• Josette

Stöttar och vägleder ni era barn, oavsett vad?

Som rubriken lyder, gör ni det?

För att berätta om min situation lite kort så hade jag jobb fram tills september då mitt vikariat tog slut. Därefter så sökte jag jobb sporadiskt, men umgicks mer med vänner och gick ut och festa. Jag började dock söka jobb på heltid förra veckan så jag hoppas att jag hittar något snabbt.

Tyvärr är det så nu att mamma inte pratat med mig på snart två veckor. Hon anser att jag inte gör något av mitt liv och ser mig som ett allmänt misslyckande, för bara någon månad sen överhörde jag henne säga till pappa att jag aldrig kommer bli något. Detta påverkar mig mycket har jag märkt, för jag orkar inte ta tag i saker utan ligger kvar i sängen och lyssnar på deppig musik och har börjat gråta väldigt ofta nu för tiden. Pappa låtsas som ingenting och skrattar och har för sig som vanligt, men så fort det blir bråk och mamma börjar skrika så hoppar han in och gör detsamma.

Hon har även påpekat att om jag inte gör någonting fram till april och inte berättar för dem vad min plan är så kommer hon göra mitt liv till ett helvete. Blir 20 år senare i höst om det är värt att nämnas. Går vi förbi varann i hallen så är det som att jag inte finns, vid middagen när hon och pappa pratar så pikar hon mig tydligt.
    Känns verkligen inte som att jag får någon stöd eller att de tror på mig.

En av mina närmsta vänner har varit arbetslös sedan juni efter studenten och hennes mamma stödjer henne, hjälper henne och hejar på henne helt enkelt. Kommer med råd och pratar med henne på ett sansat sätt och låter hennes dotter forma hennes liv som hon själv vill. Olikt mina föräldrar helt enkelt.

Nu vart det inte så kort som jag tänkt, ursäkta för det, men vad anser ni? Om det vore era barn, vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-28 18:09
    Vill bara tillägga att nej, mina föräldrar försörjer inte mig. Med all rätt. Försörjer mig själv med de pengar jag har kvar sen i höstas.

• Svar på tråden Stöttar och vägleder ni era barn, oavsett vad?
  • Paxad

Oj! Skicka din kära mor på föräldrakurs!

Jag skulle sätta dig ner i soffan och säga: "Hur har du det vännen?" Sen skulle jag lyssnat och berättat hur jag själv varit arbetslös i perioder i mitt liv och att det är ett perfekt tillfälle att fundera på vad man gör. Det är en så osund hets nuförtiden kring vad man "ska bli". Frågan som är viktigare är vad man "gör just nu". Och vad du gör just nu kanske du inte inser förrän om ett tag då du kan säga: "under den perioden tog jag det lugnt, funderade på vad jag ville, stressade inte fram nåt ogenomtänkt studieval eller nåt bara för att folk hade förväntningar på mig..."

Jag tycker du ska fundera på hur hon känner och sen tänka att det i slutänden faktiskt är hennes problem, även om det så klart går ut över dig, barn vill så långt som möjligt få sina föräldrars godkännande. Men, du är vuxen nu och fattar egna beslut. Stå på dig och försök att prata med henne eller pappa om du kan. Men, du är samtidigt en ung vuxen - så självklart ska du passa på att "leva lite" (även om du senare kommer definiera om "att leva" och ändå känna att du lever....men det kan du ta framöver). =)

• Lindsey Egot the only one

Hur försörjer du dig?

• Josette
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-28 17:40:59 följande:
    Hur försörjer du dig?
    Har pengar kvar från då jag jobbade.
  • Josette
    Paxad skrev 2014-01-28 17:10:49 följande:
    Oj! Skicka din kära mor på föräldrakurs!

Jag skulle sätta dig ner i soffan och säga: "Hur har du det vännen?" Sen skulle jag lyssnat och berättat hur jag själv varit arbetslös i perioder i mitt liv och att det är ett perfekt tillfälle att fundera på vad man gör. Det är en så osund hets nuförtiden kring vad man "ska bli". Frågan som är viktigare är vad man "gör just nu". Och vad du gör just nu kanske du inte inser förrän om ett tag då du kan säga: "under den perioden tog jag det lugnt, funderade på vad jag ville, stressade inte fram nåt ogenomtänkt studieval eller nåt bara för att folk hade förväntningar på mig..."

Jag tycker du ska fundera på hur hon känner och sen tänka att det i slutänden faktiskt är hennes problem, även om det så klart går ut över dig, barn vill så långt som möjligt få sina föräldrars godkännande. Men, du är vuxen nu och fattar egna beslut. Stå på dig och försök att prata med henne eller pappa om du kan. Men, du är samtidigt en ung vuxen - så självklart ska du passa på att "leva lite" (även om du senare kommer definiera om "att leva" och ändå känna att du lever....men det kan du ta framöver). =)
    Tack! :)

Men att prata går inte, Har försökt med det sen förra året då jag gick sista terminen på gymnasiet. Prat slutar med att de står och skriker tills de har sagt vad de vill ha sagt och jag får knappast en syl i vädret. Att det är mitt liv och mina beslut är ren nonsens och de blir arga och håller inte med. Så varje gång vi pratar så slutar det med att de "vinner":
  • Ramborg

Om jag hade varit du hade jag flyttat därifrån så fort som möjligt.

