• Anonym (körkort)

Kostnad för körkort utomlands?

Att skaffa körkort är ju tyvärr allt annat än en billig affär det där, känns ju sådär att det kommer kosta runt 20 000.
    Har dessutom planer på att kanske flytta utomlands inom sisådär 3 år. Så jag har funderat lite på vad det är för skillnad på priset att ta körkort i Sverige i jämförelse med andra länder. Någon som har ett hum om det? Är endast intresserad av England, USA och Australien. Självklart beror det ju på hur många uppkörningar man måste göra, men om vi säger att man lyckas på första försöket.

• Svar på tråden Kostnad för körkort utomlands?
  • In Sweden

Sverige är relativt unika med tanke på att du kan få göra uppkörning utan att ha gått hos körskola eller visa att du kan köra. I många länder är det krav på en viss mängd tid hos körskola. Eller som i Norge där körskolorna har monopol på uppkörningsbilar och så, där av kan du inte köra upp som privatist.

Men vart är det du hade tänkt att använda ditt körkort annars? Bara okänt land utomlands?

• Fannypack

Körkort tagna utanför EES är bara giltiga i Sverige 1 år efter att du flyttat hit, så amerikanskt körkort är nog inte en så bra idé. Samma regler för Australien.

Brittiska körkort är giltiga i Sverige, men vet inte om det är en så bra idé att ta körkort för vänstertrafik om man inte klarar uppkörningen i Sverige.

• Anonym (körkort)
    In Sweden skrev 2014-01-28 21:01:40 följande:
    Sverige är relativt unika med tanke på att du kan få göra uppkörning utan att ha gått hos körskola eller visa att du kan köra. I många länder är det krav på en viss mängd tid hos körskola. Eller som i Norge där körskolorna har monopol på uppkörningsbilar och så, där av kan du inte köra upp som privatist.

Men vart är det du hade tänkt att använda ditt körkort annars? Bara okänt land utomlands?
    Fast tyvärr så måste jag gå på körskola eftersom jag inte har en aning om hur man kör ock jag har ingen som jag kan övningsköra med :( Nä asså jag tänkte väl mest att det kanske vore smartare att vänta med att ta körkort tills jag vet vart i världen jag vill bo, framförallt om det är billigare att ta det där.
  • Anonym (körkort)
    Fannypack skrev 2014-01-28 21:07:41 följande:
    Körkort tagna utanför EES är bara giltiga i Sverige 1 år efter att du flyttat hit, så amerikanskt körkort är nog inte en så bra idé. Samma regler för Australien.

Brittiska körkort är giltiga i Sverige, men vet inte om det är en så bra idé att ta körkort för vänstertrafik om man inte klarar uppkörningen i Sverige.
    Jo jag har hört nåt om det. Så när det året har gått i usa/australien så måste man betala för en helt ny uppkörning där då eller?
  • Fannypack
    Anonym (körkort) skrev 2014-01-28 21:43:10 följande:
    Jo jag har hört nåt om det. Så när det året har gått i usa/australien så måste man betala för en helt ny uppkörning där då eller?
    Efter ett år måste man uppdatera sitt amerikanska körkort till svenskt, och då måste man köra upp. Om man är i USA tillfälligt (på semester, utbytestermin) så gäller ett svenskt körkort, vet inte vad som gäller på lång sikt (troligtvis olika för olika delstater).

Om du inte behöver ditt körkort just nu så kan du ju vänta tills du har mer pengar och/eller kompisar att övningsköra med.
  • TillFlorida

Det är lite olika i olika stater i USA vad som gäller. Jag tog körkort i Florida och det kostade ungerfär $50, strax under 350kr (teoriprov och uppkörning samt tillverkning av körkort).

• Anonym (körkort)
    TillFlorida skrev 2014-01-30 02:45:19 följande:
    Det är lite olika i olika stater i USA vad som gäller. Jag tog körkort i Florida och det kostade ungerfär $50, strax under 350kr (teoriprov och uppkörning samt tillverkning av körkort).
    Men gud va billigt! Inte undra på att alla 16-åringar har råd att skaffa körkort! Förvånad
  • TillFlorida

Ja. Jag tog en titt på priserna för att verifiera
    www.flhsmv.gov/DHSMVFees.htm

$48 för körkortet (learners permit, uppkörning, teori)
    $20 för en ny uppkörning om man kuggar
    $10 för nytt teroriprov om man misslyckas med det.

Uppkörningen var enormt mycket lättare än i Sverige. Jag behövde aldrig åka ut i trafiken. Jag körde runt på en parkeringsplats och visade att jag kunde backa och vända bilen på en lågtrafikerad gata tvärs över gatan från parkeringsplatsen.

