• aja80

är det störst chans att tredje barnet blir samma kön som de första två?

Väntar barn nummer tre och har två pojkar sedan innan. 
    Går så klart i tankar om könet på nummer tre som ligger i magen, gravid i vecka 20. 
    Är det sant som man hört att har man fått två pojkar tidigare så ökar "risken" för att man får en pojke till? Låter kanske jätte konstigt, men funderar mycket på detta nu.:)

• Svar på tråden är det störst chans att tredje barnet blir samma kön som de första två?
  • viseversa

Har väldigt svårt att tro på dessa teorier om kön. Det är slumpen som avgör oavsett om det är 1,2,3 eller 4 barnet. Jag fick dock en pojke efter två flickor själv. Men sen blev nr 4 en flicka igen. : D

• Anaerob

Tittar man på statistiken så är det större sannolikhet att ni får en flicka.. Det är mer vanligt att få två av samma kön och sedan en tredje av det andra än tre av samma kön :)

• Rainbow gg

Tror inte riktigt det, att chansen är större bara för att det blev si eller så förra gången. Men vad vet jag. Själv går jag och tror att vi kommer få flicka, pojke, pojke för så var det för mig och mina syskon, min mamma har två yngre bröder, min mormor är äldst och har 5 bröder, gammelmormor hade några bröder men vet inte om de var äldre eller yngre. Alla på pappas sida har fått döttrar först och pojkar sen också, så jag håller tummarna haha :)

• En blå giraff

Jag har hört att det är större sannolikhet att få samma kön igen ju fler man har av samma. Finns det några studier på sånt här? Jag är också nyfiken =)

• Koala

Om man googlar på detta kan man hitta en tidningsartikel från 2006 skriven av en kvinna som arbetar på Statistiska Central Byrån. Där står det att könet/könen på tidigare barn INTE spelar någon roll. Har man alltså två barn av samma kön är sannolikheten för att det tredje barnet är en pojke 51 % och en flicka 49% (eftersom det föds lite fler pojkar än flickor). Av de som har tre barn i Sverige har 14% enbart pojkar, 11% enbart flickor och 75% har både och.

Sen har man också sett att sannolikheten för att skaffa ett tredje barn ökar om de två första barnen är av samma kön och dessutom ännu vanligare om man har två pojkar än två flickor.

• Flisan79

Statistik är lite knepigt. Denna undersökning är ju inte endast med de som har just tre barn utan även de med färre och fler vilket påverkar. Tänk de som har fyra och de fjärde blev ett annat kön. Då stämmer tre i rad men de hamnar ändå "barn av olika kön kategorin".

När jag var på könsUL med tredje barnet sa läkaren (känd läkare på sibyllekliniken) som höll på med könsUL hela dagarna att risken att få ett barn av samma kön när man har två av samma sen tidigare är 75 %. Vid fjärde barnet var det tillbaka på 50 %.
    Vet ju såklart inte om det var sant men man kan ju anta att han hade en del erfarenhet i ämnet.

• Koala

Håller med om att detta med statistik är knepigt. Men enligt kvinnan på SCB gäller att om man har två, tre eller fyra barn av samma kön och går vidare och skaffar ett ytterligare barn är sannolikheten att få en pojke 51% och en flicka 49%, alltså oavsett om man bara har pojkar eller flickor tidigare. Intressant med Sibyllakliniken, undrar vilka studier de stöder sig på . För det här borde ju vara lätt att ta reda på utifrån födelseregistren.

Om jag tittar i min egen bekantskapskrets har jag fyra kompisar som först fick två pojkar, varav två st sen fick en lillasyster och två st en lillebror. Men det är ju ganska få personer.

• Flisan79

Jag själv är en syster av tre. Min ena syster har fått tre döttrar om man räknar första som dog i v 22
    Jag har tre döttrar.

• Vifem

Jag har också hört att det är 75% sannolikhet att det blir samma kön. Eftersom pappans spermier bestämmer könet kanske han har lättare för det ena eller andra (alltså fler av den ena sortens simmare) enbart mina tankar. Själv är jag en av tre döttrar min mamma o pappa fick, sedan fick min pappa en dotter och en son med en annan pappa. Själv har jag tre söner med samma pappa och mina systrar har en av varje med samma pappor till sina.

• Vifem

Min pappa fick barn med en annan mamma menade jag naturligtvis ;)

• aja80

Tusen tack för alla era svar!!
    Var på ultraljud i veckan och vi kunde inte hålla oss, utan kollade könet. Har inte kollat de andra två och kände oss väldigt nyfikna denna gången. 
    Och chockade blev vi när barnmorskan säger att det är en flicka!! Först få höra att allt ser bra ut och sen höra att det är en flicka, super roligt!!!

• Tekaka

Jag har fått 3 pojkar, fick sen en flicka som fjärde. alla har samma pappa

Svar på tråden är det störst chans att tredje barnet blir samma kön som de första två?