• Anonym (hysterektomi)

Hjälp, ska ta bort livmodern!

Jag är en kvinna som faktiskt inte har så stor sexlust. Tappar sexlusten efter ca ett år. Min senaste relation hamnade i giftemål men vi har inga barn. Det är en underbar kärlek och han är den finaste som finns. Men jag har ingen sexlust. Detta har tärt sönder vårt förhållande och nu efter 6 år tillsammans skiljer vi oss. Vi tycker både detta är sorgligt, men nu blir det så.

Jag har haft lite ont i magen ett tag och sökte gynekolog. De tog prover, de bad sen om en skrapning och det visar sig vara ett mycket tidigt stadium av cancer. Jag är 45 år gammal och de frågade mig hur jag vill göra. Strålning, cellgifter eller helt enkelt ta bort livmodern. Det sista kommer till 100 % göra mig frisk. Vi har cancer i familjen, min mamma har haft bröstcancer.

Kommer detta döda det lilla sexlust jag har? Kommer jag aldrig mer att bli kåt?

• Svar på tråden Hjälp, ska ta bort livmodern!
  • RedTopaz

Jag har precis tagit bort min livmoder (äggstockarna är kvar så hormonbalansen blir inte rubbad) och min sexlust är oförändrad. Behåller du dina äggstockar bör det inte bli någon skillnad för dig heller =).

Har du sökt hjälp utifrån när du varit i förhållanden för att försöka komma igång igen?

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • Haskel

Med tanke på att det är början till cancer tror jag att de avser ta bort livmoder och äggstockar, vilket gör att du kommer "i klimakteriet", lite för tidigt. Några kvinnor upplever en minskad lust efter det, men några upplever det motsatta. En ökad lust kanske bäst förklaras genom att kvinnan lättare kan slappna av, och eller att hon kan sluta med hormonella preventivmedel som kan hämma lusten.
    Klimakteriet påverkar kvinnor olika mycket. Vissa märker knappt av det, medans andra får lite större problem under en period.

Om de mot all förmodan låter äggstockarna, påverkas inte hormonbalansen särskilt mycket, därmed inte heller lust och annat.

Har du sedan tidigare låg lust, tror jag inte att den kommer att försämras, snarast finns möjligheten att den ökar. Oavsett man tar äggstockarna eller inte.

• RebeccaEmil

Livmodern har absolut ingenting med sexlust att göra så det är ditt minsta bekymmer! :) Jag tycker att du ska operera bort livmodern, ifall det är där cancern sitter. Sen kan man prata med operatören ifall han/hon tycker man även ska ta bort äggstockarna.

Men som sagt, sexlusten ändras inte av detta! Hoppas bara att gnistan tillsätt sexlivet dyker upp någonstans :)

• Anonym (hysterektomi)

Tack för svar. Naturligtvis är jag oroad över själva orsaken till operationen, men det dyker upp många andra tankar också. 

Svar på tråden Hjälp, ska ta bort livmodern!