• Anonym (Orolig)

    Jag har lite frågor angående förlossning som jag hoppas någon kan svara på?

    Gör förlossningen mer ont om man blir igångsatt?

    Hjälper bäckenbottenbedöving?

    Spelar bebisen storlek stor roll för smärtan? Jag tänker om jag går över 2 veckor kommer de ökningen på bebisen storlek göra skillnad i smärta?

  • Svar på tråden Jag har lite frågor angående förlossning som jag hoppas någon kan svara på?
  • Det vackraste
    Det vackraste skrev 2014-01-29 23:52:44 följande:
    Pcb är livmoderbedövning. Och fungerar av vad jag förstått på ungefär samma sätt som epidural. Dvs tar bort eller minskar smärtan under öppningssammandragningarma. Rätta mig gärna om jag blandar ihop men tror det är så. Bäckenbottenbedövning däremot ska minska smärta i underlivet under själva framfödandet. Ska dubbelkolla så det är rätt... Vid andra barnet brukar krystfasen ta betydligt mindre tid än det gjorde med första. För mig var det en timme med första och bara 10 min med andra.

    Var menat som svar på ts sista inlägg.
  • Det vackraste

    Jo det stämmer. Vill du ha särskild bedövning i underlivet inför krystningen kan du be att få bäckenbottenbedövning. Som bedövar själva bäckenbotten alltså. Annars lägger bm ofta annan lokalbedövning där. Skillnaden är jag inte insatt i.

  • Anonym (Orolig)

    Jag krystade i 3 timmar sist. Hoppas det går fortare denna gången:)


    Det vackraste skrev 2014-01-29 23:52:44 följande:
    Pcb är livmoderbedövning. Och fungerar av vad jag förstått på ungefär samma sätt som epidural. Dvs tar bort eller minskar smärtan under öppningssammandragningarma. Rätta mig gärna om jag blandar ihop men tror det är så. Bäckenbottenbedövning däremot ska minska smärta i underlivet under själva framfödandet. Ska dubbelkolla så det är rätt... Vid andra barnet brukar krystfasen ta betydligt mindre tid än det gjorde med första. För mig var det en timme med första och bara 10 min med andra.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag har fött fem barn varav fyra startat spontant och dessa har tagit allt från 1h (andra barnet) till 14h (första barnet) ochtrean och fyran tog 10h vardera. Femman blev jag igångsatt med och den förlossningen tog 32h.

    Det viktigaste är att andas djupa andetag och pysa ut luften sakta. Det ger bra smärtlindring men även Eda och lustgas är otroligt bra. Med min 32h förlossning hade jag bara lustgas. Med min 1h förlossning han jag inte med någonting.

    Och som de andra skriver. Bedövningen i sludan sägs göra värre ont än att få ut bebisen.

  • Det vackraste
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-30 00:03:19 följande:
    Jag krystade i 3 timmar sist. Hoppas det går fortare denna gången:)

    Fy stackare... Då förstår jag verkligen att du känner så inför den fasen. Men kan i princip lova att det kommer bli mycket kortare tid denna gång... Aldrig hört om en omföderska som krystat så länge iallafall. Var första barnet väldigt stort? Personligen tycker jag inte att man ska behöva krysta i tre timmar! Det är ju sjukt. Någonting borde väl kunna göras för att skynda på lite... Vad sa bm/läkare? Lade de något klipp?
  • Anonym (Orolig)

    Jag hade dålig ledning fick jag reda på i efterhand. De pushade på mig att krysta fast jag inte kände några krystvärkar. De ville att bebisen skulle komma ut innan nästa barnmorska skulle ta över. Hade de väntat tills mina naturliga krystvärkar kom så hade det inte tagit så lång tid. I slutet fick de dra ut henne med sugklocka. Kan inte få bort minnet av denna smärta! Därmed lite orolig för min förlossning som börjar när som helst.


    Det vackraste skrev 2014-01-30 00:14:29 följande:
    Fy stackare... Då förstår jag verkligen att du känner så inför den fasen. Men kan i princip lova att det kommer bli mycket kortare tid denna gång... Aldrig hört om en omföderska som krystat så länge iallafall. Var första barnet väldigt stort? Personligen tycker jag inte att man ska behöva krysta i tre timmar! Det är ju sjukt. Någonting borde väl kunna göras för att skynda på lite... Vad sa bm/läkare? Lade de något klipp?

