• liihanna

deltissjukskriven i finland?

Hejsan. Tänkte fråga om de e nån som vet hur de fungerar i finland me sjukskrivningarna.
    Är nu i vecka 23 och har redan haft sammandragningar som gjort ont pga långa arbetsskiften.

jag jobbar som vårdare och vi har såna skiften så att på helgen jobbar vi en dag 9-21 och nätterna på helgerna är 15 timmar långa, in i veckan är dom 13 timmar långa och man är ensam och skall ha gjort bra mycket på moron. om vi har tur får vi sova men just nu är nätterna oroliga och man kan få en halvtimme sömn om man har riktigt otur.

min chef säger att jag inte kan sluta med både långpassen och nätterna för då måste jag jobba 6 kvällar i veckan.

så min fråga är nudå, vet nån om man kan bli sjukskriven ex 50% så jag kunde ta bort nätterna och långa passen.. ?
    övriga pass är 6 timmar och dom klarar jag nog. Men ja vill ju inte heller riskera nåt och börja ha sammandragningar bara pga mycket jobb.

Tack för svar.

• Svar på tråden deltissjukskriven i finland?
  • Annika84

Jag vet inte mycket om sånt där. Men kolla med ditt arbets-fack! Jag tror nog du borde ha rätt att slippa nätter och långa skiften, annars skulle du bli sjukskriven på heltid, det kan ju inte heller gynna arbetsgivaren.
    Lycka till!

Svar på tråden deltissjukskriven i finland?