känns så vardagligt.
    Du säger att det pirrar för andra men innebär det verkligen att du är kär, eller bara intresserad? Jag kan känna att det pirrar för mig om jag ser en snygg kille, men troligtvis skulle det inte ge något att ligga med honom utan det skulle bara kännas awkward. Men när man är sådär kär att man tänker på personen konstant, en liten glimt av honom i korridoren gör att hjärtat hamnar i halsgropen, att ett sms eller en blick gör att man är glad hela dagen och att när han kramar en så smälter man bort... sådan kär.
  • Anonym (Bortblåst)
    Anonym (tjej) skrev 2014-01-27 13:18:55 följande:
    Du säger att det pirrar för andra men innebär det verkligen att du är kär, eller bara intresserad? Jag kan känna att det pirrar för mig om jag ser en snygg kille, men troligtvis skulle det inte ge något att ligga med honom utan det skulle bara kännas awkward. Men när man är sådär kär att man tänker på personen konstant, en liten glimt av honom i korridoren gör att hjärtat hamnar i halsgropen, att ett sms eller en blick gör att man är glad hela dagen och att när han kramar en så smälter man bort... sådan kär.
    Så kär har jag bara varit en gång när jag var 16. Efter det har jag blivit en aning cynisk och bättre rustad mot den sortens... svaghet. Kanske det som är felet.
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Bortblåst) skrev 2014-01-27 13:21:45 följande:
    Så kär har jag bara varit en gång när jag var 16. Efter det har jag blivit en aning cynisk och bättre rustad mot den sortens... svaghet. Kanske det som är felet.
    Kanske det, men i så fall tror jag att du fortfarande har möjlighet att känna det men att du håller tillbaka det av någon anledning och tillåter inte dig själv att göra det. Varför är du mer cynisk nu? Och varför ser du starka känslor för någon annan som en svaghet?
  • Anonym (Bortblåst)
    Anonym (tjej) skrev 2014-01-27 13:39:34 följande:
    Kanske det, men i så fall tror jag att du fortfarande har möjlighet att känna det men att du håller tillbaka det av någon anledning och tillåter inte dig själv att göra det. Varför är du mer cynisk nu? Och varför ser du starka känslor för någon annan som en svaghet?
    Det är egentligen en helt annan topic men enkelt förklarat är det på det här sättet: Starka känslor effekterar hur man beter sig, får en att se saker oklart. Man märker inte när man inte behandlas med ömsesidig respekt, man är ett lätt offer för att utnyttjas och även om man inte ser direkt till fokus för ens känslor så missar man allt annat. Koncentrationen i arbete/studier försvinner och man börjar prioritera på andra sätt som inte medför egen vinning.

När man lever sitt liv för en annan så orkar/kan man inte uppnå samma mål. Det finns saker jag vill som sådant skulle kunna hota. Hur mår man sen när man offrar allt som kunde vara för något som kanske brunnit ut och försvunnit redan efter en kort tid tillsammans? Eller värre, vad om det inte brunnit ut men den andra parten sviker?
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Bortblåst) skrev 2014-01-27 13:49:55 följande:
    Det är egentligen en helt annan topic men enkelt förklarat är det på det här sättet: Starka känslor effekterar hur man beter sig, får en att se saker oklart. Man märker inte när man inte behandlas med ömsesidig respekt, man är ett lätt offer för att utnyttjas och även om man inte ser direkt till fokus för ens känslor så missar man allt annat. Koncentrationen i arbete/studier försvinner och man börjar prioritera på andra sätt som inte medför egen vinning.

När man lever sitt liv för en annan så orkar/kan man inte uppnå samma mål. Det finns saker jag vill som sådant skulle kunna hota. Hur mår man sen när man offrar allt som kunde vara för något som kanske brunnit ut och försvunnit redan efter en kort tid tillsammans? Eller värre, vad om det inte brunnit ut men den andra parten sviker?
    Att ha starka känslor innebär förstår en risk att bli sårad, så är det alltid, men det innebär inte att man alltid kommer att bli sårad. Det du gör nu är att du skyddar dig mot starka negativa känslor av att bli sårad och kanske utnyttjad eller att inte bli respekterad och genom att ta bort din risk att känna dessa starka negativa känslor så tar du även bort möjligheten att känna de starka positiva känslorna (även då vid sex). Så det är nog så enkelt att du måste välja - vill du ha allt det underbara och allt det hemska i livet eller vill du inte ha någonting av det och leva lite mer sparsmakat vad gäller känslor?

Jag har dock inte riktigt samma erfarenhet som du, jag tycker att starka positiva känslor kan leda till bättre prestation i arbete/studier och att det ger motivation för att nå ens egna personliga mål.
Svar på tråden Sex är roligt bara i teorin.