• Fannypack
    Anonym (körkort) skrev 2014-01-30 05:40:34 följande:
    Men gud va billigt! Inte undra på att alla 16-åringar har råd att skaffa körkort! Förvånad
    Och så har de väldigt mycket olyckor med unga förare här också....  

Som sagt så är det billigt men det gäller inte i Sverige sedan. Om du däremot planerat att plugga i USA så är det ju väldigt värt!
  • USAska
    Fannypack skrev 2014-01-28 22:25:10 följande:
    Efter ett år måste man uppdatera sitt amerikanska körkort till svenskt, och då måste man köra upp. Om man är i USA tillfälligt (på semester, utbytestermin) så gäller ett svenskt körkort, vet inte vad som gäller på lång sikt (troligtvis olika för olika delstater).

Om du inte behöver ditt körkort just nu så kan du ju vänta tills du har mer pengar och/eller kompisar att övningsköra med.
    Som boende i USA kan jag meddela att det samma gäller i USA (i varje fall i Colorado, men jag tror att det är det samma i alla stater): ditt svenska körkort är giltigt i ett år. Dock har polisen ingen skyldighet att "godkänna" ditt svenska körkort ifall du blir stoppad, utan du kan behöva gå till domstol för att bevisa att du faktiskt har körkort och inte har gjort dig skyldig till olovlig körning. Ska man köra bil i USA bör man skaffa ett internationellt körkort (men polisen har ingen skyldighet att "godkänna" det heller, men oddsen är bättre), och flyttar man till USA bör man ta amerikanskt körkort så snart som möjligt, men absolut inom ett år.

Det är billigt, teoriprovet är superenkelt och  uppkörningen likaså. Jag var även tvungen att ta om mitt motorcykelkörkort. Jag tog en helgkurs som kostade runt 500 kr, och avslutade andra dagen med en supersimpel uppkörning.

Däremot är det en hel del pappersarbete för att få körkortstillstånd. Jag hade ett studentvisum när jag tog mina körkort, och det tog minst fem turer fram och tillbaka till olika myndigheter innan jag kunde få mitt körkort.

Tänk också på att USA är bilens land. Med undantag för några få storstäder såsom New York city och Boston, så finns det nästintill ingen kollektivtrafik. Du är helt beroende av bil. Att resa till USA utan körkort innebär ett mycket begränsat liv. (Sen kan man som svensk inte bara flytta till USA, det är väldigt svårt att få uppehållstillstånd, men det är en helt annan fråga. TS kanske har planer på att studera, eller har släktingar i USA som berättigar TS till uppehållstillstånd).

Jag skulle absolut rekommendera dig att ta körkort _innan_ du planerar utlandsflytt. Livet utomlands är komplicerat nog, du behöver inte den extra stressen av att ta körkort.
  • yndra

Nar jag flyttade till Alaska sa var jag tvungen att byta mitt korkort inom en viss tid. Varje delstat har sina egna regler. Jag fick gora ett teoriprov och en uppkorning. Enkelt om man haft korkort en tid och teorin ar ungefar det samma som I sverige. Kostade runt $50, men har du inte kort forut sa maste du ju antingen ta lektioner eller trana med ngn aven har borta!

• Anonym (körkort)

Tack för alla svar :) Ingen som vet kostnaden för det i England?

• Saratillman

Hej! 

Är nog lite för sent att svara, men gör det lite snabbt ändå ifall att du inte har hunnit tagit körkortet. Förutsatt att ett körkort är taget inom EES så kan du senare byta ut det mot ett svenskt. Så du kan alltså ta ett britiiskt körkort för att senare konvertera om det till ett svenskt utan att behöva göra några tester/liknande. Tror dock att man måste vänta minst ett år innan man kan göra det, men kolla på trafikverkets/motormännens hemsia. 

Det är ungefär halva priset i Storbritannien jämfört med Sverige. Googla efter "driving schools UK" om du vill se mer exakta prisexempel. Det finns dessutom inga andra stora utgifter som t.ex. halkbanan m.m. MEN om du kör i London så är kraven mkt högre eftersom trafiken är mycket värre än i Sverige. Vilket innebär att du isf behöver fler lektioner. 

• MarcusTheWanderer

In the US you can forget about paying 20.000SEK i moved here due to work related issues i saved up about same amount to get the driver license but i got happily suprised and kind of shocked when it costed me 30$ and it took me 4 days to get :) so yeah USA is a great place to go if you plan to move due to work/money problems

Svar på tråden Kostnad för körkort utomlands?