Har gått från 10 cigg om dagen till 1 - hur tar man sista klivet?
Jag har rökt sedan jag var 17 (är 20+), röker ett halvt paket om dagen ca.
Jag är aktiv, tränar 5 dagar i veckan.
De perioder då jag inte har rökt är:
- När jag varit gravid (har inga barn, men fått mf och gjort abort), för så fort jag blivit gravid har ciggen börjat smaka skit och jag har inte kunnat
- När jag varit sjuk, återigen, ciggen smakar perkele när jag är förkyld/sjuk.
Jag är kluven itu, för å ena sidan älskar att jag att inte behöva gå ut och ta en cigg, inte känner behovet att det. Att lukta fräscht, veta att lungorna så småningom kommer att bli rosa (hoppas jag).
Nu är jag nere från 10 cigg/dag till en, ibland bara en halv, för mig är klivet som ni förstår enormt!
Men jag har bara så jävla svårt att kasta paketet och skita i den där sista ciggen. Jag vet inte varför, jag får panik av tanken. Vad ska jag trösta mig med? Stressa av med?
Själva abstinensen är skitsamma, den har jag klarat mig igenom fler gånger men det är vanan som är såå svår att bryta!
Tar tacksamt emot råd och tankar från f.d rökare, hur gjorde ni? Lyckades ni på första försöket? Fick ni återfall?
Ena sidan av mig vill, den andra vågar/vill inte, hur konstigt det än låter.
Ni får såklart skriva vad ni vill, men sånt som att det är korkat att röka eller att man till slut kommer dö i KOL/lungcancer känns inte så konstruktivt i nuläget, läser hellre lite härlig pepp och personliga erfarenheter.