• Anonym (tremänning)

Skjuter amfetamin och umgås med kriminella, hur ska jag hjälpa?

Hej, min vän och släkting Har alltid varit en festmänniska, och började lite smått med droger på helgerna under fester. Nu har hon odck berättat att hon tar sprutor varje dag, jag vet att hon åker i stulna bilar med sin nya karl. Karln är gammal och välkänd som kriminell och knarkare, han är ca 30år äldre än henne. Hon är verkligen i knipa och hon verkar inte kunna ta sig ur, men hur ska man hjälpa? Jag har kontakt med henne men så fort man vill hjälpa och tala med henne om detta så slår hon dövörat till och drar sig bort.

Hennes familj är inte till mkt hjälp heller och nästan ala hennes kompisar har avsagt sin vänskap pga hennes val av män, har varit fler äldre, kriminella pundare innan denna. Nu har dem skaffat en hund också som hon redan blivit polisanmäld för eftersom den attackerade en liten hund som en tant promenerade med, men polisen lade ner anmälan.

Har någon erfarenhet av att få in en vän på behandlingshem eller tips på hur man kan hjälpa?

• Svar på tråden Skjuter amfetamin och umgås med kriminella, hur ska jag hjälpa?
  • Anonym (Ex missbrukare)

Vill hon verkligen ha hjälp? Tycker inte att det låter så. En person som missbrukar behöver nå sin egen botten, dvs inget jobb, inget hem osv.

Om personen i fråga är en fara för sig själv och andra (t ex om hon har barn i den miljön hon lever i), finns ju LVU. 

Som vän kan du inget göra tyvärr, låna inte ut pengar mm.

• Mälaröbo

Det enda du kan göra är att finnas där NÄR hon vill förändras, men som sagt, låna inte ut pengar, hjälp henne inte att sova ut och äta upp sig mm. Det enda det gör är att hjälpa henne att missbruka lite till.

• Anonym (Sila.)

Jag förstår att du kanske vill försöka göra något för att hjälpa men, en missbrukare ver själv när det är dags att tagga ner. Det du, som outbildad och oproffisionell kan göra är att hålla dig undan och inte ta del av missären.

Det är för påfrestande att "hjälpa" någon som inte vill bli hjälpt.

• ledigidag

Om hon tar sprutor varje dag så är hon säkert beroende, dvs TUNG missbrukare. Du kan inte hjälpa henne, det krävs professionell hjälp och hon måste själv vilja ta emot den. Du kan fortsätta hålla kontakten, men var försiktig så att du inte blir insyltad i nåt. Och som sagt - låna INTE ut pengar eller dyl!

Jag förstår hennes andra vänner. Själv skulle jag kanske inte bryta kontakten helt, däremot jag skulle minimera kontakten och om jag var tvungen skulle jag bryta. Att umgås med en missbrukare kan vara oerhört påfrestande.
    Nu kanske de bröt redan innan, men tar hon sprutor dagligen så är hon ju påtänd varje dag? Dessutom kanske de inte vill umgås med någon som har kriminella (och potentiellt farliga) partners eller vänner. Det funkar inte alltid att sitta där på festen eller fikaträffen med tjejkompisen och hennes betydligt äldre pundarpojkvän.

Din syssling har tyvärr gjort sitt val. Det kanske är synd om henne och jag hoppas att hon tar sig ur det, men DU kan inte göra mer tyvärr. Visst kan du försöka få in henne på behandlingshem, men då måste hon själv vilja och det låter inte som om hon är redo för det.

• Anonym (nix)

Tips på hur du kan hjälpa?

Håll dig långt borta.

Det kanske inte är det svaret du vill ha, men det är den krassa sanningen tyvärr.

Hon slår dövörat till, hon har kriminella vänner och hennes hund är aggressiv. Det finns INGET du kan göra för att hjälpa om hon inte VILL ha hjälp, risken är att du själv råkar illa ut på ett eller annat sätt. Hon måste själv ta ansvar för sitt liv och sina val. Fortsätt hålla kontakten om du orkar och vill, men var försiktig!

Svar på tråden Skjuter amfetamin och umgås med kriminella, hur ska jag hjälpa?