• Anonym (skilda)

Ta tillbaks föräldrardagar

Hej!

Jag undrar hur det fungerar med föräldrardagarna som jag har avstått sen tidigare till min ex fru. Jag har förstått att jag kan ta tillbaka dom utan hennes medgivande.

Men om hon i sin tur har gett föräldrardagar till sin nya man, kan jag då ändå ta tillbaks dom? Eller har dom på detta vis skyddat dagarna från mig?
    Tycker det är mer rätt att jag är hemma med vår son än att hennes nya man är det.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ta tillbaks föräldrardagar
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du överlåtit dagar med föräldrapenning kan du ta tillbaka dagarna om dagar ännu inte blivit använda, det spelar ingen roll att den andra föräldern delat med sig av dagar till hennes nya man. 

Hälsningar
    Jane, handläggare

• Anonym (skilda)

Hej igen!
    Mitt ärende verkar vara komplicerat och handläggningen tar lång tid. Jag har inte kunnat få något svar från någon handläggare varför det dröjer och därför börjar jag bli nervös att hon ändå har skyddat dagarna från mig genom att ha gett sin man dagarna.

Så därför vill jag fråga om det finns någon annan faktor som gör att jag inte kan få tillbaks dagarna? De är ännu inte använda, bara det att hennes nya man sitter på alla barnets kvarvarande dagar just nu.

• Försäkringskassan

Hej!

Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende.

Dagarna kommer att bli dina från den dagen att ansökan om återtagande kommer in till oss.

Då vi inte kan se enskilda ärenden här på Familjeliv kan jag inte se hur det ser ut i ditt ärende utan jag får be dig kontakta oss på 0771-524 524 om du vill veta mer ingående hur det går med ditt ärende.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden Ta tillbaks föräldrardagar