• biniis

Hur många Ivf per landsting?

Hejsan alla.
    Har en fråga jag hoppas någon kan svara på! Vet ni hur många ivf försök man är berättigad via sitt landsting? Jag bor i Katrineholm, Sörmland! Och tydligen vet inte ens min Gyn hur många, eller om det ens finns landstingsfinansiering här länge. Han skulle forska i det. Men har gått 3 veckor nu och han vet fortfarande inte. Jag håller på att bli galen på att vänta! 
    Tydligen så sa han att det hade pratats om nya regler som satts in 1 Januari 2014.
    Vore tacksam om någon vet om kan meddela det.
    Kram Sabina

• Svar på tråden Hur många Ivf per landsting?
  • LägtaarSå
    biniis skrev 2014-01-28 21:44:06 följande:
    Hejsan alla.
    Har en fråga jag hoppas någon kan svara på! Vet ni hur många ivf försök man är berättigad via sitt landsting? Jag bor i Katrineholm, Sörmland! Och tydligen vet inte ens min Gyn hur många, eller om det ens finns landstingsfinansiering här länge. Han skulle forska i det. Men har gått 3 veckor nu och han vet fortfarande inte. Jag håller på att bli galen på att vänta! 
    Tydligen så sa han att det hade pratats om nya regler som satts in 1 Januari 2014.
    Vore tacksam om någon vet om kan meddela det.
    Kram Sabina
    Hej,
    Jag hittade lite info ang Sörmlands landsting. Det stod följande:

"Högst två IVF-behandlingar per år med offentlig
    finansiering. Vanliga patientavgifter under utrednings-
    och behandlingstiden."

Fann denna infon på nedan länk. fick ladda hem en pdf-fil där man hittar en massa patient avgifter ivf info som oven etc.
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CD0QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.skl.se%2FMediaBinaryLoader.axd%3FMediaArchive_FileID%3Df2554126-5d7f-4e79-a7c2-e055fc0c8e71%26FileName%3DPatientavgifter%2B2012.pdf%26MediaArchive_ForceDownload%3Dtrue&ei=DA8CU-HRLsaJywPliICYCA&usg=AFQjCNEJjCembUsAXkVyrpxQeiEXOOLl1Q&sig2=5wsR72Xzo1JuiJmqJN5JJA&bvm=bv.61535280,d.bGQ

Hoppas det hjälper.

Kramar :)
  • Lillajag86

Ser att det var länge sen ts skapade tråden. Men undrar om du fick något svar ts? Anledningen är att jag själv bor i Katrineholm och ivf kan bli aktuellt för mig med.

• biniis
    Lillajag86 skrev 2014-08-12 20:29:08 följande:

Ser att det var länge sen ts skapade tråden. Men undrar om du fick något svar ts? Anledningen är att jag själv bor i Katrineholm och ivf kan bli aktuellt för mig med.

Hejsan!
    Ja jag har fått svar på det nu, Och det är 2 st försök som Landstinget står för.
    Kör igång med medicinering inför ivf på fredag, är as nervös.
  • Lillajag86
    biniis skrev 2014-09-10 22:41:54 följande:
    Hejsan!
    Ja jag har fått svar på det nu, Och det är 2 st försök som Landstinget står för.
    Kör igång med medicinering inför ivf på fredag, är as nervös.
    Okej! Hittade en artikel där det stod att frånochmed första januari 2015 ska det vara tre kostnadsfria försök. Detta kanske inte stämmer då? :(

Förstår att du är nervös. Själv väntar jag på utredning.
  • Gweny
    Lillajag86 skrev 2014-09-11 15:41:27 följande:
    Okej! Hittade en artikel där det stod att frånochmed första januari 2015 ska det vara tre kostnadsfria försök. Detta kanske inte stämmer då? :(

Förstår att du är nervös. Själv väntar jag på utredning.
    Jo stämmer att fler landsting börjar med 3 försök from nästa år. väldigt bra.
  • biniis

Precis. Nya regler 2015. Så då får du väl kanske 3 försök ist för 2 :) Det är ju positivt.

Ok. Går du privat eller är det kvinnokliniken i stan som hjälper dig?

• Lillajag86
    biniis skrev 2014-09-14 10:51:21 följande:

Precis. Nya regler 2015. Så då får du väl kanske 3 försök ist för 2 :) Det är ju positivt.

De hade inga gynläkare på sjukhuset tydligen så jag går hos en privat som är kopplad till landstinget.
  • Lillajag86
    biniis skrev 2014-09-14 10:51:21 följande:

Hur går det med medicineringen nu förresten? Hur känns det? Har du gjort några försök än eller e det första? Tänkta att isåfall blir det väll tre för dig med?
  • biniis

Hejsan. Jo det går bra med Nässprayet. Är på dag 7 nu. :) Ska köra på det till dag 12. Än så länge så känns det väldigt bra, Är kanske lite tröttare än vanligt. Men känns helt ok.

Nope, detta är vårat första försök.

Ja, jag har också tänkt på de. Borde väl få en till om det behövs eftersom det är 3 försök 2015. :)

Men hur går det för dig då?

Har du testat något annat sen innan? Typ insemination eller så?

• Lillajag86
    biniis skrev 2014-09-18 20:14:40 följande:

Hejsan. Jo det går bra med Nässprayet. Är på dag 7 nu. :) Ska köra på det till dag 12. Än så länge så känns det väldigt bra, Är kanske lite tröttare än vanligt. Men känns helt ok.

Nope, detta är vårat första försök.

Ja, jag har också tänkt på de. Borde väl få en till om det behövs eftersom det är 3 försök 2015. :)

Men hur går det för dig då?

Har du testat något annat sen innan? Typ insemination eller så?

Skönt att höra att det går bra iallafall :)

Nää, har inte testat något innan. Fick i augusti reda på att jag har pco. Eftersom det på min familjs sida finns en genetisk sjukdom som är ganska hög ärftlighetsfaktor på så vill min gynekolog att jag gör IVF med pgd. Men nu väntar jag på att massa papper ska bli klara innan vi kan börja en utredning.
Svar på tråden Hur många Ivf per landsting?