• zazzaa

Hur kommer man över sorgen och saknaden efter man lämnat bort sin katt?

Hej,

Jag undrar om det finns någon här som suttit i samma sits som jag gör just nu, som har varit tvungen att lämna bort sitt älskade husdjur?

Igår lämnade jag bort min älskade katt och min bästa vän som jag haft i 8år. Jag var tvungen för hennes skull. Hon var väldigt "mammig" av sig och skulle vara kloss in till mig var jag än var och gick efter mig över allt och sov med mig alltid. En underbar katt som behövde mycket kärlek och uppmärksamhet, som jag alltid gav henne när jag var hemma eller kom hem. Men det jobbiga var ju att jag var ju mer på jobbet än hemma. Är oftast iväg 8-12 timmar nästan alla dagar i veckan. Och ibland hände det att man träffade kompisar eller tränade efter jobbet eller på sina lediga dagar. Tyckte så synd om henne för jag kände ju att hon inte mådde bra, min älskade. 

Hon fick komma till ett nytt hem. En familj där någon alltid är hemma så hon har sällskap och får mycket kärlek. Jag vet att hon kommer få det bra. Men kändes så jobbigt när jag lämnade och skulle gå. Tanken på att aldrig mer få se henne igen och jag kände skuldkänslor. Kände mig skit taskig, som att jag har svikit henne. Min bästa vän. 

Har nu gråtit konstant sen igår, hela dagen idag och tänker på henne för varje sekund som går. Snälla ni måste hjälpa mig. Har ni någonsin gått igenom detta? Berätta! Hur går man vidare och när avtar sorgen och saknaden?

/ En mycket ledsen och förtvivlad tjej. 

• Svar på tråden Hur kommer man över sorgen och saknaden efter man lämnat bort sin katt?
  • Akua

Jag var tvungen att lämna ifrån mig min 2-åriga hankatt pga att han verkligen inte var någon innekatt! Han kissade i min säng, hoppade och for och lugnade aldrig ner sig trots kastrering och ändå 2 års ålder. Var skittråkigt och än om det är 2 år sedan detta hände så har jag inte kunnat kolla igenom albumet med flera bilder på honom som jag har på datorn. Nu har jag en ny katt sen drygt ett år tillbaka som det funkar bra med, men klart att jag undrar hur "min lilla pojke" har det, var han är och om han skulle känna igen mig nu.

• zazzaa
    Akua skrev 2014-01-28 00:27:21 följande:
    Jag var tvungen att lämna ifrån mig min 2-åriga hankatt pga att han verkligen inte var någon innekatt! Han kissade i min säng, hoppade och for och lugnade aldrig ner sig trots kastrering och ändå 2 års ålder. Var skittråkigt och än om det är 2 år sedan detta hände så har jag inte kunnat kolla igenom albumet med flera bilder på honom som jag har på datorn. Nu har jag en ny katt sen drygt ett år tillbaka som det funkar bra med, men klart att jag undrar hur "min lilla pojke" har det, var han är och om han skulle känna igen mig nu.
     Hade också problem med kisserier med min katt. Och det hände ju bara när jag inte var hemma som hon gick och kissa överallt, men när jag alltid var hemma så gjorde hon som vanligt i lådan. Protest tror jag. För att jag var borta. Var också en utav de starka anledningarna till att jag inte kunde ha kvar henne. Försökte med allt. My goood jag saknar henne så. Fattar inte hur man kan fästa sig så för ett husdjur. Gråter lika mycket och känner lika mycket ångest som jag gjorde när min mor gick bort. 

Hon bor inte så långt ifrån mig. Kan t.om se huset hon bor i nu härifrån, Känns till en del som en lättnad att jag vet var jag har henne, men kan inte låta bli att titta dit så fort jag är i köket utan att känna sån enorm sorg. :(
  • Akua
    zazzaa skrev 2014-01-28 16:22:22 följande:
     Hade också problem med kisserier med min katt. Och det hände ju bara när jag inte var hemma som hon gick och kissa överallt, men när jag alltid var hemma så gjorde hon som vanligt i lådan. Protest tror jag. För att jag var borta. Var också en utav de starka anledningarna till att jag inte kunde ha kvar henne. Försökte med allt. My goood jag saknar henne så. Fattar inte hur man kan fästa sig så för ett husdjur. Gråter lika mycket och känner lika mycket ångest som jag gjorde när min mor gick bort. 

Hon bor inte så långt ifrån mig. Kan t.om se huset hon bor i nu härifrån, Känns till en del som en lättnad att jag vet var jag har henne, men kan inte låta bli att titta dit så fort jag är i köket utan att känna sån enorm sorg. :(

Sorgen kommer minska. Kanske kan du hälsa på henne?
  • zazzaa
    Akua skrev 2014-01-28 16:39:35 följande:

Sorgen kommer minska. Kanske kan du hälsa på henne?
    Ja den nya ägaren har sagt att jag är välkommen att hälsa på henne när jag vill, och det känns ju bra, men vet inte om det är så bra idé kommer nog bara ha ännu mer svårt för att släppa henne och allt kommer bli jobbigare med vetskap att jag inte får ta med henne hem
  • Akua
    zazzaa skrev 2014-01-28 18:14:09 följande:
    Ja den nya ägaren har sagt att jag är välkommen att hälsa på henne när jag vill, och det känns ju bra, men vet inte om det är så bra idé kommer nog bara ha ännu mer svårt för att släppa henne och allt kommer bli jobbigare med vetskap att jag inte får ta med henne hem

Eller också kommer det kännas bra när du ser att hon mår bra och att det var rätt beslut av dig. Svårt att veta, men kanske värt att prova.
  • zazzaa
    Akua skrev 2014-01-28 19:13:00 följande:

Eller också kommer det kännas bra när du ser att hon mår bra och att det var rätt beslut av dig. Svårt att veta, men kanske värt att prova.
    Ja du har nog rätt. Men bör nog ge det lite tid och låta allt lägga sig
  • Akua
    zazzaa skrev 2014-01-28 22:01:08 följande:
    Ja du har nog rätt. Men bör nog ge det lite tid och låta allt lägga sig

Ja det tror jag är bra :)
Svar på tråden Hur kommer man över sorgen och saknaden efter man lämnat bort sin katt?