Jag märker ett tydligt mönster i mitt liv: när jag är i balans i kropp och själ kan inget rubba mitt tålamod, men när jag är stressad på olika sätt (kan vara smärtpåverkan, deadlines eller bara allmänt missnöje med ekorrhjulet som kallas vardag) så blir jag sjukt aggressiv och otålig om andra människor, trafikanter, datasystem, barn, make, djur osv inte gör exakt så som jag vill i det tempo jag vill. Tex är jag i perioder sjuuuuukt irriterad på alla idioter i trafiken och svär och skriker i bilen. När jag hör mig själv gapa som ett rikspucko så vet jag att det är dags att göra något åt min stress.
Hur dealar jag då med detta? Tror jag gör på många olika sätt. För det första släpper en del av irritationen genast när jag tänker på det jag skrev ovan - det är en "naturlig" reaktion på en stressituation. Så fort jag blir medveten om det blir jag mindre irriterad/aggressiv.
Träning/fysisk uttröttning. Jag försöker ta hand om min kropp, så att den är i någorlunda fysiskt god form. Inte alltid så lätt, men jag försöker. Om jag inte kan jobba hårt eller träna hårt fysiskt har jag alltid en inre, krypande oro i kroppen. Den oron gör att jag lättare blir stressad och irriterad i de situationer du beskriver.
Mat. Det blev enormt stor skillnad i mitt humör när jag började äta LCHF. Det blev jämnare och det krävdes mer för att få mig ur mental balans. Lågt blodsocker = ingen trevlig Pallas.
PMS. Vet inte om du hör till den halva av befolkningen som kan drabbas av detta, men för mig är det jättetydligt. Härom veckan surade jag i flera dagar på sonen, som tappat bort sina nya, svindyra vantar efter mindre än fem timmar. Inte bra. Här har jag ingen riktig bot, mer än att äta mörk choklad och försöka undvika kontakt med folk...
Inställning. Jag tränar ganska hårt på att se ett segt datasystem på jobbet som ett sätt att bara göra ingenting och få betalt för det. I går skickade jag in lite papper som har möjlighet att förändra mitt liv radikalt till det bättre, om de går igenom. Spänningen är såklart olidlig, speciellt som jag redan fått indikationer på att det finns möjligheter att det går vägen! När och om jag får svar är inget jag kan påverka öht, det är den här typen av väntan som är svårast för mig att hantera.