  • Anonym (mm)
    Det vackraste skrev 2014-01-30 00:14:29 följande:

    Fy stackare... Då förstår jag verkligen att du känner så inför den fasen. Men kan i princip lova att det kommer bli mycket kortare tid denna gång... Aldrig hört om en omföderska som krystat så länge iallafall. Var första barnet väldigt stort? Personligen tycker jag inte att man ska behöva krysta i tre timmar! Det är ju sjukt. Någonting borde väl kunna göras för att skynda på lite... Vad sa bm/läkare? Lade de något klipp?
    Jag krystade 4 timmar med första barnet, och 5 timmar med andra barnet.. Så det behöver inte gå fortare för att man är omföderska..
  • PrinsessanLeia

    Jag fick bäckenbottenbedövning med tvåan då bm gjorde ett klipp. Jag vet faktiskt inte hur mycket verkan den hade. Barn nummer ett togs med sugklocka efter dåliga krystvärkar och den förlossningen var klart jobbigare även om jag inte vet om det berodde på bäckenbottenbedövningen.

  • Det vackraste
    Anonym (mm) skrev 2014-01-30 13:32:06 följande:
    Jag krystade 4 timmar med första barnet, och 5 timmar med andra barnet.. Så det behöver inte gå fortare för att man är omföderska..

    5 timmar! Är det sant? Iallafall hört överallt att det "ska" gå fortare med andra. Det måste jag fråga min bm om. Vad berodde det på att det tog 4 -5 timmar att krysta ut barnet? Vad jag vet får det inte ta mer än två timmar... men jaha... Var födde du om jag får fråga?
  • Anonym (Orolig)

    Mmhh tack! Kunde du inte ha besparat mig den informationen?


    Anonym (mm) skrev 2014-01-30 13:32:06 följande:
    Jag krystade 4 timmar med första barnet, och 5 timmar med andra barnet.. Så det behöver inte gå fortare för att man är omföderska..

  • Anonym (mm)
    Det vackraste skrev 2014-01-30 13:40:48 följande:

    5 timmar! Är det sant? Iallafall hört överallt att det "ska" gå fortare med andra. Det måste jag fråga min bm om. Vad berodde det på att det tog 4 -5 timmar att krysta ut barnet? Vad jag vet får det inte ta mer än två timmar... men jaha... Var födde du om jag får fråga?

    Jag födde på två olika sjukhus. båda i mitten på Sverige 


    Varför det tog sån lång tid?`Ingen aning. barnen tar väldigt lång tid i passagen och vägrar komma ut typ. Min kropp börjar krysta tidigt Och dom kan inte hejda mina krystvärkar ens något...


     


     


    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-30 14:00:45 följande:
    Mmhh tack! Kunde du inte ha besparat mig den informationen?

    Jo men om du trott som jag trodde att allt skulle gå "fortare" och alla sa det skulle gå så mycket bättre andra gången.. så därför trodde jag 100% på det.. När andra förlossningen vart 100 gånger värre fick jag en chock.


     


    Så visst det var inte "positivt" nämn. Men nu vet du att det kan hända.

  • Det vackraste

    Jag ska kolla upp om det verkligen är okej att krysta i 4 timmar. .. Måste ta reda på. Intressant. .... låter bara osannolikt såhär direkt. Men ska höra vad min bm har för info om sånt. Vet jag läst att det inte ska ta mer än högst två tim annars blir det kejsarsnitt.

  • Anonym (mm)
    Det vackraste skrev 2014-01-30 14:37:21 följande:
    Jag ska kolla upp om det verkligen är okej att krysta i 4 timmar. .. Måste ta reda på. Intressant. .... låter bara osannolikt såhär direkt. Men ska höra vad min bm har för info om sånt. Vet jag läst att det inte ska ta mer än högst två tim annars blir det kejsarsnitt.

    Jasså?  Min första förlossning tog totalt 3 dagar. Min andra 12 timmar. Men krystnings fasen var ju längre med andra  barnet.


    Första barnet vart jag så felbehandlad som kan kunde.. Så därför bytte jag sjukhus andra gången men det hjälpte inte.


    Och k-snitt bad jag om efter 1 barnet men dom vägrade,,jag pratade med Aurora och andra sjukhuset. k-snitt skulle jag inte få oavsett. 


     

  • Anonym (Mamma)

    Med min första barn tog det ungefär 7 timmar . När mina krytväkar började snarta så var hon ute efter 13 min. Med andra så kom vi in på förlossningen 6:10. Jag var redan öppen 10 cm så dom dukade fram, hon kom ut 6:43 :) väntar mitt tredje så man undrar hur fort denna förlossningen kommer ta.

