• Förstastund

Våran skatt, vart finns du!?

Hej!

Vi är två kvinnor som har ett förhållande sen ett par år tillbaka och har nu kommit till den punkt att skapa ett litet fint familjeträd tillsammans. Så frågan är nu, hur går vi tillväga? Kan man göra på ett annat sätt än att behöva åka till Danmark o.s.v och istället göra det hemma, privat. Då är frågan vart vi ska vända oss eftersom ingen av oss har eller vill ha en närstående eller bekant som donator. Vi har ju ändå våra egna krav på donatorn

Obeskrivligt tacksam för svar!
    Varma hälsningar
    M&R
  • Svar på tråden Våran skatt, vart finns du!?
  • Lilla fjunet

Vänd er till en fertilitets klinik, i sverige får 2 kvinnor hjälp med donator och insemination.
    I Malmö är det så i alla fall.

• johannaolisa

Hejsan. Jag och min fru beställde spermier från danmark och fick det leverat hem till dörren här i Sverige. Det kostade oss ca 7000:- men då kunde vi ju välja precis den vi ville ha. Sen att vi fick med papper därifrån hjälper oss när de ska "söka" reda på fadern. Vi tog en anonym donator för det kändes rätt för oss. Men det finns dem som inte är anonyma också om man vill ha det. Personalen som arbetar där på cryos är jättetrevliga då det blev lite knas ned kylbehållaren. Men det löste sig och paketet kom på utsatt tid. Nu ska vi vänta 10 dagar till och kolla vad graviditetstestet säger :) dk-se.cryosinternational.com Lycka till :)

• Kronärtskocka
    johannaolisa skrev 2014-01-29 23:01:21 följande:
    Hejsan. Jag och min fru beställde spermier från danmark och fick det leverat hem till dörren här i Sverige. Det kostade oss ca 7000:- men då kunde vi ju välja precis den vi ville ha. Sen att vi fick med papper därifrån hjälper oss när de ska "söka" reda på fadern. Vi tog en anonym donator för det kändes rätt för oss. Men det finns dem som inte är anonyma också om man vill ha det. Personalen som arbetar där på cryos är jättetrevliga då det blev lite knas ned kylbehållaren. Men det löste sig och paketet kom på utsatt tid. Nu ska vi vänta 10 dagar till och kolla vad graviditetstestet säger :) dk-se.cryosinternational.com Lycka till :)

Hej! Spännande at höra om någon som har lyckats importera sperma från Danmark, skönt att slippa åka. Håller tummarna för er! Innan fler får för sig att pröva kan det vara bra att veta att det inte är tillåtet med privat import av sperma utan tillstånd. "Införsel av spermier 6 kap 7 § Frysta spermier får inte utan Socialstyrelsens tillstånd föras in i landet." Enligt Lag (2006:351) om genetisk identitet mm. www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060351.HTM Jag hoppas ert försök lyckas, men omdet inte gör det och det blir aktuellt med fler försök så hör med socialstyrelsen om vad lagen säger så ni inte råkar ut för att bli anmälda för någon form av brott bara för att ni inte kände till reglerna. ( Vilket inte är lätt att veta, jag tvivlar på att det var en lag som diskuterades i skolan
  • MammaMaja

Ni skulle kunna kolla på donor.se

Det finns flera män som erbjuder sig att donera där och jag hittade en donator som jag är helnöjd med. Tog sig på första försöket. :)

Svar på tråden Våran skatt, vart finns du!?