• fridolina80

Att få ägglossning och bli fertil

Hej,

Vi fick för snart 11 månader sedan en jättefin och busig dotter. Jag helammade henne tills hon var typ 6 månader och har fortsatt amma henne eftersom det är mysigt och bra. Jag skulle dock väldigt gärna vilja bli gravid igen och fick någon typ av mensaktiga flytningar runt jul men jag verkar inte ha ägglossning än...

Ni som har ammat och fortsatt med det, när har ni blivit fertila igen? Har ni några tips på hur man kan bli fertil eller måste jag sluta amma helt för att bli det? Vet så klart att det är olika för olika personer men kanske kan få lite erfarenheter och tips i alls fall

• Svar på tråden Att få ägglossning och bli fertil
  • Flickan och kråkan

Har ammat mina barn relativt länge. Äldsta helammades i 5 månader. Mensen kom vid 6 månader. Mellanbarnet ammades i praktiken uteslutande tills han var 8 månader. Mensen kom vid 9 månader. Yngsta helammades i 5,5 månad. Han är nu drygt 7 månader och ammar fortfarande mycket både natt och dag.......ingen mens i sikte. Med första barnen så kom mensen ganska prick en månad efter första smakis. Verkar inte bli så med trean. Fast jag är glad om den dröjer den här gången för vi ska inte ha fler barn. De äldsta både dagammade och nattammade när min mens kom. Jag hade nog hört mig för efter ett år. Man kan ju få lite hjälp på traven med att få igång den......men man kanske måste ha slutat amma då......nu var jag inte så mycket hjälp inser jag. Har hört av andra att just nattamning varit den springande punkten.

• fridolina80

Det var till jättebra hjälp, tänker att den borde kunna komma igång igen snart... Är skönt att höra om andras erfarenheter Och som du säger, annars kan jag ju gå till gynekologen och få hjälp på traven, tror att man kan få någon hormonspruta så att ägglossningen kickar igång igen...?

• Dimitra
    fridolina80 skrev 2014-01-30 09:40:26 följande:
    Och som du säger, annars kan jag ju gå till gynekologen och få hjälp på traven, tror att man kan få någon hormonspruta så att ägglossningen kickar igång igen...?
    De flesta läkemedel med hormoner bör man inte ta när man ammar

Om du har fått mensaktiga flytningar låter det som att din kropp håller på att få tillbaka hormonproduktionen.
    The Dimitra universe.
  • fridolina80

Tack Dimitra, det får dröja rejält innan jag går till gynekolog och i så fall efter att Emilia inte vill amma längre... Har slutat nattamma för några veckor sedan eftersom jag läste att just nattamningen är ganska bra preventivmedel... Det känns som om kroppen borde börja bli fertil igen nu, ammar bara någon gång om dagen... Samtidigt är jag kanske en av dem som är väldigt skyddad av amningen och måste kanske sluta amma helt för att kroppen ska komma igång. Gör ägglossningstest på morgnarna men har gjort det i flera veckor utan någon indikation så än så länge verkar kroppen inte ha någon brådska...

Svar på tråden Att få ägglossning och bli fertil