• Anonym (Snartrökfri?)

Har gått från 10 cigg om dagen till 1 - hur tar man sista klivet?

Jag har rökt sedan jag var 17 (är 20+), röker ett halvt paket om dagen ca.
    Jag är aktiv, tränar 5 dagar i veckan.

De perioder då jag inte har rökt är:
    - När jag varit gravid (har inga barn, men fått mf och gjort abort), för så fort jag blivit gravid har ciggen börjat smaka skit och jag har inte kunnat
    - När jag varit sjuk, återigen, ciggen smakar perkele när jag är förkyld/sjuk.

Jag är kluven itu, för å ena sidan älskar att jag att inte behöva gå ut och ta en cigg, inte känner behovet att det. Att lukta fräscht, veta att lungorna så småningom kommer att bli rosa (hoppas jag).

Nu är jag nere från 10 cigg/dag till en, ibland bara en halv, för mig är klivet som ni förstår enormt!

Men jag har bara så jävla svårt att kasta paketet och skita i den där sista ciggen. Jag vet inte varför, jag får panik av tanken. Vad ska jag trösta mig med? Stressa av med?

Själva abstinensen är skitsamma, den har jag klarat mig igenom fler gånger men det är vanan som är såå svår att bryta!

Tar tacksamt emot råd och tankar från f.d rökare, hur gjorde ni? Lyckades ni på första försöket? Fick ni återfall?

Ena sidan av mig vill, den andra vågar/vill inte, hur konstigt det än låter.

Ni får såklart skriva vad ni vill, men sånt som att det är korkat att röka eller att man till slut kommer dö i KOL/lungcancer känns inte så konstruktivt i nuläget, läser hellre lite härlig pepp och personliga erfarenheter.

• Svar på tråden Har gått från 10 cigg om dagen till 1 - hur tar man sista klivet?
  • Anonym

Om du börjar med varannan dag då? Trappar ner på så vis?

• Anonym (heja!)

Grymt bra jobbat!! Nu är det bara det där sista kvar. Kanske är det svårare psykologiskt att ge upp den där sista ciggen och bli helt rökfri? Stressa inte nu när du har kommit så långt. Bestäm en dag då du ska bli rökfri. Det kan vara en månad bort. Belöna dig själv efter varje rökfri dag, vecka, månad. Fokusera på det positiva, att bli rökfri, istället för det negativa, att inte röka. Heja dig, du kan göra det!

• Anonym (Snartrökfri?)
    Anonym (heja!) skrev 2014-01-30 16:55:14 följande:
    Grymt bra jobbat!! Nu är det bara det där sista kvar. Kanske är det svårare psykologiskt att ge upp den där sista ciggen och bli helt rökfri? Stressa inte nu när du har kommit så långt. Bestäm en dag då du ska bli rökfri. Det kan vara en månad bort. Belöna dig själv efter varje rökfri dag, vecka, månad. Fokusera på det positiva, att bli rökfri, istället för det negativa, att inte röka. Heja dig, du kan göra det!
    Tack för peppet, blev riktigt glad av att läsa det :) {#emotions_dlg.flower}

Ja jag tänkte också att jag ska försöka att inte stressa upp mig över att jag måste sluta och hur det kommer att bli, utan bara försöka vara nöjd med att jag bara röker en ciggjäkel om dagen och sedan lägga upp en strategi för hur jag ska sluta med den :)

Bra tips, att fokusera på det positiva med att sluta, ska verkligen göra det.
  • Anonym (Fd rökare)

Jag själv kunde inte trappa ned utan satte upp en plan: 1 snusdosa, 1 dosa nikotinpåsar, SLUT.
    Många som slutar röka gör det genom snus och börjar istället med det, men jag gav mig fan på att det skulle bli slut med det. Det var nikotinet jag var beroende av, inte tobaken. Snuset var okej. Jag har aldrig varit en snusare, men eftersom jag tyckte det såg rätt onajs ut med en prilla under läppen så minskade nikotinbehovet. Istället för 10 cigg per dag kunde jag snusa 4-5 prillor. Jag snusade bara när jag var själv t.ex. När jag var klar med snusdosan och övergick till nikotinpåsarna upptäckte jag att dom var totalt skitäckliga, haha. Då minskade nikotinbehovet ännu mer, för de var så äckliga att det inte var värt nikotinet. Istället för 4 prillor kunde jag ta 2-3 portionspåsar. De 3 sista portionspåsarna ville jag inte ens ta, haha. Men efter det var det liksom slut och avklarat. Nu har jag varit rökfri i 2 år och djääävlar vad röksugen man blir ibland. De där soliga dagarna när man går runt med solglajjer och lyssnar på favoritlåten, men också när man haft en riktigt skitkass dag och bara vill gräva ned sig (eller som man gjorde som rökare: kedjeröka ett halv paket). Funderar t.o.m. på att beställa hem örtcigaretter ibland (med olika slags örter, men utan nikotin). Men har lyckats hålla mig undan allt sånt so far! Jag försökte sluta under 2 år och nu när jag väl lyckats med det vill jag inte sätta mig i den skiten igen!

Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som lyckas trappa ned. Heja heja! Bara en kvar! Som någon skrev så tror jag det kan vara mest det psykologiska, om det ändå bara är 1 cigg om dagen. Då är det knappast själva nikotinberoendet som styr den. När jag trappade ned med en lugnande medicin förut så var jag på den lägsta möjliga dosen i ett halvår innan jag helt kunde sluta. Den dosen hade absolut ingen effekt på själva kroppen, men det var själva grejen att säga "farväl" som var jobbig. En dag var jag bara redo att sluta. Det kan ju vara så för dig med. Om du just nu känner dig osäker så kanske du inte är riktigt "redo". Hellre ett avslut som känns "redo" från dig än hastigt avslutat, för då tror jag det kan vara lättare att falla tillbaka. Så ta din tid med den där 1-cigg-om-dagen och skippa den när det känns rätt.

Hoppas det går bra för dig, lycka till!

• Millan101

Hej,,,, Bra kämpat

Jag kan säga att jag var en hopplös rökar,,, du kan bara tänka dig att röka sig igenom 3 graviditeter,,, är fruktansvärt och inte ok,, men så illa var jag,,,, fick svår ångest varje ggr jag försökte sluta....

Sen köpte jag boken The easy way to stop smoking, med Allen Carr, första ggr jag läste den så fortsatte jag att röka men läste om den och bara fick den där kännslan när man inte vill mer,,,,,

Kanske inte fungerar för dig,,, men är helt klart värt ett försök,,,, Glöm inte att du är superduktig som inte röker lika mycket längre

Håller tummarna för dig !!

• Litet My

Vad duktig du är!

Jag gjorde så att jag bara rökte nåt bloss på sista ciggen (tror att det bidrog dessutom att jag fick huvudvärk när jag slutat/dragit ner så mycket) sparade sedan fimpen och använde den igen nästa dag. På det sättet blev det bara äckligt att röka eftersom fimpar ju inte luktar kärlek direkt.

Bli gärna lite arg på ciggen också, vad har den lilla patetiska saken för rätt att bestämma och ta över ditt liv? Visst vinner du över den? "lite det tänket"

Lycka till.

• Mollyy37

Jag lyckades sluta med hjälp av läkemedlet Zyban. Finns att köpas på antingen apoteket eller diverse olika online apotek såsom APO101. Här finns en direktlänk till sidan där jag beställde ifrån.

www.apo101.net/sluta_roka

Kram och lycka till!

Svar på tråden Har gått från 10 cigg om dagen till 1 - hur tar man sista klivet?