• Sonja123

Placering av kamin?

Hej!

Har du kamin? Vad är din erfarenhet av placering? Dela gärna med er av både bra och dåliga erfarenheter? 

Som vi funderar nu som tänker vi oss att den ska vara i vardagsrummet som ligger centralt i huset. Den kommer att stå emot en vägg med riktning ut mot rummet (alltså typ mot mitten av vårt nästan kvadratiska vardagsrum) och där står soffbordet. Mellan den tilltänkta platsen och soffbordet är en passage mellan kök och husets sovrumsdel. 

• Svar på tråden Placering av kamin?
  • familjelover
    Ripper500 skrev 2014-01-28 22:31:29 följande:
    Vissa kaminer blir inte varma bakom, som vår som står 12cm ifrån spånvägg. Iskallt bakom.

Vem fan har en kamin 170cm upp? Den ska ju inte värma taket.

Sätt den i största rummet, vanligtvis V-rummet. Köp en med fläkt som blåser ut extra varmluft.

Finns galler att sätta framför så ev barn inte tar på den.
    Angående höjden på kaminen finns det väl inga direkta sanningar. Har man den högre placerar studsar värmen i taket och ger en, vad vissa människor kallar, behagligare genomslagsvärme.
  • Modernmom

Reflekteras ner??? Haha! Vilka kaminer sitter 170 cm upp? Vår eldstad i kaminen sitter 30 cm från golvet, som så många andra.

Sätt kaminen mitt emot den plats ni tänkt och använd en luftvärmepump att driva runt den värme som kommer till andra delen av huset.

• Modernmom

Vi har 4 meter i takhöjd och däruppe är det troligen över 30 grader, men det är inget som reflekteras neråt för det. Vi ska sätta in fläktar för att trycka ner luften mot oss här nere på golvet, samt ett system som drar den varma luften uppe vid nock vidare till våra sovrum.

• familjelover
    Modernmom skrev 2014-01-28 22:43:19 följande:
    Reflekteras ner??? Haha! Vilka kaminer sitter 170 cm upp? Vår eldstad i kaminen sitter 30 cm från golvet, som så många andra.

Sätt kaminen mitt emot den plats ni tänkt och använd en luftvärmepump att driva runt den värme som kommer till andra delen av huset.
    Hade du varit med på fysiklektionerna hade du vetat ett och annat om hur ljus(värme) reflekteras. 

Ersätt ordet "spegel" med tak så får du en legitim förklaring på hur värmen (P) studsar och byter riktining (Q).

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Reflexion_vinklar.svg
  • Styfar
    Modernmom skrev 2014-01-28 22:43:19 följande:

OBS! LYSSNA INTE PÅ DENNA MAN!
    Bara för att han har en brandfara i sitt hem skall han inte få riskera ditt och dina barns liv Död
    Ta helst kontakt med Brandskyddsrådgivningen (BRÅ) i ditt närområde.
  • Modernmom

Denna man är en kvinna och det finns inget brandfarligt med detta alls. Kakelugnen är insatt av fackmän för ett år sedan. Ser inte problemet?

• familjelover
    Modernmom skrev 2014-01-28 22:49:02 följande:
    Men det sker inte i verkligheten. Fysik eller inte.
    "Den vertikala placeringen av värmekamin har minimal betydelse, värmen kommer spridas naturligt enligt Robert Oppenheimers lag för hur värme rör sig i rummet. Det som däremot har betydelse är att det är minst 40-50 cm till närmaste vägg eller föremål"
               - www.mariebergs.com/web/kontakta-saljare/
               - sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Oppenheimer
  • Sonja123

Hmm, många meningar omkring detta. Jag bär med mig vad ni säger och ber nog 2-3 säljare komma hit. Kom på att jag ev har en kontakt som kan skorstenar, så kanske kan han också komma hit om han har vägarna förbi. Får väl olika budskap men får med förnuft och magkänsla ta den som känns bäst. 

Helst hade jag flyttat några väggar i vardagsrummet, höjt taket, gjort det ändå lite större och placerat den nära fönstret... Men går inte... och fy vad det skulle bli dyrt!!! 

• Sonja123

Hmm, många meningar omkring detta. Jag bär med mig vad ni säger och ber nog 2-3 säljare komma hit. Kom på att jag ev har en kontakt som kan skorstenar, så kanske kan han också komma hit om han har vägarna förbi. Får väl olika budskap men får med förnuft och magkänsla ta den som känns bäst. 

Helst hade jag flyttat några väggar i vardagsrummet, höjt taket, gjort det ändå lite större och placerat den nära fönstret... Skrattande Men går inte... och fy vad det skulle bli dyrt!!! 

Tack alla för era erfarenheter och meningar!Glad

• tjej87

Jag hade tänkt på att försöka sätta den vid ett ställe där ni kan dra fram en fåtölj framför utan att vara helt i vägen för personer som vill gå förbi. Att kura upp sig i en skön fåtölj med en bok och en kopp te är ju bland det mysigaste som finns på vintern :)

Svar på tråden Placering av kamin?