• cellon

Alla erfarna frukterianer, se hit!

Hej på er. 

Jag håller på att bli frukterian och undrar varför en inte får dricka varma drycker och alkohol? Jag förstår såklart att alkohol inte ingår i den renlevnaden frukterianers filosofi går ut på, men hur farligt är det egentligen att dricka som frukterian? Är det skadligt för kroppen eller kan en justera dieten efter ens egna begär?

Vad gäller varma drycker har jag förstått att det har att göra med raw food-dieten, dvs inget tillagat eller över en viss grad, men te har historia att vara hälsosamt, så varför ingår inte te i frukterianism, och även här, vad gör det att dricka te när en går på frukterian-dieten?

Ännu en fråga är varför grönsaker inte ingår i frukterianismen? Vad är skillnaden i näringsvärde-väg och vad förändras om en frukterian äter grönsaker utöver frukterna?

Oerhört tacksam för svar!!

• Svar på tråden Alla erfarna frukterianer, se hit!
  • Eleonor01

Har inte mycket kunskap mer än näringsmässig men måste fråga varför ska du bli det?

• cellon
    Eleonor01 skrev 2014-01-28 20:22:29 följande:
    Har inte mycket kunskap mer än näringsmässig men måste fråga varför ska du bli det?
    Har ingenting med ämnet att göra, och jag behöver inte förklara varför. Läs My Path to Freedom av Tord Lyseving. 
  • Eleonor01

Jag va bara nyfiken därav min fråga. Titta på förra veckans avsnitt av outsiders så får du namnet på en hängiven frukterian. Han hävdar att det endast finns en handfull riktiga i hela världen får det är så pass svårt för kroppen att ställa om sig till det låga kalori intaget bland annat

• cellon
    Eleonor01 skrev 2014-01-28 20:26:58 följande:
    Jag va bara nyfiken därav min fråga. Titta på förra veckans avsnitt av outsiders så får du namnet på en hängiven frukterian. Han hävdar att det endast finns en handfull riktiga i hela världen får det är så pass svårt för kroppen att ställa om sig till det låga kalori intaget bland annat
    Ja, precis. Mannen heter Tord Lyseving, författaren till boken jag tipsade om. 
  • cellon
    FlitigaLis skrev 2014-01-28 20:38:47 följande:
    Eftersom du verkar så skeptisk så kanske det inte är något för dig?
    Är inte skeptiskt, vill bara ha all fakta framför mig. Har googlat som en galning och ser inte hur kroppen skulle ta skada av åtminstone te.  
  • Bollhav

Det hörs väl på namnet - man äter bara frukt. Du kan såklart lägga till vad du vill. Te, grönsaker, kött. Men då är du inte frukterian.

• cellon
    Bollhav skrev 2014-01-28 21:42:08 följande:
    Det hörs väl på namnet - man äter bara frukt. Du kan såklart lägga till vad du vill. Te, grönsaker, kött. Men då är du inte frukterian.
    vill veta vilken skillnad det gör att dricka te och alkohol. Herregud, läser ingen vad jag skriver!?
  • Capt Janeway

Tror inte det gör någon skillnad. Anpassa dieten efter dig själv och känn efter hur du  mår.

• LillGris
    cellon skrev 2014-01-28 21:48:58 följande:
    vill veta vilken skillnad det gör att dricka te och alkohol. Herregud, läser ingen vad jag skriver!?

Skillnaden är att då intar du inte bara frukt längre.
  • annanasglass

Det med att inte dricka varma drycker är av samma anledning som du inte får värma upp maten. Frukterianerna som äter råkost/levande föda tror att man skadar de enzym som finns i maten, som underlättar matsmältningen. Det har alltså mindre att göra med att man förstör vissa näringsämnen än dessa enzym. Teorin är dock helt felaktig, eftersom dessa enzym förstörs direkt i magsäcken ändå, där pH värdet är lågt och bryter ner protein (enzym är gjorda av protein). Kroppen har istället egna enzymer som smälter maten. Det enda som påverkar matsmältningen negativt är för mycket fett i maten, då försvåras matsmältningen och tar längre tid. Detta är alltså det enda som är korrekt vetenskapligt med hela iden angående frukteriansim. 

Det är alltså inget farligt med att dricka te, det är bara att man förstör enzym i växtbladen (vilket inte spelar någon som helst roll för matsmältningen på riktigt). 

Ingenting händer heller om man äter grönsaker. De flesta frukterianer äter grönsaker (råa), speciellt gröna blad, och skulle de inte göra det så skulle de få näringsbrist väldigt fort. Det är inte en hälsosam diet långsiktigt. Frukterianer brukar max klara av ca 2 år på den dieten innan de uppvisar bristsjukdommar. Man mår jäkligt bra i början dock, då dieten stressar kroppen till att utsöndra hormoner och andra ämnen som gör att man känner sig full av energi, men detta avtar efter några månader eller ibland så länge som ett år (det beror på kroppshälsan innan man påbörjade dieten).

