Fannypack skrev 2014-01-28 22:25:10 följande:
Efter ett år måste man uppdatera sitt amerikanska körkort till svenskt, och då måste man köra upp. Om man är i USA tillfälligt (på semester, utbytestermin) så gäller ett svenskt körkort, vet inte vad som gäller på lång sikt (troligtvis olika för olika delstater).
Om du inte behöver ditt körkort just nu så kan du ju vänta tills du har mer pengar och/eller kompisar att övningsköra med.
Som boende i USA kan jag meddela att det samma gäller i USA (i varje fall i Colorado, men jag tror att det är det samma i alla stater): ditt svenska körkort är giltigt i ett år. Dock har polisen ingen skyldighet att "godkänna" ditt svenska körkort ifall du blir stoppad, utan du kan behöva gå till domstol för att bevisa att du faktiskt har körkort och inte har gjort dig skyldig till olovlig körning. Ska man köra bil i USA bör man skaffa ett internationellt körkort (men polisen har ingen skyldighet att "godkänna" det heller, men oddsen är bättre), och flyttar man till USA bör man ta amerikanskt körkort så snart som möjligt, men absolut inom ett år.
Det är billigt, teoriprovet är superenkelt och uppkörningen likaså. Jag var även tvungen att ta om mitt motorcykelkörkort. Jag tog en helgkurs som kostade runt 500 kr, och avslutade andra dagen med en supersimpel uppkörning.
Däremot är det en hel del pappersarbete för att få körkortstillstånd. Jag hade ett studentvisum när jag tog mina körkort, och det tog minst fem turer fram och tillbaka till olika myndigheter innan jag kunde få mitt körkort.
Tänk också på att USA är bilens land. Med undantag för några få storstäder såsom New York city och Boston, så finns det nästintill ingen kollektivtrafik. Du är helt beroende av bil. Att resa till USA utan körkort innebär ett mycket begränsat liv. (Sen kan man som svensk inte bara flytta till USA, det är väldigt svårt att få uppehållstillstånd, men det är en helt annan fråga. TS kanske har planer på att studera, eller har släktingar i USA som berättigar TS till uppehållstillstånd).
Jag skulle absolut rekommendera dig att ta körkort _innan_ du planerar utlandsflytt. Livet utomlands är komplicerat nog, du behöver inte den extra stressen av att ta körkort.