• familjelover

    Få ut sonen i skogen?

    Hej alla andra pappor där ute.
    Har ett stort intresse av jakt, hela processen inräknad (Spaningen, avrättningen och omhändertagande av kadavret).

    Jag skulle gärna vilja få med min son ut i skogarna, men han har tyvärr hakat på den senaste ungdomsflugan och kallar sig vegan. Kräks Döttrarna har inget problem med döda djur, men jag vet inte hur de kommer bete sig i skogen.

    *Någon som har bra tips på hur man kan omvända en 16-årig kille till att börja äta kött igen?
    *Någon som har erfarenhet av kvinnor i skogen, klarar de av jaktklimatet?

  • Svar på tråden Få ut sonen i skogen?
  • vörgus

    Vet inte om du behöver omvända en 16 åring? Han är ju ändå 16 år. Så någon mening med att han blir vegetarian/vegan osv finns det nog allt.

    Sen kan du väl få med honom ut i skogen utan att behöva skjuta djur? Om han nu har något emot det.
    Skogsvistelser skadar ju ingen vare sig du är jägare eller en vegan.

    Vet inte om du skojar, men du verkar göra det till en oerhört stor grej. Klart dina döttrar kan haka på dig ut i skogen. Jag och min syster följde med min pappa ut i skogen när jag var liten, älgjakt och grejor. Jag tyckte att det var förbannat tråkigt, och absolut inget som intresserade mig, även om jag gav det en chans.

    Annars får du nog helt enkelt svälja stoltheten, och inse att dina barn inte har samma intresse som du har.

  • LEK

    Mitt råd är att inte göra stor grej utav det. Respektera din sons Känslor o tankar. Det kan faktiskt vara en övergående fas! Jag är son till en jägare. Jag minns inte hur gammal jag var men minns tydligt hur jag hade hemska drömmar om hur älgar hängde upp o ner o tömdes på blod och vädjade till mig. Hur jag vägrade sitta på sätet i pappas Audi med skinnsäten. Hur jag vägrade äta kött. Trots att jag tidigare hjälpte pappa bära kalkonerna till huggkubben.

    Fasen gick över och jag väntar idag på att slutföra min jägarexamen. Kanske kan du visa en annan sida av jakten än själva dödandet och slaktadet. Belys kamratskapen, vikten att hålla nere stammarna, fördelarna med att äta lokal producerat, tjusningen att vara ute i skog och mark. Kom bara ihåg att du tjänar ingenting till att göra detta till en konflikt mellan er då detta bara leder till att det skapas en klyfta mellan er. I värsta fall blir det aldrig en jägare av din son eller så tar det nått år.

  • ITpappan

    Gläd du dig åt att sonen gjort ett bra val! Han kommer troligen att leva friskare och längre än vad du själv kommer! Dessutom kommer han att bidra till att vi inte förstör den här planeten - lika snabbt.

    Och det där med ut i skogen - man kan ju gå i skogen utan att dör den skull döda eller stycka lik. Eller hur?

  • drmugg
    ITpappan skrev 2014-05-11 17:40:57 följande:

    Gläd du dig åt att sonen gjort ett bra val! Han kommer troligen att leva friskare och längre än vad du själv kommer! Dessutom kommer han att bidra till att vi inte förstör den här planeten - lika snabbt.

    Och det där med ut i skogen - man kan ju gå i skogen utan att dör den skull döda eller stycka lik. Eller hur?


    Du låter som en riktig trädkramare.
Svar på tråden Få ut sonen i skogen?