• Biffus
    annanasglass skrev 2014-02-03 09:31:30 följande:
    Det med att inte dricka varma drycker är av samma anledning som du inte får värma upp maten. Frukterianerna som äter råkost/levande föda tror att man skadar de enzym som finns i maten, som underlättar matsmältningen. Det har alltså mindre att göra med att man förstör vissa näringsämnen än dessa enzym. Teorin är dock helt felaktig, eftersom dessa enzym förstörs direkt i magsäcken ändå, där pH värdet är lågt och bryter ner protein (enzym är gjorda av protein). Kroppen har istället egna enzymer som smälter maten. Det enda som påverkar matsmältningen negativt är för mycket fett i maten, då försvåras matsmältningen och tar längre tid. Detta är alltså det enda som är korrekt vetenskapligt med hela iden angående frukteriansim. Det är alltså inget farligt med att dricka te, det är bara att man förstör enzym i växtbladen (vilket inte spelar någon som helst roll för matsmältningen på riktigt). 

Ingenting händer heller om man äter grönsaker. De flesta frukterianer äter grönsaker (råa), speciellt gröna blad, och skulle de inte göra det så skulle de få näringsbrist väldigt fort. Det är inte en hälsosam diet långsiktigt. Frukterianer brukar max klara av ca 2 år på den dieten innan de uppvisar bristsjukdommar. Man mår jäkligt bra i början dock, då dieten stressar kroppen till att utsöndra hormoner och andra ämnen som gör att man känner sig full av energi, men detta avtar efter några månader eller ibland så länge som ett år (det beror på kroppshälsan innan man påbörjade dieten).

Nja, anledningen som man inte vill värma maten är för att en del av näringen. Tjafset med enzymer är det inte många som tror på längre, eftersom att alla med n
  • Biffus
    annanasglass skrev 2014-02-03 09:31:30 följande:
    Det med att inte dricka varma drycker är av samma anledning som du inte får värma upp maten. Frukterianerna som äter råkost/levande föda tror att man skadar de enzym som finns i maten, som underlättar matsmältningen. Det har alltså mindre att göra med att man förstör vissa näringsämnen än dessa enzym. Teorin är dock helt felaktig, eftersom dessa enzym förstörs direkt i magsäcken ändå, där pH värdet är lågt och bryter ner protein (enzym är gjorda av protein). Kroppen har istället egna enzymer som smälter maten. Det enda som påverkar matsmältningen negativt är för mycket fett i maten, då försvåras matsmältningen och tar längre tid. Detta är alltså det enda som är korrekt vetenskapligt med hela iden angående frukteriansim. Det är alltså inget farligt med att dricka te, det är bara att man förstör enzym i växtbladen (vilket inte spelar någon som helst roll för matsmältningen på riktigt). 

Nja, anledningen som man inte vill värma maten är för att en del av näringen. Tjafset med enzymer är det inte många som tror på längre, eftersom att alla med någorlunda koll på fysiologi vet att magsaften har pH 2 och att de enzymer som det talas om förstörs då.
  • Tirem

Om jag inte minns fel är du tonåring och denna kost är inte rekommenderad till tonåringar!

• annanasglass

Biffus, det var ju skönt att höra att en del av vetenskapen accepterats i alla fall på senare år. Spridande av felaktig information är något jag inte klarar av. Fortfarande ingen kost som långsiktigt är nyttig, dock. Många näringsämnen tas upp BÄTTRE efter tillagning. Lyckopen i tomater, t.ex. Och jag vet att du inte håller med, men det finns heller inte tillräckligt med protein i en extrem fruterisk kost. Enlighet WHO som har uppdaterat sina råd angående protein sen 80-talet (jag har dubbelkollat).

• Fryktsallad

Vad jag vet så dricker de som äter Raw food te. Rekommenderar t.o.m. grönt te men jag vet inte om de är renlevnadsrawfoodare:) Precis som ingen annan heller på denna sidan vet jag inte. Varför inte gå till källan direkt, författaren som skrev boken. Och jag förstår precis hur du menar, man vill veta varför...! Och - det är så mycket tjat om protein och näringsämnen hit och dit - det märker man väl om det inte fungerar...prova! Och lycka till!

• Flizus

Om jag blev frukterian skulle jag fortsätta att dricka te. Något varmt i magen en kall dag för att värma sig.

Svar på tråden Alla erfarna frukterianer, se hit!