  • Anonym (väldigt olika)

    Första barnet = igångsättning, gjorde rejält ont (gick tydligen väldigt fort för att vara en igångsättning), öppen 10 cm på bara ett par timmar, kräktes väldigt mycket av lustgasen och det blev till slut en EDA (som jag inte alls gillade effekten av), krystade över en timme. Bebisen strax över medel, överburen 16 dagar.

    Andra barnet = krystvärkar i bilen innan vi kom in, snabb hissfärd upp till förlossningen, in o av med byxorna, vägrade hoppa upp i sängen o barnet ute så fort de stängde dörren bakom oss (i princip). Ingen som helst smärtlindring men ändå betydligt mindre smärtor än första barnet. Bebis strax under medel, två dagar före utsatt tid.

    Jag tror det är väldigt individuellt hur snabbt det går, hur ont det gör och vad som känns bäst just då. Försök tänka dig in i ett scenario som du skulle vilja ha, men var beredd på att revidera under förlossningens gång.

  • Anonym (Orolig)

    Ok, ja jag vet inte vad jag ska göra med den informationen. Är redan gravid, ungen ska ut. Jag får väl bara hoppas att ditt fall är ett undantag.


    Anonym (mm) skrev 2014-01-30 14:18:49 följande:
    Jag födde på två olika sjukhus. båda i mitten på Sverige Varför det tog sån lång tid?`Ingen aning. barnen tar väldigt lång tid i passagen och vägrar komma ut typ. Min kropp börjar krysta tidigt Och dom kan inte hejda mina krystvärkar ens något...  Jo men om du trott som jag trodde att allt skulle gå "fortare" och alla sa det skulle gå så mycket bättre andra gången.. så därför trodde jag 100% på det.. När andra förlossningen vart 100 gånger värre fick jag en chock. Så visst det var inte "positivt" nämn. Men nu vet du att det kan hända.

  • Anonym (Orolig)

    Usch 3 dagar, stackare! Om man säger till i början av sin graviditet att man vägrar föda vaginalt och vill ha ks så kan de aldrig neka ks. Visste du om det?


    Anonym (mm) skrev 2014-01-30 14:44:03 följande:
    Jasså?  Min första förlossning tog totalt 3 dagar. Min andra 12 timmar. Men krystnings fasen var ju längre med andra  barnet.Första barnet vart jag så felbehandlad som kan kunde.. Så därför bytte jag sjukhus andra gången men det hjälpte inte.Och k-snitt bad jag om efter 1 barnet men dom vägrade,,jag pratade med Aurora och andra sjukhuset. k-snitt skulle jag inte få oavsett.  

  • Anonym (mm)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-30 15:57:28 följande:
    Usch 3 dagar, stackare! Om man säger till i början av sin graviditet att man vägrar föda vaginalt och vill ha ks så kan de aldrig neka ks. Visste du om det?



    Dom påstår det.. Men det stämmer inte. Det ligger i läkarens beslut. Jag pratade med två olika och dom tyckte jag bara skulle " bearbeta min rädlsa" och föda vanligt igen. Jag hade inget annat val då tydligen längden på förlossningen, min upplevelse och min ovilja att vilja föda vaginalt la ingen tyngd alls trots klipp, sugklocka, depressioner och extrem rädsla för födandet.. Så jo dom neka. Den andra nekade antagligen för det stod i journalen att jag redan talat med en läkare om snitt och han sa nej.

    Deras argument när jag sa jag ville ha snitt och dom inte kunde neka mig så fick jag svaret " Barnet kommer ut den vanliga vägen vare sig diu vill det eller inte..."
  • Dajmatha

    Blev igångsatt när min son skulle komma efter 24 h värkar. Kan säga att värkarna blev mer intensiva o kom tätare men ondare vet jag inte om dom gjorde. Han kom 5 dagar tidigt

  • Miami

    Blev igångsatt med första. Förlossningen blev rätt jobbig och utdragen. Krystade 1,5 h. Andra barnet tog 2 h... Krystade 15 min. Det gjorde lite mer ont med andra pga att allt gick så snabbt och bedövning inte hanns med, men i det stora hela var ju andra fl MYCKET lättare. Trots att barnet vägde 0,5 kg mer än första också. Jag var uppe på benen nästan direkt! Jag tror du kommer få en mycket lättare fl med andra barnet, det får de flesta... Försök att inte oroa dig så mycket! Kram!

Svar på tråden Jag har lite frågor angående förlossning som jag hoppas någon kan svara på?