42.
  • Lindsey Egot the only one
    Josette skrev 2014-01-28 18:10:33 följande:
    Har pengar kvar från då jag jobbade.
    Och du betalar din del av hyra, el, varmvatten, mat?

Och ring till kommunen och sätt upp dig på vikariepoolen för både äldrevården och barnomsorgen så du kan flytta hemifrån.

Jag tror omöjligt att du har tjänat så pass bra förra året så du kan försörja dig själv helt och hållet utan att dina föräldrar måste stå för hyra, el och mat.
  • aftereight

Märkligt beteende. På denna sida står det lite om psykisk misshandel mot barn. Du är visserligen inte ett barn längre men antar att detta inte börjat plötsligt.

vuxnabarn.nu/

• Josette
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-28 18:19:56 följande:
    Och du betalar din del av hyra, el, varmvatten, mat?

Och ring till kommunen och sätt upp dig på vikariepoolen för både äldrevården och barnomsorgen så du kan flytta hemifrån.
    Jag tror omöjligt att du har tjänat så pass bra förra året så du kan försörja dig själv helt och hållet utan att dina föräldrar måste stå för hyra, el och mat.
    Jag betalar för min egna mat, telefon och interneträkning och sköter hushållet. Hygienartiklar och mer personliga grejer betalar jag också. Hyran, el, varmvatten betalar dem.
    Jag har inte heller påstått det, men jag får prioritera. Antingen så betalar jag mina räkningar, eller så går jag ut och festar med mina vänner och pga att jag för tillfället inte har något jobb så är väll svaret ganska självklart.

Känns som du läser in dig på annat än det som står? Eller så är det nog bara jag som har förklarat dåligt och borde istället hela historian.
  • Josette
    Ramborg skrev 2014-01-28 18:16:25 följande:
    Om jag hade varit du hade jag flyttat därifrån så fort som möjligt.
    Så fort jag får jobb så!
  • Josette
    aftereight skrev 2014-01-28 18:31:40 följande:
    Märkligt beteende. På denna sida står det lite om psykisk misshandel mot barn. Du är visserligen inte ett barn längre men antar att detta inte börjat plötsligt.

vuxnabarn.nu/
    Nä, detta har pågått i flera år. Bara det att jag väljer skriva om det som hänt under dessa två veckor för annars blir det en hel vägg. 

Varit inne på den sidan du länkade, känner igen mig väldigt mycket. Och mina föräldrars beteende överensstämmer med flera av punkterna, mamma mer än pappa.
  • frökenelisabeth

Jag kan förstå om man som förälder tycker det är frustrerande med vuxna barn som bor kvar hemma, sover på dagarna och festar på nätterna och inte verkar vilja komma vidare, om man själv släpar sig till jobbet varje dag för att tjäna pengar. Nu verkar det ju dock inte vara så i ditt fall, och oavsett vad så hjälper man inte sina barn vidare genom att klanka ner på dem. Tvärtom!

Jag hoppas du hittar ett jobb och en egen bostad snart, ts, och jo, jag tycker verkligen att man ska stötta och vägleda sina barn oavsett vad.

• Nyfiken gul

I din sits hade jag sökt allt jag kan komma på , jobb på McDonalds, städjobb, servitris, bartender, hitta nånting att plugga - what ever bara för att få chans att få en inkomst och därmed kunna flytta hemifrån direkt.

Det verkar som du inte haft något stöd från dina föräldrar alls?  Då hade jag inte ens försökt få den uppmärksamheten utan gjort allt jag kunnat för att så snabbt som möjligt komma därifrån och få ett eget liv på egna villkor. 

Jag har själv en dotter i familjen på snart 20 år oh visst blir jag vansinnig på att hon slår dank här hemma men det gäller ju egentligen mest bara att hon skiter i att hon är vuxen och inte bidrar alls med något här hemma vare sig pengar eller hushållssysslor. Istället förväntar hon sig att allt ska vara mitt och pappas jobb precis som när hon gick i skolan och ägnar dagarna åt att ligga vid datorn , sitta i telefon och vara uppe hela nätterna och sova halva dagarna.  Men nu har jag börjat ställa krav på henne samtidigt som jag puschar henne att i alla fall hitta på NÅNTING som kan ge henne en knuff utanför dörren, vad som helst duger bara hon visar att hon är intresserad av att vara vuxen.  Men jag lyssnar på henne och stöttar henne i vad hon än kan tänkas vilja göra. Hon pratar om att hon vill försöka få en praktiplats på hennes pappas jobb och eftersom det är en ide från henne själv så puschar jag på där och hoppas hon får den möjligheten och det visar att hon tänkt själv och förstått att hon måste göra något.   
    Så även om jag bråkar på skiten i hennes rum och hennes morgonrock så stöttar jag henne givetvis i hennes framtidsplaner, jag skulle aldrig drömma om att börja tycka hon är värdelös eller något. För det är hon inte. Hon är en smart tjej med höga betyg och jag har sett hennes kapacitet, jag vet vad hon kan. Det gäller bara att hon måste vilja själv. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Stöttar och vägleder ni era barn, oavsett vad?